Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Massakre i hønsehuset :-(  (Læst 9569 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brianito

• Passiv bruger
Massakre i hønsehuset :-(
« Dato: 29 Oktober , 2012, 22:56 »
Lørdag eftermiddag var vi en tur i skoven med ungerne.

Da vi kom hjem fik vi noget af et chok. Inde i vores hønsehus, stod en stor hund og kiggede ud på os gennem vinduet!
Det viste sig at den var på besøg hos genboen, hvor den var stukket af, løbet gennem naboens have (der ligger lidt højere end vores), og var sprunget ned på og igennem plastictaget på vores hønsegård, hvorefter den på utrolig vis var fortsat ind gennem den lille lem til hønsehuset (15x15 cm). Den stod som sagt bare og peb lidt fordi den ikke kunne komme ud igen, så jeg fik fat i genboens gæst, der kom og hentede hunden. Han har undskyldt og lovet at erstatte hønsene, men hvor er der da bare tomt i hønsegården nu :-(. Vi havde 13 flotte dværghøns, hvoraf kun een overlevede.  :'( En sød lille Sebright høne, der var gået i chok og havde lagt sig op ad en af sine døde artsfæller og derved mirakuløst overlevet den massakre der må have udspillet sig i hønsehuset i løbet af den times tid vi var i skoven.

Sebright hønen er nu kommet ned i min fars voliere, hvor den sover side om side med et par nymfeparakitter og forhåbentlig undgår at blive alt for ensom.

Vores små piger på henholdsvis halvandet og tre år, så heldigvis ikke hunden eller de døde høns, så de tror hønsene er fløjet på ferie i de varme lande.

Er der nogle der ved om der er en Sebright avler i Sønderjylland, så vores lille overlevende høne kan få et par artsfæller at putte sig med igennem vinteren?

Alternativt må vi jo ud at køre lidt rundt i kongeriget efter de rigtige høns til vores hønsegård når taget er blevet repareret og forstærket.

...høns kan vi ihvertfald ikke undvære.
1.6 Sebright guld sortrandet
0.1 Sebright, sølv sortrandet
0.5 Bantam, hvid med sort hale
0.2 Bantam, sort
0.2 Bantam, naturfarvet

Offline Alfred Kirk

• Bruger
Sv: Massakre i hønsehuset :-(
« Svar #1 Dato: 29 Oktober , 2012, 23:07 »
Ja, Klaus Køhlert, Sønderbyvej 27, 6731 Tjæreborg, 75 17 59 61 opdrætter både guld og sølvsortsømmet Sebright.
Han har måske nogle i overskud?
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 29 Oktober , 2012, 23:09 »
ÅÅÅh. Det må have været en grim oplevelse.  *t

Men i det mindste var det en tam hund og ejeren af hunden vedkender sig ansvaret. Ringe trøst, det ved jeg.

Jeg håber i finder noget fornyelse snart.
Mvh
Erik Andersen

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 Oktober , 2012, 23:24 »
Hej Brian. Sikke dog en skrækkelig oplevelse!!!!
Hvor er det synd for jer og de stakkels høns. Håber den lille dame klarer sig og hurtigt kommer sig over det, hun har overværet. Mange venlige tanker herfra:-)
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 Oktober , 2012, 23:35 »
 <W.... Det er lige sådan noget jeg frygter at opleve. Stakkels jer og stakkels lille efterladte *t
Jeg håber i finder nogle nye dejlige høns hurtigt.
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 30 Oktober , 2012, 00:37 »
Sikke noget...
Jeg har tre seabright høner guldsort sømmet uden hane, en med hvid ring og to med sort, de må gerne flytte til Sønder jylland hvis de kan finde transport.
Her går de under lidt for små forhold, og det er jeg ked af at byde dem en vinter lang, så hvis du vil, kan du hente dem.
Så bliver den stakkels forladte jo ikke helt alene.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 30 Oktober , 2012, 07:13 »
husk at tage dig godt betalt og få alt med manglende æg, kørsel, + dyr af min samme kvalitet og ikk mindst nyt tag til hønsene skift evt det hele for at undgå farveforskel, den stakkels hundeejer kan vist godt ringe til sin forsikring, da du nemt kommer op på 4-8000kr

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 30 Oktober , 2012, 08:10 »
Godt jeg ikke er nabo til dig Kristian. Jeg tror simpelthen jeg ville skide i bukserne af bar af skræk for at mine hunde skulle lave et nummer inde hos dig. Det er er i mine øjne noget af en regning du vil præsentere naboen for.
Et hændeligt uheld, som nabo har undskyldt og vil erstatte, så er der da ingen grund til at sætte ekstra på som at HELE taget på gården skal skiftes. Ikke hvis man vil bevare et evt. godt naboskab ihvertfald.
Godt nok var der dødelig udgang på hundens besøg, men det er trods alt høns vi snakker om og ikke flere hundrede høns...
Bare lige min mening, tak !!!

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #8 Dato: 30 Oktober , 2012, 08:25 »
man kan jo oss krube langs panelerne og undskylde at man har høns, og tilader sig at ha dem, uden et panserhegn, for at friste svage hunde.

der er jo en grund til at hunde skal forsikres, og du kan jo hurtigt tælle til 12 døde dyr af ca 200, + kørsel ca 2,5 pr km, på påregnes for at genskabe flokken der skal hentes 3-5 steder. taget er nok en lille del og hvorfro skal skadeslidte ikke ha et ensfarvet tag som før

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 30 Oktober , 2012, 08:37 »
Synes stadig det er højt sat, også hvis du regner med 200 per høne. Det var dværghøns som vores stakkels hønseholder havde. På Fyn her koster dværghøns normalt ikke mere end 75,- til max. 150,- og ingen har sagt noget om at de nye høns i gården skal hentes 3-5 forskellige steder. Så vidt jeg kan regne ud ud fra hønseejerens underskrift var det ikke udstillingsdyr af prima klasse de havde gående (dog ikke at det var ringe høns du havde Brian).
Misforstå mig ikke, selvfølgelig skal Brian have erstatning for tabte fjerkræ og besværet med at skaffe nyt fjerkræ, men det skal også være realistisk.
Som eksempel kan nævnes, at der her i Svendborg var en hund der gik i blodrus og slog i alt 41 høns ihjel og 1 kanin. Ejeren af hunden fik en regning på 10.000,- til erstatning til hønseejeren. Men det var altså for 41 høns, dog ikke racehøns, men det er dog et noget større antal dræbte dyr der var tale om.

Vil ikke diskutere, synes bare det er højt sat det du nævner Kristian.

Håber du finder nogle gode høns i gården igen, som i alle bliver glade for og godt børnene ikke nåede at se hverken hund eller høns..
« Senest Redigeret: 30 Oktober , 2012, 08:38 Fra lisbethpilkjær »

Miss Christina

• Gæst
« Svar #10 Dato: 30 Oktober , 2012, 08:38 »
man kan jo oss krube langs panelerne og undskylde at man har høns, og tilader sig at ha dem, uden et panserhegn, for at friste svage hunde.

der er jo en grund til at hunde skal forsikres, og du kan jo hurtigt tælle til 12 døde dyr af ca 200, + kørsel ca 2,5 pr km, på påregnes for at genskabe flokken der skal hentes 3-5 steder. taget er nok en lille del og hvorfro skal skadeslidte ikke ha et ensfarvet tag som før

/o  netop derfor man SKAL forsikre sine Hunde

lisbethpilkjær

og var det mine egne Hunde der havde slået Dyr ihjel så var de selv landet Hos Doktor Dyr og fået en meget farverig sprøjte
vil da ikke eje en Hund der går i blod rus
hvad er det næste den tager... og ikke mindst hvornår går den i blodrus igen

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 30 Oktober , 2012, 08:41 »
Selvfølgelig skal man forsikre sine dyr (jeg har selv 4 hunde) det behøver jeg ikke belæres om Christina.
Gav bare udtryk for at der var ingen grund til at sætte prisen urimelig højt...

Miss Christina

• Gæst
« Svar #12 Dato: 30 Oktober , 2012, 08:54 »
Hunde ejeren skal da bare betale hvad det koster
ikke til et stort "slot"
men han skal da betale for Alt hvad der skal erstattes

jeg ville da aldrig "belønne" hundens Ejer for hvad Hunden har lavet ved at bede ejeren om ikke at erstatte hvad det påligger ham
ja det er nok ikke med vilje for så havde ejeren da forhåbentligt IKKE ladet sin Hund gå frit

så det vil sige hvis
Uheldet skulle være ude og en bil skred på den glatte vej så skal personen "kun" betale for nyr tøj + et stk kløpind..
nej det kan ikke rigtigt sammenlignes men sådan er det
man må betale for hvad der bliver skadet..
i bilens tilfælde sikkert også en tabt løn til den nedkørte
men skal man så tage det på den grove måde og håbe på det kun er en på Bistands/pension frem for en der tjener 800000 + årligt

nej vel
erstatning skal betales uanset om det er et uheld eller dum ejer

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #13 Dato: 30 Oktober , 2012, 09:00 »
selvfølgelig skal alt hvad der er ødelagt og dræbt erstattes. Også hønsehuset. men km og tab af æg bliver nok ikke erstattet :)
hunden er jo forhåbentlig forsikret så med mindre der er en høj selvrisiko, så burde der ikke være de store udgifter for hundeejer.... men hønseejer skal da ikke have udgifter på at en anden mands hund blev fristet over evne :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Brianito

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 30 Oktober , 2012, 09:01 »
Hej igen.. Jeg har sikkert sendt en for lille regning (100 kr pr høne inkl. genanskaffelsesomkostninger) + det det koster at reparere taget. ..men ønskede ikke at ødelægge forholdet til genboen. Nu skal jeg bare have udtænkt en måde at forstærke taget, så hændelsen ikke gentager sig. Hønsegården er bortset fra taget godt sikret med voliere net på siderne og under hele gården, så når jeg får sikret tagkonstruktionen bedre, vil alle igen kunne sove trygt.

Sikke noget...
Jeg har tre seabright høner guldsort sømmet uden hane, en med hvid ring og to med sort, de må gerne flytte til Sønder jylland hvis de kan finde transport.
Her går de under lidt for små forhold, og det er jeg ked af at byde dem en vinter lang, så hvis du vil, kan du hente dem.
Så bliver den stakkels forladte jo ikke helt alene.

Er der nogen der skal fra Sydsjælland til Jylland i den kommende tid? ...det var et flot tilbud Ina kom med, og den lille høne ville da helt sikkert sætte pris på at få selskab af 3 artsfæller :-).
1.6 Sebright guld sortrandet
0.1 Sebright, sølv sortrandet
0.5 Bantam, hvid med sort hale
0.2 Bantam, sort
0.2 Bantam, naturfarvet