Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan ikke stå op  (Læst 4278 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Viola

• Passiv bruger
  • Høns & Whippet
Kan ikke stå op
« Dato: 17 November , 2012, 10:54 »
Hej
Min Maran hane kan ikke stå selv, den vælter om på siden, eller bagover eller for over når den prøver at komme på benene og kan ikke komme op af sig selv
Den spiser stadig  godt.

Kan den have spist for meget!
Det var også den der sank sammen i det ene ben da den var lille men kom sig rigtig fint og der har ikke været noget siden
Kan det være hønse lammelse
Den spjætter vildt med benene når jeg vil hjælpe den op at stå
Håber jeg kan gøre noget for jeg er blevet meget glad for ham
Han er bare vild sød og mega tam
Mvh Viola
  <O
Fritgående høns af blandede racer

Offline morAnna

• Passiv bruger
Sv: Kan ikke stå op
« Svar #1 Dato: 17 November , 2012, 11:14 »
min gør det også  han er 3 år gammel... kommer ikkew op på pinden sidder bare på bunden, men kan godt tage sig sammen til at rejse sig op og så når han en gang er op så går det fint, det er lige som om han får kramper, især når han skal hoppe op/ned og tager afsæt...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
« Svar #2 Dato: 17 November , 2012, 11:39 »
Jeg har desværre lige oplevet det samme med min hanekylling - kommende avlshane (dværg gråstribet Maran). Han var meget afmagret, og har aldrig rigtig galet, så jeg tænkte at han havde bedst af at komme i Hønse himlen. Til sidst sad han bare inde under hønsehuset i en lun krog. Han ville godt spise, men virkede afkræftet, og med dårlig balance. Jeg tolkede det som svækkelse af uforklarlig sygdom og IKKE som MAREK's.....
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Viola

• Passiv bruger
  • Høns & Whippet
« Svar #3 Dato: 17 November , 2012, 12:21 »
Jeg har desværre lige oplevet det samme med min hanekylling - kommende avlshane (dværg gråstribet Maran). Han var meget afmagret, og har aldrig rigtig galet, så jeg tænkte at han havde bedst af at komme i Hønse himlen. Til sidst sad han bare inde under hønsehuset i en lun krog. Han ville godt spise, men virkede afkræftet, og med dårlig balance. Jeg tolkede det som svækkelse af uforklarlig sygdom og IKKE som MAREK's.....

Uha  MAREK's....
Det lyder ikke rart    :(
Så kan han da ikke spises af hverken dyr eller mennesker (kan han ???)

Han har haft det sådan her i 3 dage nu og det kom over en nat
Han kom i kanin bur med det samme og i dag har han halm rund om sig som stødtte!

Han vil kun drikke af den tomat jeg har lagt i madskålen, så jeg er også lidt usikker på hvormetet vand han får

han er 3mdr gl og vejer 900gr. jeg ved ikke om det er meget eller lidt.  :-\

Mvh Viola
  <O

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
« Svar #4 Dato: 17 November , 2012, 12:58 »
Ændringen hos min hane tolkede jeg også som værende kommet over natten, men idet han aldrig har galet, han var nu ca 20 uger, og at han størrelsesmæssigt blev overhalet af sine jævnaldrende søstre, tænkte jeg var en del af et mere kronisk/alment svækket billede. Ligeledes den manglende balance og bevægelighed. Jeg kan tage fejl, men mener jeg har en forholdsvis "lukket" flok, så kan ikke se hvor Mareks skulle komme fra!!!
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Zoro

• Gæst
« Svar #5 Dato: 17 November , 2012, 13:23 »
Hej
Min Maran hane kan ikke stå selv, den vælter om på siden, eller bagover eller for over når den prøver at komme på benene og kan ikke komme op af sig selv
Den spiser stadig  godt.

Kan den have spist for meget!
Det var også den der sank sammen i det ene ben da den var lille men kom sig rigtig fint og der har ikke været noget siden
Kan det være hønse lammelse
Den spjætter vildt med benene når jeg vil hjælpe den op at stå
Håber jeg kan gøre noget for jeg er blevet meget glad for ham
Han er bare vild sød og mega tam

@ Viola.

Hej Viola.

Det ejendommelige ved Mareks angrebne dyr, er at de kan ligge at både spise og drikke på siden, uden at kunne stå eller rejse sig op på benene.

NB: Jeg vil mene at din hane har Mareks i udbrud.

NB: Mareks virus er luftbårent i støvet, og ligger gemt i spækker og revner som en tikkende bombe.

J.C.

Offline Viola

• Passiv bruger
  • Høns & Whippet
« Svar #6 Dato: 17 November , 2012, 17:28 »
@ Viola.

Hej Viola.

Det ejendommelige ved Mareks angrebne dyr, er at de kan ligge at både spise og drikke på siden, uden at kunne stå eller rejse sig op på benene.

NB: Jeg vil mene at din hane har Mareks i udbrud.

NB: Mareks virus er luftbårent i støvet, og ligger gemt i spækker og revner som en tikkende bombe.

J.C.

Mange tak for alle svarene  <E

Ok så vil jeg sende ham til Hønse himmelen i morgen  :( :( :(  <W <W <W

Har LIGE et par ?? mere :o :-\

ER det også farligt for menesker??

Kan jeg så spise høns der har den sygdom  og hvad med alle de andre jeg har som ikke fejler noget  :-\

Kan man gøre hønsehuset rent med noget.
Og kan man forebygge ??
Mvh Viola
  <O

Zoro

• Gæst
« Svar #7 Dato: 17 November , 2012, 18:04 »
Mange tak for alle svarene  <E

Ok så vil jeg sende ham til Hønse himmelen i morgen  :( :( :(  <W <W <W

Har LIGE et par ?? mere :o :-\

ER det også farligt for menesker??

Kan jeg så spise høns der har den sygdom  og hvad med alle de andre jeg har som ikke fejler noget  :-\

Kan man gøre hønsehuset rent med noget.
Og kan man forebygge ??

@ Viola.

Hej igen Viola.

1. Mareks er ikke anmeldepligtigt til Veterinære myndigheder.

2. Mareks smitter ikke menesker, eller er farligt for dem.

3. Dyr som ikke er angrebne og er friske i din besætning, kan jeg ikke se hvofor du ikke skulle kunne spise.

4. Angrebne dyr bør aflives og destrueres.

5. Det vil altid være godt at holde rent i sit hønsehus, og samtidigt lufte ud og kalke en gang om året.

6. At forebygge 100 % mod Mareks, under de forhold som vi kan tilbyde hobby fjerkræ er ikke muligt,

7. Kun vaccination imod Mareks fra dag 1. ligeså snart de har forladt rugemaskinen, giver en god beskyttelse imod sygdommen, der dog ikke er 100 % men lige der omkring.

J.C.