Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 7 mdr og stadig ingen æg?  (Læst 5986 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline majabl

• Passiv bruger
7 mdr og stadig ingen æg?
« Dato: 11 November , 2012, 10:11 »
Nu er mine høns så 7 måneder og vi får stadig ingen æg, hvad kan problemet være? De får hvede, byg og æglægningsfoder, de har strandsand og skaller og får rester fra køkkenet og går frit i haven hver dag??? Har 2 flokke en en hane i hver flok, de sover under samme tag og deler i haven hver dag.
Hvad er problemet med mine høns?

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: 7 mdr og stadig ingen æg?
« Svar #1 Dato: 11 November , 2012, 10:18 »
Hvis de går frit i haven hver dag så kan det sagtens tænkes at de lægger æg rundt omkring i haven. Specielt høns i begyndende æglægning finder ofte "mere egnede steder" rundt omkring i haven end redekasserne i hønsehuset.
Hvis de virkelig ikke er startet endnu så bør det være lige op over. Men det er lidt forskelligt fra race til race, hvornår de begynder. Årstid har også noget at sige men høns der er 7 måneder nu burde starte inden vinteren for alvor sætter ind.
Måske kunne du holde dem inde i hønsegården i et par dage og se om der kommer æg derinde.

Hvad er det for en race der er tale om?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline majabl

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 November , 2012, 10:24 »
Uh tak for hurtig svar, jeg har prøvet at holde dem inde et par dage og der sker ikke en dyt:( Ja racen er jeg ikke 100 % sikker på men jeg tror at det er røde sussex og noget tværstribet maran/orpington
Kan evt tage billeder af dem

Miss Christina

• Gæst
« Svar #3 Dato: 11 November , 2012, 10:29 »
jeg har også Høns fra 1 maj og 15 maj der ikke kommer æg fra
jeg regner med de først lægger æg til foråret kommer de før så er dej jo en glædelig ting  ;)

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 November , 2012, 12:33 »
Mine 7 måneders høns er heller ikke kommet igang. Det er pludselig blevet meget mørkt nu hvor de er nået æglægningsalderen. Det kan være de skal have noget lys, men jeg regner ikke med noget før til foråret. Men jeg håber det lykkes for dig ;)
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 November , 2012, 13:10 »
Har også høner i denne alder der ikke lægger æg. Men er sikker på at de kommer før eller siden og når de kommer er glæden jo stor. Dette skyldes i mit tilfælde nok racen.
Min søster har også noget sussex (blandinger eller den ægte varer vides ikke). Hun blev også træt af at vente og da ingen af os er særlig erfarne prøvede hun at give dem et pift af matas insekt spray og ca en uge efter kom det første æg. Om det var tilfældigt at æglægningen startede eller om de rent faktisk havde utøj der gjorde at de ikke havde lyst til at lægge æg kan vi kun gætte på. Men ellers er det jo nok bare årstiden. Held og lykke med det /o
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline majabl

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 November , 2012, 14:19 »
Ved ikke lige hvordan man ligger billeder ind men smider nogle i mine album under min profil måske i så kan hjælp med at racebestemme dem??

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 11 November , 2012, 21:56 »
Maja

Jeg kan se i dit første indlæg i denne tråd at du selv blander foderet. Hvad er forholdet mellem korn og æglægningspiller?

Har du kunstigt lys? Hvis ja, da i hvilke(n) periode(r).

Det ser ud som om den ene race du har er New Hampshire. De er kendt for at være gode æglæggere (og også at være gode slagtedyr) og de burde være i gang med æglægning nu. Dog under forudsætning af at de får det rigtige foder og i tilstrækkelig mængde.

I tilstrækkelig mængde, betyder her, også, at de har lys i så mange timer, at de kan nå at spise og omsætte tilstrækkelig med foder, til at have energi til både at holde varmen og til at producere æg. Får de ikke næring nok til begge dele, giver de fanden i dine behov/ønsker, og koncentrerer sig om at holde varmen.
Mvh
Erik Andersen

Offline majabl

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 11 November , 2012, 22:04 »
Jeg giver dem (12 stk) et bæger byg, hvede og æglægnings foder om dagen plus det var køkkenet. De spiser altid op der ligger aldrig rester og de spiser det hurtigt, kan veje det i morgen hvis det kan hjælpe.
Ingen kunstigt lys.
Ja jeg har sat og læst om New Hampshire og samlignet billeder og det er dem det er helt sikkert. Hanen galer og har gjort det i en måned nu,
Måske at jeg giver dem for lidt, den tanke har jeg slet ikke haft, har jo kun hørt at de ikke måtte være for fede og det er de ikke.
Klart de ikke kan lægge æg og holde varmen hvis de får for lidt mad...Hønsehuset er også ude i det fri, sidst vi havde høns var de i stalden hvor der er isoleret og der tændte vi jo tit lyset og husker slet ikke at der var nogle problemer med æglægningen eller opstarten for den sagsskyld.
Tror altså lige jeg vejer det i morgen, ved der er 200g hundefoder i sådan et bæger men vejer lige det hele for at være 100% sikker.
Er der noget man kan gå efter så man kan blive klogere på mængden er den rette til dem?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 11 November , 2012, 22:13 »
Hvis de spiser det hele i løbet af kort tid og ikke får mere i løbet af dagen så er det helt klart årsagen til manglende æg.

Ekstra lys vil i et sådant tilfælde ikke hjælpe da der jo ikke er mere foder at fortære.  ;)

Hvis du fodrer i hønsehuset kan du sagtens give foder ad libitum. Så er du ihvertfald sikker på at de får nok. Og er der rigeligt med foder, kan forlængelse af dagen, i form af kunstigt lys også anbefales.
Mvh
Erik Andersen

Offline majabl

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 11 November , 2012, 22:19 »
Hold da op hvor var det godt jeg spurgte, de bliver fodret 2 gange om dagen, en gang med korn og en gang med køkken affaldet som er en skål med alt fra frugt, grønt og brød og det spiser de også op.
Nej det hjælper lyset ikke på det kan jeg godt se...
I morgen bliver der sat fodretrug op igen, det havde de også da de var kyllinger og var inde i stalden. Så har dem da til at stå. Fjernede dem jo fordi at jeg var bange for at de blev for fede...
Hvad vil være bedst at fylde i fodreautomaten? Tænker at hveden nok ikke er godt at have fri afgang til.
Er det ok med byg? Hvad med æglægningsfoderet??
Hold da op godt at jeg spurgte det kan altså godt svare sig at spørge en gang for meget hellere det end en gang for lidt. Kulden er jo ikke engang kommet i nu, havde da aldrig tilgivet mig selv hvis de var faldet af pinden af kulde.....
Tak tak tak for hjælpen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 11 November , 2012, 22:28 »
De må godt få hvede også, men overvægten skal være på byg og æglægningspiller.

Jeg blander i forholdet 1 hvede, 1 byg, 1 æglægningspiller, ½ undulat- eller kanarieblanding og ½ soyaskrå (fintdelt). Derudover hvad der kommer af køkkenrester.

Tilsætning af soyaskrå er nyt, og det er ikke et hit. Jeg prøvede også med ærter og det tror jeg at jeg går tilbage til. Ærterne er noget billigere end soyaskrå, og de syntes at falde i bedre jord hos hønsene.

Er der nogen der ved hvor meget næring der er i foderærter? 
Mvh
Erik Andersen

Offline Hundstrup

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 11 November , 2012, 22:44 »
Har æglægningsfoder ad libitum, men får ingen æg. vi har 4.4 dværg danske landhøns. Hidtil har vi fodret ekstra med hvede, det bliver nu byg, samt brød mm. fra huset. De er helt vilde med vildtfugle foderet, så fra nu af bliver foderautomaterne hængt op i hønsegården.

Offline majabl

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 11 November , 2012, 23:36 »
Godt jeg ændre fodringen i morgen og så er jeg spændt på hvad der sker:)
Troede kun det var kyllinger man gav undulatblanding, hvorfor giver du dine voksne det?
Mine er også vilde med vildfugleblanding, for de rydder op efter fuglene i haven, de støvsuger under fuglehusene:)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 11 November , 2012, 23:54 »
Troede kun det var kyllinger man gav undulatblanding, hvorfor giver du dine voksne det?

Enten for fordøjelsen, eller måske blot for fornøjelsen.  ;D
Mvh
Erik Andersen