Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Har I nogensinde hørt noget lignende? (ang. væltekam)  (Læst 3653 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
Har I nogensinde hørt noget lignende? (ang. væltekam)
« Dato: 09 Januar , 2009, 16:34 »
Jeg havde sidste år fire lyse Sussex-høner - foruden andre - gående sammen med min gråbrune Landhane (fra mit profilbillede), og de fik adskillige små, fine hvidlige kyllinger og en enkelt gulbrun.
Denne gulbrune hønekylling har nogle meget smukke farver, rødlig fjerdragt og grå ben er ganske tiltalende. Derfor valgte jeg at beholde lige netop denne høne indtil videre. Hun kunne jo snildt tænkes at være en glimrende hønemor.

Her ses hun ved siden af en af hendes søstre.

Et lille minus: efter at hendes kam blev stor og rød, hang den begerste halvdel på besynderlig vis næsten vandret ud i luften. Hun havde simpelthen væltekam. Hun var iøvrigt flot nok, og hun skulle alligevel ikke avles videre på, men alligevel, væltekam.

Men nu er der sket det spøjse: hendes kam vælter simpelthen ikke mere! Nej, den står lige op i luften! Før havde hun væltekam, men nu står den lige op i luften! Hun har simpelthen ikke væltekam mere, er det ikke vildt!?

Tilgiv mig hvis jeg overspiller lidt.  ;)
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Har I nogensinde hørt noget lignende? (ang. væltekam)
« Svar #1 Dato: 09 Januar , 2009, 17:26 »
Er du sikker på, at det er den rigtige høne du viser billede af? For den der kam, ser da ikke engang ud som om der er nok til at den kan vælte....

Mon ikke det med at den vælter og nu er rettet op, er lidt som med Schæferhundene der har ofte knæk-ører på et tidspunkt mens de vokser.....
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #2 Dato: 10 Januar , 2009, 12:45 »
Nårh, hvor er hun fin  <S
Har selv to gående magen til - de er bare kryds af lys sussex-hane og orpington (eller 3-farvet sussex) mor.

jeg har dog ikke noget svar på 'væltekammen' der rettede sig op igen ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #3 Dato: 10 Januar , 2009, 18:11 »
Er du sikker på, at det er den rigtige høne du viser billede af? For den der kam, ser da ikke engang ud som om der er nok til at den kan vælte....

Mon ikke det med at den vælter og nu er rettet op, er lidt som med Schæferhundene der har ofte knæk-ører på et tidspunkt mens de vokser.....
Godt observeret. Hønen på billedet har ganske rigtigt aldrig haft væltekam. Men det er kun fordi billedet er snart tre måneder gammelt. Jeg er bange for at jeg ikke har taget så mange hønsebilleder på det seneste.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.