Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En god oplevelse med havehøns.  (Læst 5615 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marcella

• Passiv bruger
En god oplevelse med havehøns.
« Dato: 03 November , 2012, 08:15 »
Hej med jer her i forum :).
Efter at have læst om alle de kedelige oplevelser med indkøb af høns, vil jeg fortælle om min meget gode. ;D.
Jeg har været bybo (København) hele mit liv, og kom først til Fyn for 5 år siden. Jeg anede intet om høns, så da tanken meldte sig sidste år, begyndte jeg at undersøge hvad der skulle til, og hvilke regler der var i Nyborg kommune. Jeg bor i landsone, så jeg havde ret frie tøjler.

Som meget ung købte jeg min første Westiehvalp, og i den kennel gik en stor flot hane, meget sød og rar. Jeg blev enormt forelsket, og jeg gav mig selv det løfte, at fik jeg nogensinde høns, skulle det være sådan nogle, der gik bare ca 40 år.
Det var en gul orpington,  så jeg besøgte en hønseudstilling i februar 2012, men fandt ingen. Jeg spurte dem på udstillingen efter orpington, og fik nogle tlf.nr. som jeg så kontaktede.
Det endte med en kontakt til en Henning Damgård nær Assens, og der fik jeg svar på alle mine spørgsmål.
Ligeledes var Henning behjælpelig med at lave 4 høner til mig, som jeg så skulle have i august.

Jeg har bygget hønsehus og gård hele sommeren, og Henning har hjulpet med råd og dåd hele vejen. Hvor meget indeplads, hvor stor gård og størelse på hønseklap og redekasser.

Endelig kom den store dag, hvor jeg skulle hente mine høns. Overlykkelig kom jeg hjem med 4 piger til indflytning.
Hos Henning gik de sammen med en hane som de var opvokset med, men jeg havde ikke planer om en hane, så han blev tilbage hos Henning, dum bybo :-\. Det holdt kun 2 dage, så flyttede Kong Artur ind, og det var det bedste og klogeste jeg har gjort.
Min lille flok blev fuldendt, og meget hyggelig at se på.
Og nej, jeg fik ikke noget med hjem, som vi ikke havde aftalt, ingen utøj, ingen sygdom og ingen skæve ben ellet tæer, kun super sunde og raske dyr /o.

At jeg syntes mine høns, er de smukkeste i verden overrasker vel ikke.
De er helt rasetypiske, men udstillingsdyr er det ikke, og det har jeg heller ikke søgt efter.
Hatten af for Henning, for han er stadig klar med hjælp, hvergang der er noget jeg vil vide.

Behøver jeg at sige, at jeg er meget hårdt angrebet af hønsefeber nu, og tilstanden forværres dagligt ;).
Kh. Marcella.
« Senest Redigeret: 04 November , 2012, 18:32 Fra Marcella »

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: En god oplevelse med havehøns.
« Svar #1 Dato: 03 November , 2012, 08:22 »
Tillykke med hønsene. Orpington er en dejlig og rolig race.

OG JA, de fleste hønsehandler ER heldigvis fuldstændingt helt i orden.  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline KRISTINA

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 November , 2012, 08:53 »
Tillykke med hønsene.
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 03 November , 2012, 08:58 »
Tak for en dejlig positiv historie - det trængte vi alle til /o

Og stort tillykke med dine nye høns. Jeg er helt sikker på du ikke vil fortryde dit valg af race ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 November , 2012, 09:42 »
Tillykke, og skønt hønsefeber er smitsom, svær at helbrede og forværres hurtigt, så er det en feber som gir daglig glæde og mange skønne oplevelser  *p *p *y
Så velkommen i klubben  /o
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 03 November , 2012, 10:40 »
Tillykke med din hønsefeber :D
Mht. hane var det heller ikke min mening i starten at have sådan en fyr. Troede kun hans opgave var at gale dagen lang. Men nu ved jeg, at hans opgaver er mangfoldige og uundværlige :D Galen er jo kun en meget lille del af en hane. Han skaber ro blandt hans flok, og viser lækre bidder til hønerne, og er den store beskytter for både høns og kyllinger. Derudover skaber han en god døgnrytme og mange andre opgaver har han også /o
Held og lykke fremover med din flok!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 04 November , 2012, 07:42 »
Tak fordi du deler din historie, Marcella /o
Desværre er det nok ofte sådan, at vi klager vores nød, og ikke fortæller succeshistorierne.
Jeg er sikker på, at i virkeligheden kan de fleste af os fortælle flest gode historier, selv om det måske er flest af de kedelige, vi hører, nok fordi man har brug for hjælp og derfor søger den f.eks. her.
Stort tillykke med dine dejlige høns, og hatten af for dit kloge valg mht. hane *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marcella

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 04 November , 2012, 07:54 »
God søndag morgen :D.
En ny dag med nye oplevelser er begyndt, og her er morgentjansen vel overstået. Tak for jeres gode ønsker, og jeg fortryder bestemt ikke min valg af rase ;D, de er meget sødere end jeg havde forestillet mig, og hvem kan være morgengnaven, når en lille flok orpingtonner glad kagler et god morgen, og sidder på spring bag ved døren, ikke jeg.
Mit humør stiger 110 grader hver morgen ;).

Jeg var i Assens på udstilling i går, og var ret skuffet over alt for få store raser. Jeg vidste ikke at dværghøns var så populære.
Jeg blev tiltalt af en herre, ;)ups, som spurte mig ud om mine høns. Han havde planer om en lille flok havehøns til sommer, så jeg lod straks min gode oplevelse gå videre, og han fik tlf.nr til Henning, og mig.
Jeg tror min begejstring gav ham et kraftigt skub, for hans tvivl var blæst væk da vi skiltes. Et "hvis" var afløst af et hvornår og hvordan, så jeg glæder mig til at høre hvad han ender med :).

Vil med dette bare sige, at en god behandling af kunder, absolut medføre den bedste reklame /o.
Kh Marcella.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 04 November , 2012, 08:13 »
Det ses på alle udstillinger at dværghønsene "dominerer", men det er også trods alt nemmere at holde dværghøns, især i byerne og de er også nemmere at håndtere.

Alt andet lige så mangler der nye udstillere, for de "gamle" falder langtsomt fra. Og der kommer ikke mange nye på banen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Martine

• Passiv bruger
  • Min kæreste og jeg i Port Elisabeth, Afrika
« Svar #9 Dato: 04 November , 2012, 10:08 »
Jeg var til min første udstilling igår!! Bestilte wyadotter sort sølvrandet, nogen jeg har været på udkig efter længe.. Rigtig fine dyr der alle var præmieret fra 91-96 points.. Og så skal jeg ikke give "overpris" plus at jeg VED hvad jeg får med hjem :)
Flytter snart på landet.

1.5 S/K Maran
2.8 Araucana uden hale
1.0 dansksvenskgårdhund
1.0 Knapstrubber blanding
1.0 Miniature hingst
0.1 Ged
3.1 børn og en lille ny borger til juli
1.0 Fantastisk kæreste, snart ægtemand :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 04 November , 2012, 11:20 »
Sølv sort/randet  ;) meget smuk farve.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 04 November , 2012, 11:52 »
Orpington er bare en dejlig race! Meget, meget rolig og jeg elsker simpelhen at de kommer susende hen mod en, når man går ude i haven... eller som vi kalder dem herhjemme "De gule bowlingkugler".
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Martine

• Passiv bruger
  • Min kæreste og jeg i Port Elisabeth, Afrika
« Svar #12 Dato: 04 November , 2012, 16:30 »
Tak Lene!! Kom nemlig helt i tvivl om hvordan det nu lige var :) men glæder mig meget til at hente dem hjem :)
Flytter snart på landet.

1.5 S/K Maran
2.8 Araucana uden hale
1.0 dansksvenskgårdhund
1.0 Knapstrubber blanding
1.0 Miniature hingst
0.1 Ged
3.1 børn og en lille ny borger til juli
1.0 Fantastisk kæreste, snart ægtemand :)

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #13 Dato: 04 November , 2012, 16:44 »
det er dejligt når en drøm bliver til virkelighed, og så måske enda overlever sin forventning som drøm.