Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mareks - igen  (Læst 18508 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mareks - igen
« Svar #45 Dato: 28 November , 2012, 15:20 »
Umiddelbart tænker jeg, at hanen har ondt i benet, jeg er ikke overbevist om, at han har mareks. Så vidt jeg kan se sidder vingerne fint. Vingerne hænger/slæber typisk, hvis der er tale om mareks.
I øvrigt er det dejligt at høre dig snakke med hanen, der er ingen tvivl om at dyrene møder stor omsorg i dit hønseunivers. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Zoro

  • Gæst
Sv: Mareks - igen
« Svar #46 Dato: 28 November , 2012, 18:13 »
Umiddelbart tænker jeg, at hanen har ondt i benet, jeg er ikke overbevist om, at han har mareks. Så vidt jeg kan se sidder vingerne fint. Vingerne hænger/slæber typisk, hvis der er tale om mareks.
I øvrigt er det dejligt at høre dig snakke med hanen, der er ingen tvivl om at dyrene møder stor omsorg i dit hønseunivers. /o

Slå fejl.
« Senest Redigeret: 28 November , 2012, 18:16 Fra Jørn Clevin »

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Mareks - igen
« Svar #47 Dato: 28 November , 2012, 21:54 »
@Marianne - Åh hvor jeg håber du har ret og det "bare" er noget med at han har sovet for tungt og er faldet af pinden eller har forvredet benet!
Efter at have snakket med dyrlægen og han er blevet mærket godt igennem, er jeg ret sikker på han ikke har brækket benet!? ???
-Om hans vinge hænger ved jeg ikke helt, da han jo ikke støtter mere end nødvendigt på benet basker vingen lidt hjælpeløst rundt, så han bedre kan holde balancen!? :-\

En af hans skønne unge koner, er begyndt at gale -det virker ikke som om de har haft nogen sammenstød eller går i store buer uden om hinanden, men måske det alligevel er den stressfaktor, der har "taget pippet" fra ham!? :(


Jørn Clevin. Slå fejl. -Øhh, hva'!? ???
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Mareks - igen
« Svar #48 Dato: 28 November , 2012, 23:18 »
-Om hans vinge hænger ved jeg ikke helt, da han jo ikke støtter mere end nødvendigt på benet basker vingen lidt hjælpeløst rundt, så han bedre kan holde balancen!? :-\

Jeg har set din video et par gange nu. Jeg er enig i at bevægelsen med vingen er for at kompencere balancen pga manglende evne til at støtte på venstre fod.

Jeg tror ikke der er tale om Mareks. Han har jo fuld kontrol over sine bevægelser, og viser absolut ikke tegn på balanceproblemer.

Kan du ikke prøve at tage ham op, lægge ham på dit skød/dine lår med ryggen nedad (han vil helt sikkert stritte imod i begyndelsen, men mon ikke han overgiver sig på et tidspunkt), og så undersøge undersiden af venstre bens tæer for evt fremmedlegemer. Kig godt efter for evt små hævelser og lignende. Jeg vil umiddelbart tro at han er kommet til at træde et eller andet op i 'foden' og at det så gør meget ondt når han støtter på foden, og derfor helst ikke støtter.

Held og lykke.

Og løser du problemet for ham har du, måske, en meget hengiven hane fremover. 
Mvh
Erik Andersen

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Mareks - igen
« Svar #49 Dato: 28 November , 2012, 23:21 »

I øvrigt tak for den lange og oplysende artikel om emnet, kan nemt få øje på de gode argumenter for at vaccinere for alle dem der alligevel bruger rugemaskinen, men for det lille have-hygge-hønse-hold er det nok ikke så oplagt! :-\

Hvis ikke det er Mareks sygdom, Prik er ramt af -er der nogen der har et bud på om han mon bliver frisk igen? ???
« Senest Redigeret: 28 November , 2012, 23:43 Fra tanjamaj »
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Mareks - igen
« Svar #50 Dato: 28 November , 2012, 23:27 »
Erik, han var med inde i køkkenet igår og lå ganske roligt på min arm, mens han blev undersøgt og følt på! ;D
Min tanke var så om benet var brækket, så hans tæer fik ikke den helt store opmærksomhed, de så umiddelbart fine ud, men blev altså ikke nærstuderet! :-[
..Det bliver de imorgen! ;)

Tak!! -Håber det lykkedes at få ham ovenpå igen, han er nemlig rigtig rar! :)
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mareks - igen
« Svar #51 Dato: 28 November , 2012, 23:28 »
Jeg tror, du skal følge Eriks råd om at tjekke hans fødder på undersiden, hvis der er et problem der, kan du sikkert løse det. Så skal Prik nok blive så god som ny igen *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Mareks - igen
« Svar #52 Dato: 28 November , 2012, 23:37 »
Åh, hvor jeg håber i har ret! 8)
Udstyret med pincet, lunt sæbespånevand og måske en lille sjat olie, vil jeg prøve at kigge ham grundigt efter og give ham en god pedicure! ;D
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Mareks - igen
« Svar #53 Dato: 28 November , 2012, 23:55 »
Og evt et lille forstørrelsesglas eller lignende så du er sikker på at få alle 'detaljer' med. Måske du lige kan studere hans livslinier ved samme lejlighed ;D (Nej, spøg til side).

Det kræver ikke nødvendigvis indtrængen af et større fremmedlegeme i foden, at forårsage smerte når han støtter på foden. Vi kender det fra os selv. En lille bitte splint kan give ganske ubehagelige smerter.

Prøv også, når du har ham liggende, at 'påvirke' undersiden af foden. Start med meget lette berøringer, og se om han reagerer voldsomt på det. Udebliver reaktionen kan du trykke let for at se om der er noget han finder ubehageligt/reagerer på.

Det kan også tænkes at han har skåret/revet undersiden af foden, på et eller andet. Men det skulle du så meget gerne kunne se når du undersøger foden grundigt.
Mvh
Erik Andersen

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Mareks - igen
« Svar #54 Dato: 29 November , 2012, 00:24 »
Tog faktisk som ganske ung et lille aftenkursus i håndlæsning!!  ;D

Håber mysteriet om Prik er opklaret imorgen og der er bedring på vej! :)
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Mareks - igen
« Svar #55 Dato: 29 November , 2012, 06:31 »
håber ikk prik's livslinje, peger mod øksen, hellere mod et par kasser æg.

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Mareks - igen
« Svar #56 Dato: 29 November , 2012, 11:06 »
Håndlæsning; go humor, slår nu ikke nummerologi - men hvordan har den lille fine Prik det i dag?


Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Mareks - igen
« Svar #57 Dato: 29 November , 2012, 12:53 »
Da jeg gik ud i hønsehuset for at hente ham, tog han flugten ud i gården -humpede, men det var da et fremskridt! :)
Der er ingen splint, intet sår eller andet for mig synligt!
Han har fået vasket, smurt og nusset tæer! ;D

Synes hans livslinie ser god og solid ud, han skulle have en chance for at blive pænt gammel, undervejs vil han dog være i overhængende livsfare, et par gange!
Han vil opleve flere store omvæltninger, ny familie og bolig, nye koner osv..  ;)

I dagens anledning har han osse været en tur ved frisøren, så han har en chance for at lære, at se sig for og ikke skrabe i søm eller splinter! 8)
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Mareks - igen
« Svar #58 Dato: 29 November , 2012, 13:00 »
Da jeg gik ud i hønsehuset for at hente ham, tog han flugten ud i gården -humpede, men det var da et fremskridt! :)
Der er ingen splint, intet sår eller andet for mig synligt!
Han har fået vasket, smurt og nusset tæer! ;D

Synes hans livslinie ser god og solid ud, han skulle have en chance for at blive pænt gammel, undervejs vil han dog være i overhængende livsfare, et par gange!
Han vil opleve flere store omvæltninger, ny familie og bolig, nye koner osv..  ;)

I dagens anledning har han osse været en tur ved frisøren, så han har en chance for at lære, at se sig for og ikke skrabe i søm eller splinter! 8)


Ha ha, du er sød! <H Dejligt at høre om fremskridt midt i alle de andre dårligdomme. Jeg sætter moneterne på, at lille fine Prik bliver sig selv igen <P



Ps. Det eneste gode, der er at sige om syge dyr (der vel at mærke bliver raske igen) er, at de som regel bliver fantastisk tamme, fordi de er blevet håndteret så meget /o
« Senest Redigeret: 29 November , 2012, 14:29 Fra Tanja S.B. »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Mareks - igen
« Svar #59 Dato: 29 November , 2012, 13:19 »
 :)
Jeg krydser fingre! ;)

<E
« Senest Redigeret: 29 November , 2012, 13:22 Fra tanjamaj »
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)