Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Endelig æg og så er hønen ved at dø!  (Læst 7123 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline majabl

• Passiv bruger
Endelig æg og så er hønen ved at dø!
« Dato: 26 November , 2012, 15:15 »
Mine høns fra påske har ikke lagt æg i nu, vi har prøvet alt og blev rådet til at give dem mere mad og efter 14 dage med mere mad, så er der en høne som har lagt et æg i dag, men hun har det ikke godt.
Opdagede i morges at hun var dårlig ( hun har været inde i hønsehuset hele dagen) og da jeg så kigger til hende nu, har hun lagt et æg og er helt bleg i hoved og stadig helt slap. Hvad dælen er der galt med de høns?

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Endelig æg og så er hønen ved at dø!
« Svar #1 Dato: 26 November , 2012, 15:22 »
Hvis du er heldig...vil jeg næsten sige...så har hønen haf læggenød med sit første æg - så kan det tage mange, mange timer at få presset ægget ud - og passer godt med, at den har holdt sig i huset. Når ægget så lykkeligvis langt om længe kommer, så kan hønen sagtens være meget afkræftet.

Dette er blot et gæt, men den fejler ikke noget, som har været under opsejling over ret lang tid, for syge høns producerer ikke æg.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline majabl

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 November , 2012, 15:42 »
Jamen er der noget jeg kan gøre for den stakkels høne?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 26 November , 2012, 15:47 »
Jamen er der noget jeg kan gøre for den stakkels høne?

Tag hende op og mærk på hende om hun føles ok - tilbyd hende vand og et par lækkerier - hun skal helst spise noget her inden sengetid...som jo er om snart.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline majabl

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 November , 2012, 15:49 »
HUn virker slap og træt. Har tilbudt hende vand men det havde ingen interesse og har lige lagt hende ind i reden igen, med lidt korn, men hun spiser ikke ligger blot med lukkede øjne og pudser sine fjer ind i mellem, tror i at jeg skal tage hende ind for natten?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 26 November , 2012, 15:52 »
At hun pudser fjer ind imellem er altså et godt tegn - det gør en syg høne normalt ikke.

Hvis hun ligger trygt og godt i en rede, så tror jeg ikke, at der er grund til at tage hende ind - det er ikke så koldt endnu og det vil også stresse hende.

Håb på at hun er udkørt efter æglægning og er frisk igen i morgen tidlig.
« Senest Redigeret: 26 November , 2012, 16:14 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline majabl

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 November , 2012, 15:54 »
Hun har fået frisk halm så hun ligger godt og krydser jeg fingere for at hun har det bedre i morgen, ægget var også noget stort af at det var det første og lagt af en ikke så stor høne

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
  • Der er plads til alle og en hver
« Svar #7 Dato: 26 November , 2012, 15:58 »
God bedring med hende ;)
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 November , 2012, 16:44 »
Det er ikke ufarligt at tage dyr ind i varmen om vinteren. Store temperaturskift kan nemt give sygdom. Og hønen skal jo ud igen inden foråret.
Og så kommer der endnu et temperaturskift. Det ville jeg være forsigtig med.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 26 November , 2012, 23:44 »
Nu får jeg helt sikkert ørerne i maskinen, men der har de været før, så det er OK.

Hun har fået frisk halm så hun ligger godt og krydser jeg fingere for at hun har det bedre i morgen, ægget var også noget stort af at det var det første og lagt af en ikke så stor høne

Du lyder lidt som min hustru (og mange andre kvinder - undskylder på forhånd for denne udtalelse ;)), når hun skal formidle en besked til mig. En del snak, men sjældent nogen information.

Hjælp os der ikke forstår kvindesprog. I Japan er der et sprog for kvinder og et andet sprog for mænd. Måske er det samme gældende i DK. Vi er blot ikke bevidste om det.  ;D ;D

'Ægget var også noget stort' - ???? - æg måles i gram.

'Lagt af en ikke så stor høne' - ???? - taler vi en Brahma der er lille af vækst, eller måske en dværg af en eller anden race, eller måske noget Serama?

Kommunikation kan være vanskellig - men lad os droppe 'gættelegene', når der søges hjælp. 
« Senest Redigeret: 26 November , 2012, 23:48 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 27 November , 2012, 07:02 »
årrhh altså Erik ::) den er jo ikke så svær her - heller ikke for dig ;) Du har for ikke så længe siden været med til at finde ud af, at det er New Hampshire, Maja har...7 mdr. gamle - og debut ægget har så været noget større, end Maja havde forventet af en ung New Hampshire. Det er da ganske enkelt...og let forståeligt, ik`` ;D

Jeg sidder og krydser fingre for, at den unge dame har det bedre i dag *k
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #11 Dato: 27 November , 2012, 07:09 »
nej helle ;) det er er ikk let forståeligt for oss stakkels mænd ::) :-\

men hvorfor gi hende frisk halm, som hun så skal lave ny rede af, for at ligge godt, medmindre det andet var overskidt.

Offline majabl

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 27 November , 2012, 08:17 »
Hehehe..jeg prøver at gøre mig tydligere:)
Den fik frisk halm da det andet var over skidt og hun lå oven i det, så valgte at gøre hele hønsehuset rent i samme omgang:)
Det var ikke new hampshiren men de tværstribede plymont rock de er jo ikke så store i forhold til de røde:) Ægget var af størrelse som dem man køber, her syntes jeg at det er stort af et første æg, troede de første æg der kom ud var lidt mindre end normalt:) Men Erik var ham som rådede mig til at fodre dem bedre;)
Tak for et godt grin her om morgenen:)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #13 Dato: 27 November , 2012, 08:40 »
...jamen hvad med hønen Maja :-\ :-\?

Hvordan har hun det?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline majabl

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 27 November , 2012, 09:29 »
HUn sidder i hønsehuset i nu, virker en smugle mere frisk og har lige været oppe og frisk vand og foder til hende. Kaninen sad sammen med hende så hun har da fået selvskab nu. Hun er stadig bleg og sidder med lukkede øjne og pudser sig. Men alligevel mere frisk i blikket da jeg kom end hun var i går.