Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rapskage  (Læst 10284 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Hønsehvisker

• Passiv bruger
  • Har lige Fået NH kyllinger fra Hellevad
Rapskage
« Dato: 28 November , 2012, 20:35 »
Hej er der nogen der kender et sted hvor man kan købe rapkage i små mænger 20-40 kg jeg har kigget lidt og kun fundet steder der sælger hængertræk

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Rapskage
« Svar #1 Dato: 28 November , 2012, 20:39 »
Hvis man ringer i forvejen til foderstoffen, så kan de sække det op. Det er i al fald muligt hos div. foderstoffer her omkring.
Men det er rigtigt at normal er at de helst sælger i læs eller BigBags med ca. 3/4 ton.

Offline Hønsehvisker

• Passiv bruger
  • Har lige Fået NH kyllinger fra Hellevad
« Svar #2 Dato: 28 November , 2012, 20:49 »
tusind tak for hurtigt svar derude

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 28 November , 2012, 20:52 »
 /o   Det er det der er så skønt ved Forum, at nu fik jeg fortalt dig noget jeg vidste noget om, og pludselig er der noget jeg intet ved om, og så er der nogen der kan hjælpe mig  ;)

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Rapskage
« Svar #4 Dato: 28 November , 2012, 23:40 »
Hvad er så Rapskage og til hvilke kræ?

Vh!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 28 November , 2012, 23:46 »
Åååh Google, du er min aller bedste ven.  ;D ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 29 November , 2012, 07:25 »
eller find ud af hvor de presser rapsolie, da rapskager er et bi produkt fra dette, der bruges som fodder og stokerbrændsel, så vær obs på kvaliteten hvis du laver baggårdskøb, den raps der presses skal være tiltalende.

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #7 Dato: 30 November , 2012, 09:47 »
Citér
bruges som fodder og stokerbrændsel,
Er det rigtigt at første klassens  tilskudsfoder bruges  som  stokerbrænsel? Det er godt nok svineri når man  med lys og lygte søger  gode protein kilder for husdyr.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 30 November , 2012, 09:52 »
Man kan sagtens fyre med 1. klasses rapskager. Men de seneste priser der er mig bekendt, så ligger prisen vel ca. på det dobbelte af træpiller leveret på adressen

Så jeg tror næppe nogen vil ofre så mange penge på varme.  Heldigvis /o  for det er et fortrinligt foder til husdyr, da proteinindholdet er højere end i f.eks. ærter.

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #9 Dato: 30 November , 2012, 09:58 »
Og protein har høj biologiskværdi, med høj indhold af menthion og lysin som  hønsene er  stor behov og feks ærten mangler. Det  giver en for trinlig blanding at blande ærter og rapskager.
Mvh
Tapani
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #10 Dato: 30 November , 2012, 10:00 »
Og protein har høj biologiskværdi, med høj indhold af menthion og lysin som  hønsene er  stor behov.

/o /o /o  nemlig, og det er forøvrigt fantastisk proteinkilde til alle husdyr iøvrigt.

Noget grisseri at brænde sådan noget af i et fyr /d

Offline Niels Kongsbak

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 04 December , 2012, 19:33 »
Er der ikke noget med at raps i større mængder kan give afsmag i ægene?

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #12 Dato: 04 December , 2012, 19:51 »
Da Raps har en ret heftig prissætning pga. højt protein indhold, er det ikke optimalt at lade det indgå i større mængde end nødvendig.
Når jeg skriver nødvendig, så er det pga. at Raps indeholder ca. 30% råprotein, og foderblandingen til høns behøver ikke lande på en højere protein indhold end ca. 16-17% som er optimal.
Der er således basis for at lade andre fodermidler med lavere protein indhold (og dermed billigere) indgå i foderblandingen.

Med afsæt i ovennævnte har jeg aldrig oplevet afsmag. Jeg vil dog ikke afvise at "overfodring" med protein via Raps kan give afsmag. F.eks. ved brug af meget høj Raps andel i foderblandingen.

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #13 Dato: 04 December , 2012, 20:47 »
Citér
Er der ikke noget med at raps i større mængder kan give afsmag i ægene?
Det er kun RIR og des afkommere, RIR har en  genfejl at den kan ikke afspalte en  protein som  giver fiske smag. Æg med med fiske smag er ikke fra høner som  har spist fisk eller fiskemel de er fra høns som genfejlen og har spist raps eller solsikker ( og jeg tror bomuldskager?).
Man hører ofte at det er alle brune høns som ahr genfejlen det er det ikke det kun RIR og de hybrider hvor man har brugt RIR feks ISA Brown  (så vildt jeg ved)
Mvh
Tapani
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #14 Dato: 04 December , 2012, 20:51 »
Det er kun RIR og des afkommere, RIR har en  genfejl at den kan ikke afspalte en  protein som  giver fiske smag. Æg med med fiske smag er ikke fra høner som  har spist fisk eller fiskemel de er fra høns som genfejlen og har spist raps eller solsikker ( og jeg tror bomuldskager?).
Man hører ofte at det er alle brune høns som ahr genfejlen det er det ikke det kun RIR og de hybrider hvor man har brugt RIR feks ISA Brown  (så vildt jeg ved)

/o /o  nyttig viden ;)

Så er det måske derfor jeg aldrig er stødt på problemet med afsmag, da jeg ikke har arbejdet med nævnte race og hybrid