Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Isfrit vand?  (Læst 20640 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Isfrit vand?
« Svar #30 Dato: 09 December , 2012, 12:07 »
jeg bruger i det tidlige forår min gamle petroleumslampe i drivhuset ved udsigt til nattefrost, så der er masser atalternativer til strøm

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #31 Dato: 09 December , 2012, 12:24 »
Det er ikke varmen fra pæren der er årsagen, og det kan jeg garantere dig. Jeg vil end ikke sammenligne det med at tisse i bukserne på en meget kold dag, da effekten af dette er mange gange større, omend det kun virker for en kort tid. :) Det kan være placering af vandbeholderen, der giver dig oplevelsen af effekt.

Der har nok ikke været frost................
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Hundstrup

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 09 December , 2012, 20:23 »
Tak for ideen Leif, lige nu kigger jeg ud i min mørke baghave og nyder det dæmpede lys i rummet under hønsehuset, jeg har brugt en 5w sparepære til en lille vandautomat som står under hønsehuset og i læ,  mellempladen  over den runde plasticbalje er af metal som burde lede varmen bedre, er spændt på om det virker, og om hønsene tør benytte den nye opfindelse.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #33 Dato: 09 December , 2012, 23:32 »
Lyset er helt sikkert fint at kigge på, men du opnår en meget begrænset varmeeffekt med en pære med så lille effekt (5w).  Hvis du går tilbage til side 1 i denne tråd og læser første 'svar' fra Leif, kan du se at han anvender 13w til vandingssystem til vagtler. Og også skriver at man må op i noget større forhold hvis det er til høns.

Nøjagtig hvor megen effekt du har behov for er vanskelligt at sige. Det afhænger af afstand fra pære til bunden af vandkar, mængden af vand du ønsker at holde isfri, isolering af plasticbaljen, chill-faktor (jeg bemærkede at arrangementet stod i læ - men er det lig med at der aldrig er nogen form for vinde der kan ramme arrangementet), samt til hvilke frostgrader du ønsker at sikre.

Men du kan jo prøve dig lidt frem.   
Mvh
Erik Andersen

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #34 Dato: 10 December , 2012, 16:24 »
Du har helt ret,Erik.Der er rigtig mange forhold der gør sig gældende.Man må prøve sig frem.Men 5w får man ikke meget ud af,uanset forholdene.Det er da rigtigt at en metalplade leder varmen godt men den afleder ligeså godt hvis der bare er lidt træk.Mine vandautomater med 11-13w står i lukkede bure helt uden træk,med en afstand fra pære til bund af vandautomat på ca. 4-5 cm.

!mc
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #35 Dato: 10 December , 2012, 17:26 »
Jeg køre stadigvæk med 3-7-og 9 w pære og så 2 bure uden. Vandet er IKKE frosset endnu. Kun dem UDEN pære. De står som sagt frit på gulvet i en uisoleret længe,sneen fyer ind  af sprækkerne, og med åbne luger. Mine kasser er isoleret med rockuld i bunden og 2 af siderne, måske er det lige det der gør 3 w ikke fryser. Jeg tror nu heller ikke det holder ved mange minus grader i længere tid, men nu var vi løbet tør for 9 w pære. Jeg bruger de små plast baljer nok 2 l.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #36 Dato: 11 December , 2012, 22:35 »
@Malena

Du skulle i morgen få mulighed for at teste virkningen af de forskellige pære-effekter. Hvis DMI's prognose holder stik, skulle du opleve temperaturer, fra i morgen tidlig, på minus 10-15 grader.

Jeg er sikker på at andre herinde gerne hører hvordan det er gået.
Mvh
Erik Andersen

Offline Hundstrup

• Passiv bruger
« Svar #37 Dato: 11 December , 2012, 22:50 »
har i dag skiftet sparepæren fra 3w til 11w - ser lige om det virker.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #38 Dato: 11 December , 2012, 23:17 »
Fyn skulle få det knapt så koldt i morgen. Mere som - 5-10 grader (kortvarigt ned til -12 grader).

Men spændende at høre om 11w er tilstrækkeligt. Det lyder umiddelbart som om det er i underkanten, men meld tilbage når det er afprøvet.

Der er bestemt heller ikke grund til at bruge for stor effekt med de strømpriser vi har.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #39 Dato: 12 December , 2012, 16:36 »
Vi havde kun 3 minus her til morgen, men 3 w pæren holdt ikke helt, der var et ganske tyndt lag is på. De 2 uden varme var frossen som Alle de andre dage. Men 7 og 9 w ingen problemer endnu :-)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #40 Dato: 12 December , 2012, 17:21 »
jeg havde is i drikkerenden på begge mine men næsten intet inde i beholderen. Her viste termometeret så osse -13 /d
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #41 Dato: 12 December , 2012, 17:28 »
jeg har bare en spand på en 25 W varmeplade fra amerika, det virker fint , men er jo lidt dyrt ,  ca 1,2 kr i døgnet, det er da værer at jeg må starte en 9 kw varmeblæser i nat i hallen hvor grøntsager og damprenser står

Offline KRISTINA

• Passiv bruger
« Svar #42 Dato: 12 December , 2012, 17:53 »
Jeg har lige købt varmeplade til det ene hønsegård og den er nu installeret. Glæder mig allerede til i morgen tidlig, så har jeg "kun" to hønsegårde, to kaninburer samt 3 heste der skal vandes. He, he...

ps. marandamerne er begyndt at lægge æg  ;D

1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #43 Dato: 13 December , 2012, 23:06 »
Så skulle de fleste vist have haft lidt 'moderat' frost.

Hvordan virkede de forskellige arrangementer?

Jeg havde -10 g i morges, men ingen is i vandet (varmeplade).

PS. Fik mit første Maranæg i dag. Ikke helt chokoladefarvet, men dog brunt. ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #44 Dato: 14 December , 2012, 00:03 »
Jeg har også en varmeplade fra America, og det fungerer fint.

Der kommer dog lidt is i toppen af automaten ved hård frost.
Men det gør jo ikke så meget.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).