Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Orpinton med bleg kam og hagelapper (før og efter billed)  (Læst 13624 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
Orpinton med bleg kam og hagelapper (før og efter billed)
« Dato: 07 November , 2012, 15:00 »
Kan nogle måske hjælpe.

Har to gule orper som jeg fik samtidigt. Ca 2-3 måneder siden. De lignede hinanden, samme kraftige røde kam og pludder. En lægger æg men den anden har aldrig lagt et æg hos mig. Den høne som ikke lægger æg har i løbet af disse måneder mistet farven i sin kam samt pludder, tillige er de svundet kraftigt ind. Hvad kan dette skyldes? Er den ældre end 1 år som lovet og dermed måske udtjent. Er den syg? Kan jeg gøre noget?
Jeg lægger et billed ind så i kan se forreskellen på de to (det er de gule der er tale om) Husk at de så ens ud for for få måneder siden.
De er sprøjtet med matas insekt spay da jeg observerede nogle meget små brune dyr i redekassen. Jeg har tjekket for blodmider under siddepindene og umiddelbart intet der. De spiser det samme 1/3 majs, hvede og byg hvad de kan spise på 10 min. Tilskudsfoder ad libitum. og lidt rester i ny og næ. De trives og er aktive begge to. Har nu prøvet at lægge et billed ind som de så ud for to måneder siden.
Er der nogen bud på noget så kom endelig frisk
« Senest Redigeret: 08 November , 2012, 17:04 Fra Paw Hansen »
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
Sv: Orpinton med bleg kam og pludder
« Svar #1 Dato: 07 November , 2012, 15:20 »
Det drillede lidt med det billed men her er der vist noget der kan virke.
« Senest Redigeret: 08 November , 2012, 17:22 Fra Paw Hansen »
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 07 November , 2012, 16:20 »
Info : pludderet hedde hagelapper.

Hvad hønen fejler ved jeg ikke og jeg kan ikke åbne billedet. Men blege hoveddele kan tyde på utøj, som giver blodmangel og i værste tilfælde død.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 November , 2012, 17:07 »
Uanset hvad jeg gør kan jeg ikke smide billedet op i andet format, da jeg så får at vide at det fylder for meget. Håber andre kan se det.
Jeg skulle måske igen prøve med noget insekt spray igen. Hvis man nu antager at det er utøj, kan det så virkeligt være rigtig at det kun rammer et enkelt individ?
Mit hønsehus er ikke ældre end de 2-3 måneder og har sprøjtet både hus og høns, hvor ofte bør dette gøre. De går frit i haven til dagligt.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 November , 2012, 17:17 »
Paw: Jeg har lige sendt en personlig besked om, at vi kan kigge forbi dig og dine høns og se på dem. Vi bor ikke ret langt fra dig og det kan være vi kan hjælpe..

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 07 November , 2012, 17:26 »
Man kan sagtens have f.eks 10 høns, hvor de 3 er levende af utøj, 4 har måske lidt og resten har ikke noget. Så ja utøj og forøvrigt også orm rammer "forskelligt."
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 November , 2012, 22:12 »
Man kan sagtens have f.eks 10 høns, hvor de 3 er levende af utøj, 4 har måske lidt og resten har ikke noget. Så ja utøj og forøvrigt også orm rammer "forskelligt."

Ved man hvad det skyldes Lene ?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 07 November , 2012, 23:37 »
og jeg kan ikke åbne billedet.

Billedet ligger som en .pdf fil og kan åbnes med Adobe.

Hun ser meget bleg ud. Det er umuligt at sige hvad årsagen er, men et eller andet plager hende.

Farven på hoveddelene på den sorte ser heller ikke helt god ud. Farven bør være som på den raske af de gule.

Ud fra hvad du skriver lyder det som om forandringen er sket gradvis over en længere periode. Min intuition siger mig derfor umiddelbart at det formentlig er orm der er tale om.

Men så er vi tilbage til en tidligere diskussion.

Alle dyr har/får orm, men dette er normalt ikke et problem, da sunde dyr kan leve et normalt liv med den 'naturlige' mængde orm. Kun hvis 'ormetrykket' bliver for stort vil det skade dyrets helbred.

Hvad foranlediger så et for stort 'ormetryk'?
Jeg vil umiddelbart tro at det er et spørgsmål om generel helbredstilstand.
Og hvad afgør helbredstilstand?

Flere faktorer spiller ind:

1) Foder (er der tilskrækkelig næring/vitaminer i foderet, og tilstrækkeligt foder)?
2) Fysiske forhold (er der stress faktorer, er der træk i hønsehus)?
3) Er der utøj eller andre sygdomme?

Der findes et gammelt husråd mod orm og der findes effektiv medicin mod orm, men begge hjælper kun midlertidigt, hvis årsagen til problemet ligger andet steds.

Husrådet er en saltsyrekur. 20 ml saltsyre pr 10 l drikkevand over en periode på 5-7 dage. Medicinen må du tale med en dyrlæge om.

God bedring.   

Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #8 Dato: 08 November , 2012, 06:11 »
nielsen
det er vel det samme som at der er nogen menesker, der aldrig får myggestik, og andre er nålepuder

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 08 November , 2012, 08:33 »
På det jeg kan se, ligner hun godt nok ikke en høne i fjertab, men ellers giver det vel også bleg kam og ingen æg. Og årstiden passer vel også til det. Ligger der flere fjer i hønsehuset end normalt?
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 08 November , 2012, 09:31 »
Hej og tak for flere gode svar.

Den er ikke i fældning jeg har stort set ingen fjer liggende i hverken haven eller hønsehuset.
Den sorte er ikke så pokkers gammel ca. 5-6 måneder, skal den stadig være lige så rød? Den er ikke begyndt æglægning endnu, men det kan selvfølgelig være derfor. Umiddelbart lyder orm som om det kunne være en mulighed. Det er i hvert fald det eneste jeg ikke har været obs på. Det med saltsyre er det også til bekæmpelse af orm eller er det kun forrebyggende?
Jeg synes absolut ikke at der er noget stres i gården, jeg har prøvet at have et lys stående på siddepindene og træk er der ikke noget af. Som fodder får de som sagt 1/3 del majs, byg og hvede lige hvad de hurtigt spiser om morgenen og ellers er der fri adgang til tilskudsfodder til ægliggende høns så de burde få hvad de skal have.
Men jeg vil prøve at sætte ind mod orm /o

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #11 Dato: 08 November , 2012, 10:19 »
Jeg synes orm er et godt bud, hvis du medbringer en gødningsprøve fra hende til dyrlægen, kan han/hun hurtigt stille diagnosen og give dig den rigtige medicin.

Mht. blodmiderne, som du selv nævner i dit første indlæg, så passer symptomerne også godt på de bæster. De suger jo netop blod, så hønsene får blodmangel og deraf den blege kam. Jeg havde et massivt blodmideangreb sidste år og det eneste sted blodmiderne IKKE sad, det var under siddepindene. De boede under loftet og der hvor pindene var fæstnet til væggen.

Så inden du besøger Dr. Dyr, så ville jeg nok prøve at være blodmidedetektiv. Den høne med den blege kam sidder formentlig ca. det samme sted og sover hver nat?! Kig dér og hvis du ikke kan se noget i dagslys, så prøv igen i aften når det begynder at blive mørkt.

Jeg krydser fingre for at du finder ud af hvad det er!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
Sv: Orpinton med bleg kam og hagelapper (før og efter billed)
« Svar #12 Dato: 08 November , 2012, 17:21 »
Jeg har i dag haft besøg af Lisbeth, der var så sød at bruge tid på mig og mine høns /o. Takker mange gange.
Jeg er blevet en del klogere på høns. Vi kunne konstatere at hønen der lægger æg faktisk havde en del lusseæg og de blev selvfølgelig fjernet. Der var dog ingen lus eller æg på den blege høne hvilket kom lidt bag på mig, men det har jeg jo lært herinde at dette sagtens kan forrekomme.
Hønen blev også set efter for om den skulle være for tynd, intet i vejen her heller. Ligeledes blev efterladenskaber fra den blege høne undersøgt for evt. orm eller spor efter dette. Umiddelbart heller ikke noget der.
Jeg heller nu nok selv til at der alligevel er tale om blodmider. Jeg sprøjtede for noget tid siden hønsene fordi jeg havde observeret meget små brune dyr der kravlede på et frisklagt æg, men tænkte at det nok var lopper eller lus. (Nok også fordi jeg havde lagt mig fast på at blodmiderne burde være under sidepindene og der har jeg ingen kunne finde på trods af gentagende gange at have prøvet med den hvide klud. Men faktisk har netop denne høne det med ofte at sove i redekasserne.
Tror jeg vil give mig i kast med en ordenlig gang rengøring og efterfølgende kalkning. Noget skal prøves og måske er det lige netop dette der skal til.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #13 Dato: 08 November , 2012, 18:49 »
Rengøring og kalkning er altid en god ide. Om man så har mider eller ej. Det er skønt når det er gjort, men et hestearbejde at komme igennem.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 08 November , 2012, 20:33 »
Det med saltsyre er det også til bekæmpelse af orm eller er det kun forrebyggende?

Den anden vej rundt. Det er kun til bekæmpelse. Relativt kort tid efter du stopper kuren vil hønsene være tilbage til alm syrebalance i maven og nye orm kan flytte ind. :D

Ligeledes blev efterladenskaber fra den blege høne undersøgt for evt. orm eller spor efter dette. Umiddelbart heller ikke noget der.

Også her er det lidt den anden vej rundt. At der ikke findes orm eller spor deraf i hønseklatter, er ikke ensbetydende med, at de ikke kan have orm. Derimod, hvis du finder orm i hønseklatter, kan du være sikker på at de har orm.  ;)

Er det blodmider, ville jeg umiddelbart prøve med behandling med diatomejord. Det kan du læse lidt om her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=28917.msg257481#msg257481

Men en god gang rengøring skader heller ikke.  ;D
Mvh
Erik Andersen