Jeg vil gerne lave et par nye barnevelderhøner til haveflokken - og den første rugning i år var en blanding af barnevelderæg og sussex og faverolles, som har gået med barnevelderhanen. Dvs. alt hvad der kom af de store lyse æg var krydsninger, mens de små mørke æg er racerene. I mit kyllingebur går der nu 1 barnevelderhønekylle og 4 blandingshanekyllinger - krydsningen barnevelder/sussex eller barnevelder/faverolles ser ud til at give pænt hurtigt voklsende, meget kraftige og livskraftige kyllinger, som det er en fornøjelse at give mad, for de har da virkelig en appetit der vil noget. 4 blandingshaner er intet værd avlsmæssigt, men der bliver nogle fine slagtefugle ud af det, store kroppe og godt kød. Jeg håber min næste rugning giver et par barnevelderhøner mere, så jeg kan holde kontinuiteten i havehønseriet.
Jeg avler eller ruger på ingen måde til raceavl, men har lidt af dit og lidt af dat - barnevelderne er SÅ elegante og smukke høns, knuselsker dem, de andre er sympatiske og bliver en kødresurse, som vil smage godt, de bliver simpelthen villahavens svar på Kobe-kødet - sådan tænker jeg om mine bastard-haner :-) Som i øvrigt, selvom de er blandinger, dog er ganske kønne, harmoniske dyr.