Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Udskiftning af hane  (Læst 3842 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
Udskiftning af hane
« Dato: 29 Oktober , 2012, 10:26 »
Hvordan gør i andre når i vil udskifte hanen i jeres flok? Udskifter i hele flokken og starter forfra eller ryger den "gamle" hanes hoved fra den ene dag til den anden og den nye tager over?

Skal den nye hane ikke have en vis alder for at kunne overtage en flok gamle damer? Altså i forhold til at kunne sætte sig i respekt?

Jeg har en hanekylling som jeg måske tænker på at beholde.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Udskiftning af hane
« Svar #1 Dato: 29 Oktober , 2012, 10:32 »

Skal den nye hane ikke have en vis alder for at kunne overtage en flok gamle damer? Altså i forhold til at kunne sætte sig i respekt?

Her vil jeg læse spændt med - jeg har hane"kyllinger" på 14 uger, og det ser bestemt ikke ud til, at de mener at skulle tage ansvar for noget som helst foreløbig ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 29 Oktober , 2012, 10:46 »
Jeg kan oplyse hvad jeg gør. Der er mange måder på det med ny hane.
Jeg beholder de bedste (mest racetypiske) hønekyllinger i en stamme, og hvis der er behov for blodfornyelse bruges en unghane fra en anden stamme. Hvis man ikke har flere stammer (avlslinier) i hver race/farve, må der selvfølgelig indkøbes ny hane.
Om en 14 ugers hanekyllinge vil kunne begå sig blandt ændre høns, er et stort spørgsmål. Kommer lidt an på race (racerne udvikler sig ikke lige hurtigt), samt racers temperament er forskellig.
Umiddelbart ville jeg bruge en unghane på mindst 4-5 mdr. til ældre høns.

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #3 Dato: 29 Oktober , 2012, 10:52 »
Jeg er enig i at hanen skal have en vis modenhed (alder), før han sættes ind til en flok voksne madammer. Herregud, han skal jo have en chance for at sætte sig i respekt  ;)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 29 Oktober , 2012, 12:11 »
Jeg har lige sat en fløs på 16 uger ind til mine modne damer, han galer ikke endnu, men gør da haneben.
Damerne er rare ved ham.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 29 Oktober , 2012, 12:40 »
nu er maran jo osse lidt fremme i skoene ;) så de kommer tidligt i alder. Når du udskifter hanen skal du ha med i tankerne at det er 50% af generne der bliver udskiftet. En given del af hønerne hvert år ville vel gi en lidt mere skånsom udskiftning. Men igen så bliver det hanens tur på et eller andet tidspunkt og har du en god afløser kunne det jo ligeså godt være nu som til næste år
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 Oktober , 2012, 20:25 »
Det spørgsmål kunne åbenbart tolkes på flere måder...

Det korte svar er at hvis din unge hane kylling allerede går i flokken så kan du fjerne den gamle når det passer ind i dine planer. Den unge skal nok tage styringen når han bliver klar i en alder af 4-6 måneder (afhængelig af race).

Hvis din unge hane ikke går sammen med resten af flokken så er det en god idé at vente med at føre dem sammen til han er tæt på at være fuldvoksen.

Der er ingen grund til at skifte hele flokken ud bare fordi man vil have ny hane.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 30 Oktober , 2012, 08:36 »
Det spørgsmål kunne åbenbart tolkes på flere måder...

Det korte svar er at hvis din unge hane kylling allerede går i flokken så kan du fjerne den gamle når det passer ind i dine planer. Den unge skal nok tage styringen når han bliver klar i en alder af 4-6 måneder (afhængelig af race).

Der er ingen grund til at skifte hele flokken ud bare fordi man vil have ny hane.

Danny

Det er nemlig lige netop hvad han gør. Tak Danny!