Flere tanker om avl.
Når man laver kyllinger så bliver der ALTID mange haner, man siger ca. 50-50 nogen gange mere..og synes jeg sjældnere gange mindre.
Rigtig mange af disse haner er der desværre ikke brug for, så hvad skal de så ??
Nogen prøver at sælge dem, nogen afliver dem og smider dem i skraldespanden, andre ligefrem forærer dem væk (for så at betale penge for de lig, som ligger i køledisken) og de fleste feder dem op og slagter dem til eget forbrug. Dette er vel egentlig også det mest naturlige at gøre.
For de kan jo faktisk godt spises med god samvittighed om at de har haft et godt liv. Og hønsene tænker ikke på om de skal leve i et ½ år eller i 10 år.
Hvis man avler racehøns, så har man to slags "kunder" dem som også arbejder med racen og mangler nyt blod og dem som "bare" har høns i baghaven.
Hvis man avler blandinger, så har man kun en slags "kunder" og det er dem som "bare" har høns i baghaven og nu er det straks noget sværere at afsætte overskudshanerne.
Jeg har også hvert år mange haner, som ender deres dage i min fryser. Jeg får dem slagtet på et autoriseret lille slagteri, ikke fordi jeg ikke kan gøre det selv, men mere p.ga at det er lidt nemmere og jeg behøver ikke at afsætte en hel dag på det.
Kan man ikke selv slagte, så er der næsten altid hjælp at hente...
Jeg er nemlig ikke vegetar og jeg vil ikke forære mine haner væk (hvis jeg ikke kan sælge dem) og så bagefter bruge penge til dem i køledisken i forretningerne, det synes jeg er noget bagvendt.
Envidere koster det også noget at lave dem. For foder og strøm er bestemt ikke blevet billigere med årene.
Jeg hygger mig med mine høns og har dem for primært at få æg og kød. Jeg avler og udstiller også. Det giver nemlig hønseholdet lidt mere indhold og et mål og udfordring om at gøre det bedre hele tiden.