Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hane fanget af jagthund :-(  (Læst 8190 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bartelsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
  • Ny hønseejer, så der er en masse der skal læres:-)
Hane fanget af jagthund :-(
« Dato: 28 Oktober , 2012, 19:16 »
En af vores haner blev her i eftermiddags fanget af en jagthund, vi fik den heldigvis til at slippe den, men da vi kiggede nærmer på den, kunne vi se at der er bidt, så der er kommet hul/lille flænge ved haleroden, har selvfølgelig mistet en del især halefjer, men de kommer vel ud igen ? og så vil den ikke støtte på det ene ben, men der er ikke umiddelbart noget at se.
Hvordan kan jeg vide om han lider ? Hønseverdnen er stadig ny for os, da vi fik dem sidst i juli måned, men synes ikke han ligner en der lider.. Han har humpet sig hen og spist lidt mad, hvilket jeg ser som et godt tegn ? og efterfølgende har han humpet sig lige udenfor hønsehuset og lagt sig i græsset (de går frit i haven) og de ander var lige omkring ham, dejligt at se hvordan de passer på hinanden :-)
Men mit spørgsmål lyder egentlig på hvor gode høns er til at helbrede sig selv og hvad I mener jeg skal gøre ? Jeg vil jo rigtig gerne se tiden an og ikke bare aflive ham.. Fandt da virklig følelserne frem for hønsene, da tårene rendte ned af kinderne da jeg stod med ham i favnet og min mand undersøgte ham..

Hilsen Heidi

P.s. Håber jeg gør det rigtigt med dette indlæg, da det er første gang jeg prøver at skrive :-)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hane fanget af jagthund :-(
« Svar #1 Dato: 28 Oktober , 2012, 19:19 »
tror du gør det bedste, så længe han kan gå og spiser og viser livslyst, så giv ham chancen, eller slagt ham til gryden med det samme, og sats på en anden hane

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hane fanget af jagthund :-(
« Svar #2 Dato: 28 Oktober , 2012, 19:31 »
Hej Heidi,

Velkommen til forum :).

Øv, hvor ærgeligt med jeres hane :(. Godt I tager jer af det og gør noget for at hjælpe ham. Jeg ville se tiden an, rense sårene og strø sårpulver på, og evt. kontakte dyrlægen for at høre om I kan få antibiotika til ham, hvis der skulle gå infektion i såret. Høns er ret så sejlivede, men har af og til brug for en menneskelig hånd til at komme sig oven på infektioner.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hane fanget af jagthund :-(
« Svar #3 Dato: 28 Oktober , 2012, 19:34 »
Hold godt øje med ham.
Jeg havde en høne, som blev taget af en duehøg, høgen sad på ryggen af den og var i fuld sving med at plukke og æde den levende, men fløj da jeg styrtede ud pga. hønsenes skræppen. Så snart høgen fløj gemte hønen sig, og det tog faktisk lang tid at finde den. Den havde rigtig dybe sår på ryggen, og så forfærdelig ud indtil den skiftede fjer, men den kom sig, og efter nogle måneder lagde den også æg igen. Jeg fik at vide af en dyrlæge, at fugle generelt ikke er så slemme til af få infektion i sår.
Jeg dryssede penicillinpudder i sårene.
Held og lykke med din hane.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bartelsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
  • Ny hønseejer, så der er en masse der skal læres:-)
Sv: Hane fanget af jagthund :-(
« Svar #4 Dato: 28 Oktober , 2012, 19:40 »
Det penicillinpuder I snakker om er det noget jeg køber ved dyrlægen ?

Offline Martine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
  • Min kæreste og jeg i Port Elisabeth, Afrika
Hane fanget af jagthund :-(
« Svar #5 Dato: 28 Oktober , 2012, 19:53 »
Du skal være meget opmærksom på dens humpen også, vi havde en kylling som hunden havde haft fat i, jeg nænnede ikke at aflive den med det samme da den ikke havde synlige sår eller men som sådan, andet end den humpede.. Der gik 3 dage hvor den spiste osv men stadig humpede rundt, da "hævelsen" faldt kunne jeg mærke at lårbenet var brækket... Skrækkeligt og fortryder der gik 3 dage for den må bestemt have haft ondt den lille stakkel.. Men de vil jo ikke virke svage..
Flytter snart på landet.

1.5 S/K Maran
2.8 Araucana uden hale
1.0 dansksvenskgårdhund
1.0 Knapstrubber blanding
1.0 Miniature hingst
0.1 Ged
3.1 børn og en lille ny borger til juli
1.0 Fantastisk kæreste, snart ægtemand :)

Offline Bartelsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
  • Ny hønseejer, så der er en masse der skal læres:-)
Sv: Hane fanget af jagthund :-(
« Svar #6 Dato: 28 Oktober , 2012, 19:56 »
Har også haft sådan en tanke om der er noget brækket.. måske jeg skal have dyrlægen til at kigge på den. Hvad gør man så ved en høne hvis den har brækket benet, tænker på da du oplevede det ?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Hane fanget af jagthund :-(
« Svar #7 Dato: 28 Oktober , 2012, 20:13 »
Puh ha ..sikke en gyser :'( - jeg krydser fingre for din hane

Et hundebidsår vil jeg nok være mest tryg ved ... at lade behandle med antibiotika. Dette skal du have hos dyrlægen, og så kan han/hun samtidig konstatere, om der er et brud i benet.

Mht til et evt. brud, så har en garvet hønsemand her på forum fortalt, at fugle og fjerkræ har en formidabel evne til at ophele et brud, hvis benet bliver tapet op - bruddet behøver ikke engang blive helt nøjagtig sat sammen - det skulle dyret selv kunne hele rigtigt. Fantastisk /o - men alt det kan dyrlægen jo fortælle, hvis du vælger behandling til din hane.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hane fanget af jagthund :-(
« Svar #8 Dato: 28 Oktober , 2012, 20:17 »
Det penicillinpuder I snakker om er det noget jeg køber ved dyrlægen ?
Jeg købte mit i England, og har brugt det flere gange med succes. Man kan også bruge sårspray med tjære.

----------------------------------

Link fjernet - man må ikke opfordre til eller linke til udenlandske hjemmesider med medicin, som er receptpligtigt i DK.
Helle -Admin.

« Senest Redigeret: 29 Oktober , 2012, 09:02 Fra Helle K. »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Martine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
  • Min kæreste og jeg i Port Elisabeth, Afrika
Hane fanget af jagthund :-(
« Svar #9 Dato: 28 Oktober , 2012, 20:33 »
Vi aflivede den, jeg kunne ikke bære tanken om at den skulle lide mere :( men håber da ikke din hane er så slemt såret at du er nødt til at aflive den.. Men hvis du skal have den til dyrlæge så kan han jo også konstatere det..
Flytter snart på landet.

1.5 S/K Maran
2.8 Araucana uden hale
1.0 dansksvenskgårdhund
1.0 Knapstrubber blanding
1.0 Miniature hingst
0.1 Ged
3.1 børn og en lille ny borger til juli
1.0 Fantastisk kæreste, snart ægtemand :)

Offline Martine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
  • Min kæreste og jeg i Port Elisabeth, Afrika
Hane fanget af jagthund :-(
« Svar #10 Dato: 28 Oktober , 2012, 20:38 »
Ville ønske jeg vidste det med tapen Helle K :) det var min yndlingskylling :) en lille kælen en der var nysgerrig på livet, desværre nok for meget, den var slet ikke bange for hunden.. Og den kunne slet ikke modstå fristelsen desværre :( stod 2 meter derfra da kyllingen hakkede hunden i næsen :) så igen, var det måske lidt selvforskyldt at hunden bed kyllingen.. Muligvis jaloux og hak i næsen får vel alle til at reagere på en måde :)
Flytter snart på landet.

1.5 S/K Maran
2.8 Araucana uden hale
1.0 dansksvenskgårdhund
1.0 Knapstrubber blanding
1.0 Miniature hingst
0.1 Ged
3.1 børn og en lille ny borger til juli
1.0 Fantastisk kæreste, snart ægtemand :)

Offline Bartelsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
  • Ny hønseejer, så der er en masse der skal læres:-)
Sv: Hane fanget af jagthund :-(
« Svar #11 Dato: 28 Oktober , 2012, 21:01 »
Tak for alle jeres input, jeg er rigtig spændt på hvordan han har det imorgen tidlig og vuderer så derfra hvad jeg gør :-)

Offline Brahmsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 101
Sv: Hane fanget af jagthund :-(
« Svar #12 Dato: 28 Oktober , 2012, 22:58 »
Jeg ville give ham en chance. Jeg havde en overlevende hanekylling, efter et rovdyr-angreb. Han blev "madet" med sukkervand og A-38 hvori der blev opløst vitaminer og urtepencil. Han var meget halt og meget dårlig i ca en uge. Derefter gik det stærkt fremad med at hele op til en fin og rask hane. Jeg havde kontakt til dyrlægen, som fortalte at høns heler sår osv utroligt fint selv. Så giv tid, god pleje og kryds fingre, så er jeg sikker på at han nok skal komme sig.
God bedring til ham.

Offline Bartelsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
  • Ny hønseejer, så der er en masse der skal læres:-)
Sv: Hane fanget af jagthund :-(
« Svar #13 Dato: 29 Oktober , 2012, 11:46 »
Super, tak. Jeg har urtepencilin stående, så det vil jeg straks give ham i A38 :-) Han støtter lidt mere på benet idag, så han får klart en chance :-)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hane fanget af jagthund :-(
« Svar #14 Dato: 29 Oktober , 2012, 12:01 »
Penicillin pulver fås via dyrlægen.

På given foranledning skal det understreges, at det ikke er lovligt at bestille receptpligtigt medicin i udlandet, ligesom vi heller ikke ønsker opfordringer her på forum til at gøre det.
Der er en grund til at antibiotika, ormemidler osv er på recept i Danmark, nemlig den ikke ubegrundede frygt for, at vi få resistente bakterier og parasitter i Danmark (Verden), og så kan vi være ilde stedt, når den resistente super-bakterie banker på.
Marianne - admin
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk