Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spoleorm og en død høne  (Læst 4814 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi E

• Passiv bruger
Spoleorm og en død høne
« Dato: 18 November , 2012, 20:27 »
Hej
På mit arbejde har vi 35 høns fra i sommers. I torsdags fandt jeg en spoleorm i en klat >:( Fredag stod menuen på saltsyre kuren og store mængder hønseguf ;D Nu mente jeg det problem var klaret, men lørdag døde en høne og nu tænker jeg om der kan være andet galt. Har før brugt saltsyre kuren uden problemer, så det kan ikke være det. Har været inde og læse om coccidiose, for jeg synes klatteren godt kan være lidt rødlige. Alle høns virker meget friske undtagen den døde selvfølgelig :o  Er der nogen der har nogle gode råd og erfaringer?
1 sort sussex høne, 1 tværstribet skovhøns.1 sort skovhøns, 1 amberlink høne

1.0 finsk lapphund

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Spoleorm og en død høne
« Svar #1 Dato: 19 November , 2012, 17:33 »
Ormekur.

Mon ikke orm kan lave så store skader indvendigt så klatterne ser sådan ud.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 19 November , 2012, 23:27 »
Fredag stod menuen på saltsyre kuren og store mængder hønseguf ;D Nu mente jeg det problem var klaret,

Ikke alle mener at saltsyre kuren klarer problemet med spolorm!

Ihvertfald har en én dags kur, om nogen overhovedet, så i bedste fald, en yderst begrænset virkning. Ved saltsyrekuren gives kun vand tilsat saltsyre (20 ml pr 10 l vand) i 5-7 dage. Fodring dog naturligvis som normalt. Teorien er at hønsenes tarmsystem forsures så meget at ormene går til.

Ormekur.

Mon ikke orm kan lave så store skader indvendigt så klatterne ser sådan ud.

Spolorm lever i tarmsystemet og skulle ikke give 'indvendige skader' på organer. Men kan selvfølgelig være en endog meget voldsom belastning for en høne. Så behandling er klart tilrådeligt, hvis der er nogen som helst mistanke om 'for stort ormetryk', dvs at hønsene ligefrem er plaget af ormeforekomsten.
Som skrevet i mange andre tråde, så har dyr (hunde, katte, fjerkræ, heste, kvæg, osv) naturligt orm. Det kan ikke undgåes, men, så længe belastningen af de forekommende orm, ikke svækker dyrene, er de normalt ikke et større problem. 

https://www.landbrugsinfo.dk/Fjerkrae/Veterinaere-forhold/Konsumaegsproduktion/Sider/Indvoldsparasitter_i_fjerkrae_Et_overset.aspx
Mvh
Erik Andersen

Offline Randi E

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 November , 2012, 12:25 »
Tak for jeres svar :) Jeg har forsat saltsyre kuren i endnu 2 dag, de andre høns ser ud til at have det fint. Jeg sprættede den døde høne op og fandt ingen orm eller alle andre mistænkeligt, ud over en masse mad i halsen, både foder og græs. Har kun fundet den ene spoleorm, så håber problemet er så lille kuren holder det ned :)

1.0 finsk lapphund

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 20 November , 2012, 23:38 »
Jeg sprættede den døde høne op og fandt ingen orm eller alle andre mistænkeligt, ud over en masse mad i halsen, både foder og græs.

Det var jo ikke irrelevant tillægsinformation.

Det var nok ikke i halsen du fandt dette 'maddepot', men i det der hedder kroen. Her ryger maden ned inden den fortsætter ned i kråsen/tarmsystemet til egenlig fordøjelse/omsætning.

Var dette 'maddepot' specielt stort og indeholdt det relativ megen væske?

Det jeg fisker lidt efter her er, om det kunne tænkes at hønen var død af 'sur kro'. Sur kro opstår når et eller andet kommer med ned i kroen og forårsager en blokering (hel eller delvis) for videretransport af foderemner ned i det egentlige fordøjelsessystem. Dette vil i mange tilfælde forårsage dødsfald.

Mvh
Erik Andersen

Offline Randi E

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 November , 2012, 12:42 »
Klumpen var ca på størrelse med en lille mandarin, fugtig men fast i det. Det kunne godt lyde som det der var problemet. Det er der ikke noget, man kan gøre noget ved, for at forhindre? Kan ikke finde noget om det her.

1.0 finsk lapphund

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 22 November , 2012, 18:03 »
Det er der desværre ikke. Det sker indimellem.

Hvis man opdager at en h*ne har problemet, kan man i sjældne tilfælde redde den, ved at massere kroen let. Men det kræver selvsagt at man er så heldig at den lette massage får blokeringen til at 'glide' længere ned i systemet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Randi E

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 November , 2012, 21:51 »
Tak for det kompetente svar, imponerende hønse viden :)

1.0 finsk lapphund