Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til rugning i maskine  (Læst 10525 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hjælp til rugning i maskine
« Svar #15 Dato: 14 Januar , 2009, 18:41 »
Nu er den på 37,8 grader,men fugtigheden er "kun" på 22. Har lige prøvet at stille 2 ud af 4 skåle i med vand til i morgen,og så ser jeg hvad den står på i morgen

Hvis det ikke hjælper nok, så prøv at smide en badesvamp, altså sådan en fyr her

Den absolutte fugtighed er jo normalt lav om vinteren, så der kan godt være nødvendigt at gøre noget ekstra for at holde den oppe i maskinen
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

StaldTobo

• Gæst
« Svar #16 Dato: 14 Januar , 2009, 18:58 »
Efter der kom 2 skåle vand i er luft fugtigheden 48
jeg har bestilt æggene hjem til på tirsdag,så vil gerne have styr på det inden.

Syntes den svinger lidt i grader,men kan det have noget med rum temperaturen at gøre?

Kan vi have den stående på vores stuegulv på et håndklæde,eller bliver det for dumt med varmen?
 :P :-[

StaldTobo

• Gæst
« Svar #17 Dato: 15 Januar , 2009, 21:56 »
Efter der kom 2 skåle vand i er luft fugtigheden 48
jeg har bestilt æggene hjem til på tirsdag,så vil gerne have styr på det inden.

Syntes den svinger lidt i grader,men kan det have noget med rum temperaturen at gøre?

Kan vi have den stående på vores stuegulv på et håndklæde,eller bliver det for dumt med varmen?

Når i tør ruger hvad er fugtigheden så på?
 :P :-[

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 15 Januar , 2009, 23:19 »
Hej Pernille.
Her er en anden rugeanvisning på en therbo maskine, måske står der noget i den som du kan bruge...

http://www.gundlach.eu/fileadmin/user_upload/documents/Vejl_produkter/260043.pdf

Men husk at der er lige så mange anvisninger på at ruge som der er hønseholdere...  :)
Det med at ruge er lidt fingerspids fornemmelser  ;)

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 16 Januar , 2009, 11:18 »
Kan man egentlig godt blande dværg-æg og store æg i rugemaskinen??.. Eller er det bedst bare og ruge på ens størrelser ad gangen??.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 17 Januar , 2009, 22:15 »
Hej Pernille.

Jeg lånte på et tidspunkt en maskine magen til. Ejeren havde aldrig haft held med den og derfor ville jeg prøve at se om det var "ham der var noget galt med".
Der var desværre noget galt med termostaten så den svingede i temp. mellem 37 og 42 grader og der kom ikke andet ud af den end ca. 50 æg til skraldespanden.

Men du skal ihvertfald hæve temperaturen til 38,8 grader da dette er den korrekte temp. i en fladruger (som denne maskine er).

Selvom det strider imod mange forklaringer så er min personlige erfaring at man hellere må ruge lidt for tørt end for vådt i den første lange del af rugningen. At fugtigheden i en fladruger ligger på ca. 22% ville jeg ikke være nervøs for. Bare husk at hæve den et par dage inden forventet klæknng.

Danny
Himlen bør altid være blå!