Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Opfedning af unge haner?  (Læst 9370 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ole Nørgaard

• Bruger
    • Strynø Hereford Kød
Opfedning af unge haner?
« Dato: 31 Oktober , 2012, 18:03 »
Hej, vi har været ved Rudy i Esbjerg og købe 3 stk. fantastiske gule orpingtonhaner af forskellig blodlinier samt 10 stk. unghaner på 2 måneder til opfedning og slagt. Vi vil spørge, hvordan vi bedst feder disse 10 unghaner op og hvornår de skal slagtes?
Vi takker.
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline madsen

• Passiv bruger
Sv: Opfedning af unge haner?
« Svar #1 Dato: 01 November , 2012, 11:03 »
Mine haner får samme foder som alle de andre fjerkræ - fuldfoder + korn.
Jeg ser mere på størrelse end på alder, Orpington er langsom voksende.
Jeg slagter når de er mellem 7 mdr. og 12 mdr.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 01 November , 2012, 11:09 »
@ madsen

Hvorfor tilsætter du korn til dit fuldfoder ? Er det for at gøre foderet billigere ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 01 November , 2012, 11:13 »
Jeg vil nu hellere fodre dem, så de er klar på 4-5 måneder end at fodre dem på 7-12 måneder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 01 November , 2012, 11:53 »
Hej Ole

Så først dit spørgsmål nu  ;)    Men som du kan se er der flere metoder, hvormed man kan må frem til et godt slagteprodukt.
Den metode jeg sædvanligvis bruger når jeg selv skal lave slagtekyllinger til husholdningen, er den med fuld skrald på kraftfoderet, og så slagter jeg gerne ved 5-6 mdr.´s alderen. De kan sagtens tåle at gå længere og dermed blive endnu større og stadig være et lækkert måltid, men jeg syntes at den sidste tilvækst i vægten, bliver forholdsvis dyr i foder.

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 November , 2012, 14:45 »
Jeg køber korn direkte fra landmanden, men det er også steget i pris, måske kan det ikke betale sig i sidste ende, men jeg ser altid mest på størrelsen og ikke alder.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Ole Nørgaard

• Bruger
    • Strynø Hereford Kød
« Svar #6 Dato: 01 November , 2012, 15:40 »
Hej alle, tak for svar og kan forstå, at det er lidt forskelligt, hvád I giver dem af foder og hvor længe I fodrer dem op.
Men Rudy, hvor vi har købt dem. Hvad fodrer du dem op med?
Vi takker.
MVH Ole
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 01 November , 2012, 16:32 »
Mine kyllinger og ungdyr får startfoder tilsat 15-20% (max) hvede. Dette foder bruger jeg også til dem der skal slagtes.
NB: Jeg bruger aldrig voksefoder. Når de er ca. 5 mdr. går jeg direkte over på æglægningsfoder, dog ikke slagtekyllingerne.

Offline Ole Nørgaard

• Bruger
    • Strynø Hereford Kød
« Svar #8 Dato: 02 November , 2012, 08:02 »
Hej Rudy, det lyder som det vi selv havde tænkt. Får de adlibitum?
MVH Ole
Med venlig hilsen
Nørgaard

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 02 November , 2012, 08:57 »
Hej Rudy, det lyder som det vi selv havde tænkt. Får de adlibitum?
MVH Ole

Jeps, alt det de gider æde  /o

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #10 Dato: 02 November , 2012, 10:29 »
Må jeg spørge hvorfor du ikke bruger voksefoder, Rudy? :)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 02 November , 2012, 10:46 »
Mine Slagtehaner får æglægningsfoder (tilskud) og korn (majs, hvede, byg, havre) for der er mere protein i æggepiller end i vokesfoder og protein behøver de for at sætte kød.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #12 Dato: 02 November , 2012, 10:47 »

Jeg bruger heller ikke voksefoder, mine unge høns gider ikke æde det, og jeg synes det er for store granulater, selvom jeg har Orpington, der sagtens kan spise det, så gider de ikke, og der er vel egentlig ingen grund til at give dem noget der kan erstattes med et ordentligt blandet foder, her spiser alle det samme, kun de helt små kyllinger får rent startfoder, men der er også startfoder i min foderblanding til resten af flokken, for det meste, lige nu har de en færdig blanding, der er meget populær, sikkert dyrt, men det er manden der har købt det  <: så det får han lov til igen, og mine haner er ikke for små, ej heller for fede
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #13 Dato: 02 November , 2012, 10:54 »

Ud af de 3 gængse fodertyper: Start-, vokse- og æglægningsfoder, så er startfoderet det foder der har det højeste protein indhold samt færrest kg. pr. FE, det dårligste (og dermed dyreste) er voksefoder, og midt imellem ligger æglægningsfoder.
Sådan er sammensætningen på det foder jeg køber/bruger.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #14 Dato: 02 November , 2012, 11:08 »
Ud af de 3 gængse fodertyper: Start-, vokse- og æglægningsfoder, så er startfoderet det foder der har det højeste protein indhold samt færrest kg. pr. FE, det dårligste (og dermed dyreste) er voksefoder, og midt imellem ligger æglægningsfoder.
Sådan er sammensætningen på det foder jeg køber/bruger.

Mine Slagtehaner får æglægningsfoder (tilskud) og korn (majs, hvede, byg, havre) for der er mere protein i æggepiller end i vokesfoder og protein behøver de for at sætte kød.

Tænk, det blev jeg faktisk lidt overrasket over (altså det med proteinindholdet), men jeg kunne jo bare læse på posen ::) Tidligere har jeg givet alle æglægning plus korn fra ca. 8 uger, det tror jeg jeg vil gå over til igen, for det er faktisk lidt besværligt at fodre så differentieret... Tak for svar, I kloge hønsehoveder :-* ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk