Er den lykkelige ejer af lidt blandede ænder; Indiske løbeænder, rouen og moskus.
Vi er rigtigt glade for den kærlige behandling vores ænder udøver på dræbersnegle bestanden ;-) og dermed ved vi jo godt at de er kødædere ...
men derfor fik jeg da alligevel godt nok en let kvalme da jeg identificerede det 4 af ællinger stod og spiste i går ... en rotte - eller dvs. det der nu var en udhulet rotte, idrr, adrr, bvadr

Rotten blev fluks konfiskeret og kommunens rottefænger adviseret, men nu tænker jeg lige mit, for vi måtte nemlig for et par dage siden hugge hovedet af en af andrikkerne der havde fået hvad der lignede et bid lige i halsen og ind i kroen og som var frygteligt betændt så al skindet af halsen faldt af da jeg forsøgte at redde/behandle den. Kan det være rotten der har bidt andrikken i halsen (stor rouen) og måske andrikken dræbte rotten og de efterfølgende har ædt den

Er der nogen der har oplevet noget lignende? det kan jo også være et sammentræf og måske er det bare katten der har dræbt rotten og andrikken er blevet såret i anden anledning

Og hvad gør i andre for at holde rotterne fra livet?
Mine ænder går i en kæmpe indhegning på ca.1000m2 lavet af alm. havehegn som vi flytter lidt rundt på marken efter behov og sneglebestand. De har to huse hvor det ene indeholder en stor foderskål, der er åbent ind i husene men de sover alle udenfor undtagen vores gamle moskusandrik - men det betyder jo også at rotter altid kan komme ind til foderet, jeg fodrer dog kun én gang dagligt og kun i en mængde der spises helt op, så det er ikke sådan at det vælter rundt med madrester, men altså tilgængeligt på visse tidspunkter af døgnet er det jo.
ideer til rottesikre foderstationer eller har i rottegift i kasser hele tiden eller hvad gør man? (Vil i hvert fald gerne sikre at min juleand ikke er opfedet på rotter ...

)