Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Slankekur til høns!  (Læst 3218 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hopper

• Passiv bruger
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
Slankekur til høns!
« Dato: 18 November , 2012, 19:43 »
Efter endt slagtning af unghaner forstår jeg nu, hvorfor jeg får så få æg fra mine orper. De er smælderfede!
Spørgsmålet er så, hvordan slanker jeg dem bedst (Og hvis man lige havde en lynkur til UT, så vil jeg være taknemlig;-))?
Ligenu har de foder ad libitum, men ser dog dagligt bunden af foderautomaten. Gætter på at der er ca 100 g foder pr dyr. (Møllerens fuld af pep og hønse korn efter forskrifter på pakken)
De får grønt rester fra køkkenet og lidt kød og brød. Dog ikke mere end 20 - 50 g pr dyr pr dag.
De render på næsten 40 kvm og indimellem frit i haven også.
Nogle forslag??
Ellers må jeg anskaffe mig nogle mere energiske dyr.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Slankekur til høns!
« Svar #1 Dato: 18 November , 2012, 19:57 »
Hvordan konkludere du at de er smælderfede?
Ud fra dien foder plan så burde de ikke blive fede. Måske du skulle veje den mængde korn du giver dem for at være sikker på vægten...?

Men hvis det alligevel er tilfældet så kan du skifte korn delen ud med havre og lidt byg.
Nu ved jeg ikke helt hvor meget tilskudsfoder du bruger men en foderplan kunne se således ud:
30% tilskudsfoder
50% havre
20% byg
Plus hvad du evt. plejer at give af skaller og vitaminer.
Køkken "affald" er iorden bare det ikke er store mængder af hvidt brød og fedt.

Hvis den anbefalede mængde af tilskudsfoder er større end det jeg har skrevet så kunne det se således ud:

50% tilskudsfoder
ca. 35% havre
ca. 15% byg

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline hopper

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 November , 2012, 20:04 »
Da jeg slagtede idag, fandt jeg rigtig meget fedt på dyrene. Og de to madammer, der stadig render rundt har været højere i rang end de slagtede. De er altså også makant tungere at løfte.
Jeg vil prøve at tilsætte mere havre til min kornblanding. Tak for buddet:-)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 November , 2012, 20:12 »
Når man slagter fjerkræ så er det ikke usædvanligt at der er fedt depoter forskellige steder i kroppen. Men jeg ved selfølgelig ikke hvor meget du har fundet.

Jeg glemte at skrive at hvis de virkelig er så fede så er det også nok at give dem 100 gram. pr. voksen dyr pr. dag.
Dog skal du sørge for at fodre på en måde så de eks. 3 mest dominerende ikke æder 180 gram og de andre væsentligt mindre end de 100 gram der var tiltænkt.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 November , 2012, 21:13 »
Hvis hønsene får korn ad libitum, kan de let blive fede. Desuden er "madrester" et vidt begreb. Hvidt brød, ris, pasta og kartofler feder meget; mens kød, andre rodfrugter og grøntsager er gode næringsrige fodermidler, der ikke feder.
Hvede er, som andre nævner, den kornsort, der feder mest.
Jeg vil foreslå at du kun giver tilskudsfoderet ad libitum og regulerer korn og madrester efter hvordan dyrene ser ud.

Offline hopper

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 November , 2012, 21:18 »
Hmm. Det ville nok give bedre resultater at skille korn og tilskud ad. Har bare serveret det sammen, da det stod på sækken med tilskud. Det var en let måde, at jeg kunne sikre mig fordeling i det rette forhold.  ::)
Madrester er primært grønne grøntsager og frugt. Lille andel af det fedende som stivelsesprodukter og fedt. (Man er vel selv på kur ::) ;D)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 18 November , 2012, 21:37 »
Efter endt slagtning af unghaner forstår jeg nu, hvorfor jeg får så få æg fra mine orper. De er smælderfede!
Nogle forslag??

Ja.

Indstil forventningerne om at få æg fra dine unghaner.
Uanset hvordan du fodrer dem tror jeg projektet er dømt til at mislykkes.  ;D ;D

Når du slagter vil du altid støde på gult fedt i den nedre del af maven. Mængden af fedt er dog afgørende for om hønsene er for fede eller ej.

Jeg fodrer ad libitum, med en blanding af Fuld af pep, hvede, byg, ærter, soyaskrå. Soyaskrå er ikke specielt populære, men det skal siges at det er på forsøgsstadiet.

Først når al Fuld af pep, korn og ærter er opspist, suppleres med nye forsyninger. Herved sikres at hønsene ikke blot smæsker sig i slik (korn), men også spiser æglægningstilskuddet og ærterne.
Mvh
Erik Andersen