Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: helt ny hønseavler og ingen æg  (Læst 2005 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Timjessen

• Passiv bruger
helt ny hønseavler og ingen æg
« Dato: 13 November , 2012, 21:29 »
Hej med jer herinde.

Jeg er helt ny i hønseholds-faget og er lidt i tvivl om jeg er blevet snydt af en ellers rar sælger. jeg købte for en lille måned siden 4 røde hybrid høns en hvid hane og en lys sussex. Sælger sagde de 4 hybrider var i fuld æglægning og et år gamle, men jeg får kun 1 æg hver anden dag og jeg foder med 50/50 byg og æglægnings tilskud, som de har tilgang til hele dagen udenfor huset. Jeg ville være tilfreds med 1-2 æg om dagen, det burde også være rimeligt af 4 hybrider og en lys sussex. Kan sælger have taget fejl og solgt mig nogen ung fugle? eller har jeg overset en faktor, som spiller ind? Jeg har en gange fået 2 æg på en dag.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: helt ny hønseavler og ingen æg
« Svar #1 Dato: 13 November , 2012, 21:41 »
Hej Tim og velkommen på forum /o

Hvis dine hybrider er ét år gammel, så kan den manglende æglægning skyldes fældning, som er normalt for denne årstid.

Jeg har selv hybrider, som er i fæld for tiden. Èn har smidt næsten alt tøjet, men de andre fælder kun en smule fjer hist og her.

Høns holder æggepause i fældetiden, da al overskydende energi bruges på at sætte nye fjer.

De få lyse timer på denne åstid er også årsag til manglende æg hos mange høns. Dette kan man forsøge at ændre på ved at sætte lys op i hønsehuset og forlænge hønsenes dag med nogle timer, så de har mulighed for at spise lidt mere, så der måske bliver overskydende energi til at lægge æg.

Jeg tror, at årsagen skal findes blandt disse to muligheder.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 13 November , 2012, 21:58 »
Rolig nu, jeg har næsten 20 høns, og hvis jeg er heldig får jeg 3-4 æg, sommetider kun 1, og det er helt naturligt for denne årstid.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Timjessen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 November , 2012, 22:25 »
mange tak for de hurtige svar der ligger også temmelig mange fjer i hønsegården, så det kab sagtens være det. Så håber vi de gør flere æg om en måneds tid.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 13 November , 2012, 22:37 »
Det er sikkert derfor den rare sælger har solgt dem, fordi at han ikke gider have høns i fældning, så ryger de ud nu som 1 års (ca.1½  år er de) og erstattes med nye høner, som lægger æg nu. 

Det er meget normal procedure med hybridhønsehold til æglægning, så får man flest æg ud af hønsene og undgår perioden med fældning, hvor æglægningen går ned eller endda stopper helt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub