Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dræberænder,dræbersnegle og ... rotter  (Læst 11012 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nimrod

• Passiv bruger
Sv: Dræberænder,dræbersnegle og ... rotter
« Svar #15 Dato: 17 November , 2012, 09:10 »
Tak Niels, det er jeg opmærksom på - desværre er det jo det samme som vores fjerkræ ønsker sig :-)

Men rottemanden mente at hvis vi hæver andehuset op (det er sådan et mejlskov hønsehus med høj rejsning) så ville det ikke længere være attraktivt at slå sig ned lige der, men vi har også fået at vide at vand er en meget vigtig faktor for rotter - de vil ikke bo et sted hvis der ikke er adgang til vand, desuden har rotter en stor aktionsradius/territorium og vi har både en stor drænledning (kommunens) som der er hul i i vores skel, samt naboen har sø (og ofte rotter) selvom de ikke har andre husdyr end en hund - og igen vi bor på landet, på en nedlagt nøddeplantage, der er mange, mange, mange mus og rigtigt gode vilkår for rotter også, men vi opdager jo naturligvis ikke lige at der bor nogen oppe i enden af hestefolden etc., men ligeså snart vi opdager noget melder vi det naturligvis, ligesom rottemanden kommer forbi flere gange årligt.

Men vi havde altså også rotter engang imellem da vi ikke havde fjerkræ og andehuse :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #16 Dato: 17 November , 2012, 20:28 »
Rotter har det lige som alle andre vilde dyr - de vil gerne være steder der er:

- Fred
- Mad
- Dækning for rovdyr

Bliver disse 3 ovennævnte behov opfyldt så kommer der rotter på et eller andet tidspunkt,

Ovennævnte er ikke forkert, men helt klart heller ikke fyldestgørende.

På denne tid af året strejfer rotterne, for at finde nye tilholdssteder. Er blot punkt 2 ovenfor i orden vil rotter slå sig ned. Selvfølgelig vil de foretrække et 3-stjernet opholdssted, men i mangel af bedre accepterer de et 1-stjernet.

Jeg bemærkede i morges, for første gang siden sidste efterår, tegn på rotteaktivitet i andedammen. To nygravede rottehuller ikke langt fra hvor der fodres. Så 2 trådfælder er straks sat op.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #17 Dato: 19 November , 2012, 21:03 »
Jeg bemærkede i morges, for første gang siden sidste efterår, tegn på rotteaktivitet i andedammen. To nygravede rottehuller ikke langt fra hvor der fodres. Så 2 trådfælder er straks sat op.

Lige for at følge op.

Søndag morgen var den ene fælde tømt for lokkemad, men ikke udløst. Det er normalt tegn på at der også er mus på spil. De er for lette til at udløse fælden. Jeg puttede lidt flere majskorn i fælden og holdt øje med den i løbet af søndagen, og ganske rigtigt havde en lille mus fundet ud af at der var servering. Den hoppede behændigt ned i rottehullet ved siden af fælden da jeg nærmede mig.

Hullet blev lukket og lidt mere majs lagt i fælden. Til morgen sad en stor ungrotte fanget i fælden. Den er ikke mere. <:

Nu må vi se om den var alene, eller om den havde familien med.
Mvh
Erik Andersen

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 19 November , 2012, 21:09 »
Sjovt... Har altid hørt at hvis man har rotter, så fortrækker musene... :o Det må din mus ikke have vidst... ;)
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #19 Dato: 19 November , 2012, 21:53 »
Det har jeg også hørt, men det er vist blot en skrøne.

Jeg var dog overrasket over at den tog flugten ned i rottehullet/gangen - men måske det var en panikhandling.
Mvh
Erik Andersen