I det seneste nummer af Det Grønne Blad er en artikel om bekæmpelse af blodmider.
Opskriften lyder: 1 del sprit, 1 del opvaskemiddel, 2 dele lampeolie og 4 dele vand (ved hårdt angreb kun 2 dele vand og hold hønsene ude af huset i 24 timer)
Jeg gætter på, at det er lampeolien, der er det aktive stof i denne opskrift - det er vel en slags petroleum.
Men det er langt billigere at fremstille til sprøjtning af husets vægge, revner og sprækker end f.eks chockspray.
Giftigt? Ja, petroleumsprodukter er ikke spor miljøvenlige. Men hvis alternativet er importerede giftstrips fra Tyskland eller andre gifte med tvivlsom miljøvenlighed kunne denne behandling være en muighed.
Vi er mange, der forebygger med Hemexide, som er aldeles uskadeligt på miljøet, men som efter min bedste overbevisning ikke kan fjerne blodmiderne helt, da det kun afliver de individer, der får støvet på kroppen.
Der vil til stadighed sidden små "hære" bagved beklædningen, i små huller, i den mindste revne - klar til udrykning! Og når det bliver koldt i vejret tror vi, vi har udryddet bæsterne - for blot til foråret at konstatere, at de bare gik til ro for nogle måneder.
Jeg har fået mine blodmider helt væk, men kun ved hjælp af forskellige giftige produkter. Nu forebygger jeg med hemexide (host host - mon det er sundt for hønsenes lunger, med denne udtørrende effekt?)), men det er helt sikkert, at hvis der viser sig en eneste mide nogensinde igen, får hønsene en chockspraykur, og huset vil få en gennemgribende sprøjtning med ovennævnte blanding, hvorefter hemexiden igen vil blive spredt rundhåndet under strøelsen.