Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Flere gaser sammen - går det?  (Læst 2757 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lars beck

• Passiv bruger
Flere gaser sammen - går det?
« Dato: 13 November , 2012, 07:42 »
går det an - som skrevet ovenfor - at have flere gaser i samme indhegning, når man tænker på befrugtning af hundyrene her til det tidlige forår?

Vil de forstyrre hinanden under parring?

Hvor mange gæs kan en gase klare? (de er vel som regel monogame - men er vel ikke for fine til lige at hoppe på naboen, hvis hun byder sig til!!?? ;D ;D ;D ;)

Mvh.

Lars
Lars

Offline Brian J

• Passiv bruger
Sv: Flere gaser sammen - går det?
« Svar #1 Dato: 13 November , 2012, 22:01 »
Jeg har 1 gase til 2 gæs. De går i en flok på 6 gaser og 12 gæs. Nogle gaser har 3 gæs og andre har kun 1, det styrer de selv. Jeg har hørt forskellige meninger om det med flere gaser sammen, nogle mener at flere gaser forstyrrer hinanden under parringen andre mener at de er mere vågen, altså så snart en gase ikke er på vagt med at være over sine gæs så står naboen klar. Jeg hælder mest til den sidste, da der er en nogenlunde befrugtning ved mine grå gæs. Det er også sjældent jeg ser at en gase bliver jaget væk når først gåsen vil lade sig parre.

Det er dog kun ved de grå gæs de går sammen i så store flokke, ved mine toulouse gæs går de 1 gase og 1 gås sammen.

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 November , 2012, 22:01 »
jeg har haft 2 gase sammen og 2 gæs. hele foråret har der vært kamp hvor de bider sig fast i hinanden vingene og hele så længe der var lys var der balade.
nu har den ene lige vært i ovn og håber det går bedre her til næste år,.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 19 November , 2012, 22:18 »
jeg har haft 2 gase sammen og 2 gæs. hele foråret har der vært kamp hvor de bider sig fast i hinanden vingene og hele så længe der var lys var der balade.
nu har den ene lige vært i ovn og håber det går bedre her til næste år,.

Den kur nedsætter ihvertfald hormonerne i dyret.  ;) ;)
Mvh
Erik Andersen