Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Svært at få informationer på til salgs anonncer  (Læst 15392 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Svært at få informationer på til salgs anonncer
« Svar #15 Dato: 05 November , 2012, 17:19 »
Der er måske en god grund til at sælgere ikke sender billeder med af deres høns og det kan være fordi de ikke har mulighed eller forstand på det. Bare se her på Forum hvor mange der har problemer med at lægge billeder ind.
Eller få taget nogle gode billeder hvor dyrene viser sig optimalt og ikke mindst hvor farverne vises rigtigt.

En anden forklaring på opdrætteres tilbageholdendehed af salg af dyr i den bedre ende, kan også være det, om man nu også kan vide om køber virkelig er seriøs og vil avle videre med dem eller om det bare er en fiks ide og dyrene så ender i en blandet landhandel af alle mulige og umulige høns og dermed går tabt. Det ses desværre ofte at folk med store planer og ambitioner opgiver ved den første modgang de får.
Og modgang kan desværre ikke undgås, hvis man vil avle seriøst.

Selvfølgelig skal man altid både som sælger og køber være høflig og ikke mindst ærlig. Og også fører en dialog og spørge ind til dyrene. Og igen det er nu altid bedst at se dyrene i levende live. 

Stinne , jeg studser lidt over at du skriver at så må du henvender dig hos private, for at finde høns. Øh er det ikke kun private som avler racehøns ?

Og Silkehøns i sølvvildfarvet må da være til at finde. De var da udstillet på LU i 2011.

Har du prøvet Silkehønseklubben ??

Held og lykke med dit projekt ... jeg håber det lykkedes for dig.

« Senest Redigeret: 05 November , 2012, 17:20 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marita

• Bruger
« Svar #16 Dato: 05 November , 2012, 17:27 »
Det er jo silkehøns i dværg i sølvvildfarven, Stine er ude efter, og de er så godt som umulige at få fat i her i landet. Der er ikke en eneste avler på senest udsendte opdrætterliste fra Silkehønseklubben.

Zoro

• Gæst
« Svar #17 Dato: 05 November , 2012, 17:43 »
Nej Jørn her er jeg absolut uenig i det du siger! Det bedste vil helt klart være at krydse med sorte dværge i god kvalitet og derefter krydse afkommet tilbage på sølv vildtfarvet. I anden generation vil du få sølv vildtfarvet.

@ Johanne Kelly.

Problemet med at fastholde Vildtfarven ordentligt, på såvel Guld-Vildtfarvede Silkehøns, som på Sølv- Vildtfarvede Silkehøns, kan være særdeles besværligt at styre i avlen.

NB: Men du kan da sagtens sætte en komplet nedarvet Sølv-Vildtfarvet Silke hane, på en  komplet sort nedarvet Silke høne, og vente en generation som du skriver, men der vil i så fald være en  række dyr, som falder meget forskelligt artet ud i forhold til den korrekte vildtfarve. ( F 1 Generation vil i såfald blive sorte med synlig sølv faktor )

NB: Tværstribet vil også kunne benyttes til fremavl af  Sort-Vildtfarvet.

J.C.

« Senest Redigeret: 05 November , 2012, 17:49 Fra Jørn Clevin »

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #18 Dato: 05 November , 2012, 19:05 »
Ja du har helt ret Jørn! De sorte F1 vil blive sorte med hvide strejf i, dog måske først i deres andet leveår. Men som vi har snakket om før, så er det noget bøvl hvis Stinne først skal til at avle guldfaktoren ud igen, ellers ville det være ideelt. at krydse de to for at få tegningen. Der vil blive tale om en del hård sortering i de første år, men så vil arbejdet bære frugt

Jeg kan kun tale ud fra mine erfaringer med chabos, men fra en sølv hvedefarvet høne og en sort/split hvedefarvet hane har vi fået både haner og høner i sølv hvedefarvet og Stinne har jo en enkelt god høne ser det ud til. Og den gode nyhed for Stinne er at der er en til som avler sølv vildtfarvet i dværg.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #19 Dato: 05 November , 2012, 19:52 »
Hej Stinne. Har da en lille stor sølvvildtfarvet høne du kan købe. Men der er jo lige det med transporten  ;)

Ps. Håber ikke at jeg var en af de sure sælger  :-\
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Zoro

• Gæst
« Svar #20 Dato: 05 November , 2012, 20:05 »
Ja du har helt ret Jørn! De sorte F1 vil blive sorte med hvide strejf i, dog måske først i deres andet leveår. Men som vi har snakket om før, så er det noget bøvl hvis Stinne først skal til at avle guldfaktoren ud igen, ellers ville det være ideelt. at krydse de to for at få tegningen. Der vil blive tale om en del hård sortering i de første år, men så vil arbejdet bære frugt

Jeg kan kun tale ud fra mine erfaringer med chabos, men fra en sølv hvedefarvet høne og en sort/split hvedefarvet hane har vi fået både haner og høner i sølv hvedefarvet og Stinne har jo en enkelt god høne ser det ud til. Og den gode nyhed for Stinne er at der er en til som avler sølv vildtfarvet i dværg.

@Johanne Kelly.

" Stine " kan uden videre sætte en komplet nedarvet Sølv-Vildtfarvet Silke hane, på en komplet nedarvet Guld-Vildtfarvet Silke høne, og kan allerede i første generation, høste komplet nedarvede Sølv-vildtfarvede høner, hermed ingen bøvl med guld faktor for hønernes vedkommende.

NB: Hanerne ville jeg være forsigtig med at anvende uden kontrol parring.

J.C.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #21 Dato: 05 November , 2012, 22:24 »
Spørgsmål om arvelighedslæren vil jeg overlade til Jørn og Johanne og kun forholde mig til det oprindelige spørgsmål.

@Stinne

Nej, det er ikke overhovedet urimeligt at spørge ind til dyrene eller anmode om at se billeder, inden man begiver sig ud på en længere køretur.

Er en sælger uvillig mht billedmateriale eller andre oplysninger, så ville jeg holde mig langt væk.
I min verden er der INGEN acceptabel undskyldning for ikke at sende billeddokumentation. Jeg så kommentaren om evt udfordringer med at lægge billeder ind her på Forum.
Hvis billederne skal ind her på Forum er vi mange der gerne hjælper. ;)
Men i forbindelse med køb/salg er der strengt taget ingen grund til at billederne kommer herind på Forum. De kan sendes i en ganske alm e-mail, hvor der sjældent er begrænsninger på størrelse osv.

Såå - pas på ugler i mosen. 
Mvh
Erik Andersen

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 05 November , 2012, 22:50 »
Tusind tak for alle jeres input, hvor er det bare pænt af jer. Tak fordi i kommenterede også på om man er for krævende om man beder om billeder af dyrene. Mht. til at sætte billeder ind herinde synes jeg det er lavet utrolig godt og brugervenligt og jeg personligt synes det er nemt efter jeg lige prøvede første gang, og ellers kan jeg se at så mange søde mennesker herinde er så hjælpsomme også omkring det med at ligge billeder ind her på forummet. Er virkelig så benovet over så mange søde og hjælpsomme mennesker herinde!! Tak for de forskellige vinkler på muligheder for at avle de sølvvildfarvede...jeg brænder meget for det så tager gerne den store udfordring op, men er selvfølgelig meget ny, så vil forsøge at få råd hos erfarne opdrættere  :) og har skrevet med mange hjælpsomme mennesker. Jeg havde planet på at finde en rigtig god sort hane til de lyse høner og forsøge den vej. Vil skynde mig at påpege at mit indlæg mest var møntet på om jeg var for "krævende" ved at ville se lidt billeder inden jeg kører ud og kigger. Og er glad for at i synes det er ok, at se billeder først. Og nu især når det er en lidt sjælden farve. Johanne Kelly : hvilken anden opdrætter er det der laver sølvvildfarvede?? For kender kun til en som også gerne vil lave denne farve men hun har "kun" 1 høne og indtil videre ikke den hane hun søger så vidt jeg ved. Vil også skynde mig at sige at jeg brokker mig ikke sælgere på nogen måde, mere om man kan forvente at kunne bede om billeder fra sælger. Og det jeg skrev med, at jeg søger privat er nok noget forkert formuleret  :) jeg skulle måske have skrevet havehønseejere eller lign. i stedet for ...og Silkemor nej bestemt ikke dig  :)  :) og tak fordi du måske vil sælge mig en høne, hvor er det pænt af dig. Tak til jer alle for jeres prisværdige inputs, hjælp og råd!! I skulle bare vide hvor meget det betyder!!! Stine  /o  /o /o
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Zoro

• Gæst
« Svar #23 Dato: 06 November , 2012, 15:09 »

@ Stine.

Hej Stine.

Jeg vil tro at Tommy Andersen stadig har Sort-Vildfarvet dværg Silkehøns.

NB: Tommy s nummer m.m. finder du på Silkehønse klubbens hjemmeside.

J.C.

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 06 November , 2012, 17:00 »
hej Jørn  :) tusind tak men desværre nej Tommy har indtil for kort tid siden haft dem i stor, men ikke længere og har dem ikke i dværg, men Tommy ved godt jeg søger efter dem, men han siger det nok er umuligt  ;)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

www.silkies.dk

Zoro

• Gæst
« Svar #25 Dato: 06 November , 2012, 18:14 »
hej Jørn  :) tusind tak men desværre nej Tommy har indtil for kort tid siden haft dem i stor, men ikke længere og har dem ikke i dværg, men Tommy ved godt jeg søger efter dem, men han siger det nok er umuligt  ;)

@ Stine.

Så må vi se at finde nogen til dig et andet sted.

J.C.

http://www.youtube.com/watch?v=tU-Tx4RxzUI

« Senest Redigeret: 06 November , 2012, 18:21 Fra Jørn Clevin »

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 06 November , 2012, 18:33 »
 ;D neeej altså J.C. du er altså bare god!! Hvor er det pænt af dig at skrive sådan, men altså de billeder og nu også video, gør det ikke lettere,  haha...for når jeg ser på dem...kan jeg sidde og pege og sige ja ja det er lige dem jeg brænder for at få.. og udenfor rækkevidde ...eller det er i hvertfald det jeg hører allevegne  :) at her i DK ...er det en ret umulig opgave :-\  :) men tak for billeder og video , hvor er de bare flotte!!! Virkelig pænt af dig!!  ;) /o Stine

www.silkies.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #27 Dato: 06 November , 2012, 18:35 »
@ Stinne

Er det dem med skæg du er ude efter ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 06 November , 2012, 18:40 »
hej Lene  :) jeg fortrækker dem uden skæg, men kan de kun fås med skæg, så lærer jeg nok at holde af skægget også  ;D ... og så må de også være med skæg.  :) Stine

www.silkies.dk

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 06 November , 2012, 18:50 »
Jørn C. Hvis du kan hjælpe mig med at finde nogle vil jeg bare blive overlykkelig, og jeg vil gøre alt hvad jeg kan for, at lære så meget som muligt og vil være rigtig seriøs omkring det. For jeg brænder rigtig meget for det. Har masser af jord så har gode muligheder for at få gode forhold for alle hønsene. Håber så meget på at jeg kan øge familien med nogle sølvvildfarvede. Ville virkelig være fantastisk og meget stort om du kan hjælpe mig med at finde nogle  :) :) :) :) :) /o Håbefulde og taknemmelige hilsner Stine

www.silkies.dk