Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvornår skal jeg slukke for varmelampen/ kan de blive forkølede af temp.forskel?  (Læst 2124 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline StinneG

• Passiv bruger
Håber der er nogle der kan hjælpe os. Vi har 10 silkekyllinger på 7 uger gående i en hesteboks. De har inde i hesteboksen en stor kæmpe kasse som de sover i. De kan selv hele dagen vælge hvor de vil være om de vil søge ind i kassen med varmelampen eller rende rundt i hele boksen "i kulden" . De søger ikke selv ind i kassen og er hele dagen og aftenen ude i hele hesteboksen og går slet ikke ind i kassen hvor varmelampen er. Jeg slukker lyset i boksen om aftenen og "genner" dem ind i kassen med varmen til natten. Men i dag synes jeg der er et par stykker der nyser lidt(ingen andre symptomer) og så tænker jeg om jeg skal til at slukke for varmelampen og lade dem selv vælge hvor de vil sove?? Kan den store temp.forskel fra boksen til under varmelampen måske gøre dem forkølede?? Der står flere ting herinde om hvornår de er varmefri, men er stadigvæk lidt i tvivl når det nu ikke er forår?? Håber i kan hjælpe. Mange tak på forhånd. Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Joankinu

• Passiv bruger
Hej!
Når nu de ikke selv vil ind i kassen og ligge kan det skyldes to ting:

1 - de er for dumme til selv at gå ind ;) (driller kun)
2 - de har ikke brug for varmen /o

tag og sluk varmelampen et par dage og se om de ligger i en klynge og sover når det bliver aften, så plejer de at kunne holde sig varme ved hinandens varme - skulle det så vise sig at de ikke trives kan du jo altid tænde igen.

Held og lykke med dem
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Tass

• Passiv bruger
Hej Stinne
Du kan være sikker på at hvis de fryser så skal de nok søge ind i kasse, så hvis de ikke selv søger derind så har de ikke brug for varmen.
Prøv at slukke den.
De vil nok klumpe sig sammen om natten for at holde varmen, men du vil ikke være i tvivl hvis de fryser, så begynde de at pippe på en helt speciel måde.
Hvis det er tilfældet kan du jo bare tænde for lampen igen :)

Offline StinneG

• Passiv bruger
Tusind tak for jeres hjælp jeg prøver at slukke den i nat , de ligger altid i en klump og de er 10 så de kan putte sig indtil hinanden. I løbet af dagen er varmelampen tændt inde i kassen men har ikke set dem gå ind i den i løbet af dagen en eneste gang...jeg vil så slukke lyset i boksen i dag og se om de selv søger ind i kassen også når varmelampen er slukket. Et par af dem nyser lidt og derfor var jeg bange for at temp.forskellen fra nat under varmelampe og dag ude og rende rundt i en kold boks. Døren er lukket til boksen for kattene så et lukket rum...og udover et par af dem nyser en smule (eneste symptom) så ser de ud til at stortrives og  leger og hygger sig og spiser rigtig godt...er bare lidt nervøs for de lidt kolde temp.årstiden nu giver....men jeg prøver tusind tak!!
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk