Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Grønt i gården anno 2013 ; )  (Læst 7506 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Grønt i gården anno 2013 ; )
« Dato: 14 November , 2012, 20:40 »
Vores hønsegård er fra i år, så da hønsene fik adgang var der tæt af græs, hindbærbuske, enkelte vinranker, hassel og meterhøje jordskokker, som de blot nippede lidt af hist og pist.

Nu er der så blevet noget mere goldt i det øverste plateau og alle skokkerne er høstet - af os ; )

Spørgsmålet er: Kan jeg lægge nye skokker derinde eller tror I kære hønsekloge, at de aldrig får en chance for at komme i højden?

Andre grønne ideer til gården modtages med glæde : )

De bedste hilsner
Louise
« Senest Redigeret: 14 November , 2012, 21:24 Fra Hyggehøns i Dråbyland »

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Grønt i gården anno 2013 ; )
« Svar #1 Dato: 14 November , 2012, 21:33 »
min umiddelbare ide om jordskokkerne ville være at du skærmede dem af med hønsetråd indtil de fik lidt størrelse. Ellers tror jeg måske de vil spise de små skud
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Regnar

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 November , 2012, 23:15 »
Efter et par måneder er en stor del af min hønsegård stadig grøn af græs og brændnælder. I foråret har jeg tænkt, at jeg vil sprede græsfrø ud over det hele. Hønsene kan så spise,  hvad de vil af frø og spirre.l

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 14 November , 2012, 23:42 »
Min hønsegård på 70-80 m2 er aldeles gold, på nær 3-4 løvstikkeplanter, som hønsene tydeligvis ikke kan lide.

I foråret var der ca 20 høns på arealet. Lige nu er der knapt 40 stk (der bliver gradvist færre og færre efterhånden som hanerne 'stiger til himmels'  ;)).
Mvh
Erik Andersen

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 November , 2012, 08:43 »
Andre grønne ideer, kunne være solbær og små kirsebærtræer, lidt solide stivgrenede buske -fx duftsnebolle, med gode stærke grene, eller småtræer -fx bærmispel er fin både forår og efterår og bliver ikke så stor, så der er lidt at hoppe op i!  :)

Med venlig hilsen Tanja
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Hundstrup

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 November , 2012, 22:54 »
Jordskokker får du ikke flere af, jeg udvidede engang min hønsegård hvor jeg havde haft jordskokker i flere år - det overlevede de ikke, de er normalt umulige at udrydde. Da jeg har en lang (17 meter) men smal hønsegård har jeg sat hus og låge i midten. Til foråret vil jeg dele gården op i 3 sektioner. Den med huset kan de bruge hele tiden, de to andre sektioner får skiftevis
 fred til at gro op. Til gengæld er jeg i tvivl om at jeg skal give adgang til resten af haven i foråret.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 15 November , 2012, 23:12 »
Jordskokker får du ikke flere af, jeg udvidede engang min hønsegård hvor jeg havde haft jordskokker i flere år - det overlevede de ikke

Var det fordi de hønsene spiste de nye skud eller pga for meget gødning fra dyrene?? Teoretisk burde de kunne vokse hvis de får fred til og komme igang, altså bliver hegnet af til de er kommet i en vis højde
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 November , 2012, 00:16 »
Tak folkens 
...og Pilegaarden, man ska være go mod dyr (læs: løvstikke er noget af det eneste grønt, som jeg bare ikke kan fordrage)  

Offline Regnar

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 16 November , 2012, 00:20 »
Hvad med peberrod? Det er jo næsten ligesom ukrudt.

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 November , 2012, 00:42 »
Og det smager godt

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 16 November , 2012, 22:04 »
...og Pilegaarden, man ska være go mod dyr   

Enig. Og netop derfor er løvstikke faktisk perfekte i hønsegården. Det er jo heller ikke alt der skal ædes.

Løvstikkeplanterne i min hønsegård giver gode skyggemuligheder for hønsene på varme sommerdage, og de danner læ. Der er sikkert også mange små insekter der sætter sig i disse planter, som hønsene så kan 'høste'.

Jeg skrev at min hønsegård var gold, på nær disse løvstikkeplanter. Det er ikke helt rigtigt. Jorden er gold, men der står faktisk en René Claude blomme, et Stella kirsebær, en Victoria blomme og et hyldebærtræ i hønsegården. Alle 4 træer bærer utroligt rigt hvert år. Vejret afgør så høstudbyttet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #11 Dato: 16 November , 2012, 22:42 »
Citér
min umiddelbare ide om jordskokkerne ville være at du skærmede dem af med hønsetråd indtil de fik lidt størrelse.
Det er det jeg gør og jordskokken klarer sig fint. Når de har nået højden  hvor topskuddet er over "hønse rækkevide" fjerner jeg hønsenettet. Hønsene spiser de nederste blade men  det gør ikke noget.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Hundstrup

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 17 November , 2012, 06:34 »
Ja  det var skuddene de spiste.

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 17 November , 2012, 09:00 »
Lyder dejligt med træerne, Pilegaarden. Jeg vil se om jeg kan skaffe noget Løvstikke til en start...træer må på ønskesedlen 

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 17 November , 2012, 09:09 »
...og hahaaaaaa til "det er jo ikke alt, der skal ædes" herligt morgengrin her