Her er mange der giver gode raad. "There is a 1.000 ways to skin a cat". Selv saa bruger jeg en intensiv metode, da jeg selger ruge-aeg i aarets 4 foerste maaneder, og jeg er afhengig en god frugtbarhed. Jeg haver 2 eller 3 stammer med hoener, 2-3-4 hoener i hver. 1 hane til hver gruppe. Saa haver jeg etpar "extra"-haner. I December slipper jeg hanerne ind til hoenerne, og etter 2-3 uger saa tager jeg nogle aeg og proeve-ruger, lyser de for at kontrollere frugtbarheden. Er den god ved foerste lysing, saa begynder jeg at selge aeg. Saa gaelder det at foelge med at hanen parrer sig med alle hoenerne, det hender at han vaelger ud en eller to hoener som favoritter, og ikke befrugter de andre, da tager jeg ham ud, og setter en annen udvalgt hane ind, og bytter slig hver 3-4 uge hvids noedvendigt. Kompliceret? Kan ikke have saa mange haner? Saa gaelder det kun at "forenkle" systemet, men forsoeg at have mindst en reserve-hane. Hvids du kun er ude efter 1-2-3 kuld med kyller, saa kan du bruge den samme hane, men tag ham kun ifra hoenerne en uge eller to, og gaa igang igen efter en uge-10 dage. Goer det saa enkelt du kan, men ikke lad en hane befrugte mere end 3-4 hoener, hvids muligt. Ellers saa kan nog en hane "betjene" 12-15 hoener, men han vil velge favoritter, medens 1-2-3-4 hoener maaske ikke bliver befrugtet godt.