Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange høner til en hane?  (Læst 7547 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline StinneG

• Passiv bruger
Hvor mange høner til en hane?
« Dato: 17 November , 2012, 01:42 »
Vil høre om nogle der kan rådgive mig i forhold til hvor mange høner man maks skal have til en hane når man ønsker god befrugtning (til at ruge æg ud) ??? Har hørt mange har en en stamme på 1,2 eller 1,3 men hvad er maks en hane kan gå med i forhold til ovenstående?? NB. det drejer sig om dværgsilkehøns. På forhånd tak og god weekend. Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Zoro

• Gæst
Sv: Hvor mange høner til en hane?
« Svar #1 Dato: 17 November , 2012, 01:59 »
Vil høre om nogle der kan rådgive mig i forhold til hvor mange høner man maks skal have til en hane når man ønsker god befrugtning (til at ruge æg ud) ??? Har hørt mange har en en stamme på 1,2 eller 1,3 men hvad er maks en hane kan gå med i forhold til ovenstående?? NB. det drejer sig om dværgsilkehøns. På forhånd tak og god weekend. Stine

@ StinneG.

Hej Stinne.

De fleste bruger 1,2 eller 1,4 i deres stammer.

J.C.

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 November , 2012, 02:53 »
Tak Jørn!! Det er også det jeg havde hørt men håbede at høre , at man f.eks. kunne have 1,6 eller er det for meget?? Og sikke en fyr du har sat ind her  :D :) :) :) :) :) i en "charmerende" overfrakke  ;) Stinne
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

www.silkies.dk

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 November , 2012, 04:52 »
Hej Stinne!

Jeg tror godt, du kan have 1,6 i en stamme. Jeg havde, da jeg beyndte at have høns stammer på 1,5 og det gik udmærket. Lige nu er mine hønsehuse indrettet så det er mest praktisk med 1,3 til 1,4; men for mig handler størrelsen af stammer mest om kvaliteten af de høner, man vil sætte i avl, og antallet af stammer af kvaliteten af de haner, man vil sætte i alv.

God fornøjelse.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 17 November , 2012, 09:05 »
Lige nu har jeg 1 hane til at gå med 14 høner, og har givet nogle rugeæg til udstillingen i Hadsten. Alle 15 æg var befrugtet....
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 17 November , 2012, 09:34 »
Jeg mener engang at have læst at hvis det er stor race så er det op til 6-8 høner til en hane og er det en dværg hane så er det op til 10-12 høner til en høne. Men jeg tror nu at det er forskelligt fra race til race og sikkert også individuelt fra hane til hane.

Alt andet lige er det måske også et spørgsmål om man vil prøve at avle kvalitet frem for kvantitet. Mange har flere små stammer i avlen af samme race/farve.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

• Gæst
« Svar #6 Dato: 17 November , 2012, 12:12 »
Her er mange der giver gode raad. "There is a 1.000 ways to skin a cat". Selv saa bruger jeg en intensiv metode, da jeg selger ruge-aeg i aarets 4 foerste maaneder, og jeg er afhengig en god frugtbarhed. Jeg haver 2 eller 3 stammer med hoener, 2-3-4 hoener i hver. 1 hane til hver gruppe. Saa haver jeg etpar "extra"-haner. I December slipper jeg hanerne ind til hoenerne, og etter 2-3 uger saa tager jeg nogle aeg og proeve-ruger, lyser de for at kontrollere frugtbarheden. Er den god ved foerste lysing, saa begynder jeg at selge aeg. Saa gaelder det at foelge med at hanen parrer sig med alle hoenerne, det hender at han vaelger ud en eller to hoener som favoritter, og ikke befrugter de andre, da tager jeg ham ud, og setter en annen udvalgt hane ind, og bytter slig hver 3-4 uge hvids noedvendigt. Kompliceret? Kan ikke have saa mange haner? Saa gaelder det kun at "forenkle" systemet, men forsoeg at have mindst en reserve-hane. Hvids du kun er ude efter 1-2-3 kuld med kyller, saa kan du bruge den samme hane, men tag ham kun ifra hoenerne en uge eller to, og gaa igang igen efter en uge-10 dage. Goer det saa enkelt du kan, men ikke lad en hane befrugte mere end 3-4 hoener, hvids muligt. Ellers saa kan nog en hane "betjene" 12-15 hoener, men han vil velge favoritter, medens 1-2-3-4 hoener maaske ikke bliver befrugtet godt.

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 17 November , 2012, 18:31 »
Mange tak for jeres gode råd, der er lidt at tænke over her  /o tak skal i have!!  :) Bedste hilsner Stine  :)

www.silkies.dk

Offline Karensminde

• Passiv bruger
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
« Svar #8 Dato: 07 Februar , 2013, 18:53 »
Mange tak for jeres gode råd, der er lidt at tænke over her  /o tak skal i have!!  :) Bedste hilsner Stine  :)

Hej Stine. Det er dine dværg silkehøns ik, jeg har 1,4 i mine dværg stammer men det bedst resulta fåes vist med 1,3 :-)
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 07 Februar , 2013, 22:23 »
Tak Simon  :)

www.silkies.dk

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 23 Februar , 2013, 20:21 »
jeg har dv. silker 1.5. Kender dog ikke til befrugtningen endnu.
Jeg har indtrykket af, at hanen kun betræder de to høner.
Jeg har aldrig set ham på ryggen af de 3 andre høner. Kan det egentlig passe, at han vælger 2 ud af 5, og de andre rører han ikke, eller gør han det når jeg ikke ser det?:-)
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 23 Februar , 2013, 20:31 »
Nu lurer vi vel ikke på hønsene hele dagen eller ?? :D ;D

Men rigtigt nok at haner har favorit høns, som de træder mere end de andre.  Det ses tit indenfor de store racer, hvor hønerne bliver meget slidte og barryggede.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 23 Februar , 2013, 20:34 »
 ;D Hvis du spørger min familie, så vil de sige, at jeg bruger rigtig meget tid i hønsehuset ::)

Jeg har bare kun set ham på de to, og ALDRIG på de tre andre.

Jeg troede, at sådan et handyr hoppede på det hele :o
2.0 hunde
1.0 kaniner

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 23 Februar , 2013, 20:36 »
det er dv silker
2.0 hunde
1.0 kaniner

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 23 Februar , 2013, 20:50 »
Mon ikke han også hopper på de andre. Det plejer handyr at gøre. Men der er desværre altid undtagelser.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af: