Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp min ene hane er død men hvordan?  (Læst 3209 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline chrterp

• Passiv bruger
Hjælp min ene hane er død men hvordan?
« Dato: 05 November , 2012, 12:20 »
Hej alle kyndige hønsefolk,

I morges fandt jeg min ene Plymouth Rock hane død i hønsehuset. Stiv som et brædt, så den havde nok været død længe. :-(

Jeg har 7, nu 6, plymoer. 3 høner og 3 haner alle er ca. 16 uger gamle og er i samme hus og gård. Alle dyrene er sunde og raske og spiser fint og har ikke tegn på at de skulle fejle noget som helst.  Det eneste jeg har bemærket er at "hanekampene" er intensiveret på det sidste. Kan det være de andre haner der har slået den ihjel? Der er godt nok ikke synlige tegn på at den skulle være hakket til blods?
For nogle uger siden bemærkede jeg at en hane lod sig hakke på i hovedet,  oppe på pinden uden rigtigt at gøre modstand. Men har ikke set fænomenet siden. Kan det være at den simpelthen er blevet hakket ihjel på denne måde?
I så fald skal jeg vel til at finde ud af hvad jeg skal gøre med de sidste tre haner? har tænkt mig at beholde en til avl, men resten skal vel snart en tur i "Coq au vin gryden"?

Jeg håber I kan hjælpe mig for jeg er meget grøn i forhold til at have høns.

På forhånd tak

Christian

ps. vejede hanen og den vejer 1400 gr.  i "dødvægt" :-) vilket vel er meget ok for en 16 uger gammel plymo?
Bedste hilsner

Christian

4 store silker, 7 Plymouth Rock tværstribet, begger store racer

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hjælp min ene hane er død men hvordan?
« Svar #1 Dato: 22 November , 2012, 14:28 »
Hej Christian,

øv - det er altid ærgeligt at miste dyr på den måde...

Der kan være mange årsager til at den er død.

1) ja, det kan godt være hanekampene - men forstået på den måde, at den døde hane kan have fået et sår, som der er gået infektion i. Jeg mistet høns, der var blevet flænget af hanens sporer og døde, formentligt pga. blodforgiftning, fordi jeg opdagede flængen for sent. Så hold øje med evt. skade - det sker jo af den eller anden grund, at en høne eller hane får en flænge, som så skal holdes tør og ren, indtil den er helet.

2) sygdom - har hanen vist tegn på sygdom inden? Nedsat ædelyst, "nedtrykthed", tynd mave?

3) hjerte- eller nyresvigt osv.: Det sker jo både for mennesker og dyr, at "systemet" pludselig kortslutter - uden varsel. Så ind i mellem vil man som hønseholder kunne opleve at finde pludseligt døde dyr. Og det er altid trist og ærgeligt og urovækkende. Men så længe der kun er tale om et enkelt dyr og uden forudgående symptomer, er der ikke andet for at forklare det med "pludselig kortslutning" og naturens gang i øvrigt :)

Ang. om det er tid til slagtning? Jeg kender ikke Plymouth Rock så godt, men de skulle være ret så hurtigt voksende? Så mon ikke det er ved at være tid nu? :) Mine sussex går i 5-6 mdr før jeg slagter.

Glæd dig - hanekylling af egen avl smager godt :)
Men de kan opleves mere trevlede/"seje" i kødet end købekyllinger - det er fordi de har nået at udvikle rigtige muskler. Steg dem ved lidt lavere varme og i lidt længere tid end købekyllinger - eller ja, lad dem simre til en Coq au vin :)

Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 22 November , 2012, 17:21 »
Den kunne måske også være stresset ihjel hvis det var underhanen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #3 Dato: 22 November , 2012, 19:27 »
jeg har en enkelt gang fundet en høne der var 1,5 år gammel på samme måde. ingen tegn på sygdog, hun lå pludselig død. jeg fandt aldrig en årsag.

kender ikke til plymoer, men hvis de vejer 1400 g nu med "det hele" så vil jeg mene de skal vokse nogle måneder endnu. for det er ikke ret meget.

jeg har wyandotter og vil tro mine vejer 2,5-3 kg nu i levende vægt. de er ihvertfald ret tunge, og for nogle måneder siden vejede den største omkring 2 kg.
mine vil blive slagtet som 7-8 måneder gamle.
det er om knap 2 måneder. så sent da jeg skal have nogle med til slagt for en veninde, hvor de er en måned yngre.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.