Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Går jeres høns frit?  (Læst 9503 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SanderEngsøe

• Passiv bruger
Går jeres høns frit?
« Dato: 26 Oktober , 2012, 19:49 »
Hej alle!
Håber at i kan hjælpe os lidt, da vi er i tvivl om det er god ide at de fortsat går frit på hele gården..
Vi startede med at ha' 2 damer og de har gået frit uden problemer. Så købte vi 6 mere plus en lille hane på 3 mdr. De har så også gået frit, men igår jeg kom hjem efter arbejde kunne jeg ikke finde den lille mand. Og idag fandt vi ham så død - spist.
Jeg har fået at vide når man har mange høns er det bedst at de går i en indhegning så de ikke stikker af. Er det rigtigt? Men det hjælper vel ikke på at andre dyr kan komme ind til dem..?
Vi ville helst ha at de selv kan gå rundt (vi bor på en gård) og skrabe hvor de har lyst, - så vi bare åbner for hønserummet om morgen og lukker ind og fodrer om aftenen.
Hjælp eller gode råd søges!

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Går jeres høns frit?
« Svar #1 Dato: 26 Oktober , 2012, 20:03 »
Hej Anita,

Velkommen til forum :).

Det er dejligt med fritgående høns, og hønsene værdsætter det. Det gør rovdyr desværre også >:(. Kan I mon ikke bygge en hønsegård der er overdækket, hvor hønsene kan være i sikkerhed når I ikke er hjemme? Sådan foregår det her. Hønsene er inde om dagen, og kommer på friland om eftermiddagen når vi er hjemme. Ræven kan selvfølgelig godt være så snu, at den kommer listende mens I er hjemme, men chancen for mistede dyr er mindre.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #2 Dato: 26 Oktober , 2012, 20:46 »
Lågen til hønsegården står altid åben hos os, til gengæld er der automatisk lukker på selve hønsehuset, så dyrene er i sikkerhed om natten.

Det er klart den løsning jeg foretrækker - at give hønsene mest mulig frihed.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 26 Oktober , 2012, 20:55 »
en løsning er at ha rigeligt med høns der sover oppe, i træerne, men måske det bliver svært at finde ægene

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Oktober , 2012, 21:11 »
Det er dejligt at ha sine dyr til at gå frit, det er bare så godt for dem at få rørt sig og finde en masse skønne ting i haven.

Men der kan jo blive et ta selv bord for ræv eller andre dyr..jeg bed dog mærke i at du siger i fandt ham død - spist?? Hvis det er ræven der har været på spil, ja så er jeg næsten sikker på at i kun har kunnet se en masse fjer og ikke andet. Er hanen derimod blevet bidt ihjel og ladt ligge, ja så kan det være en stor rovfugl eller måske en strejfende hund(bor i tæt ved naboer med hund?)Eer det en hund kommer den vel nærmest igen for at "lege"  :(

Jeg har kun mine dyr til at rende frit, hvis jeg er hjemme det meste af dagen(kan godt køre et par timer) ellers har jeg 2 hunde til at passe på flokken, det har ræven jo respekt for..
Du kan evt. nøjes med at lukke dyrene ud et par timer f.eks. når du kommer hjem, så går de selv ind ved aftenstid  ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Oktober , 2012, 21:13 »
Kristian..hvad hvordan får du hønsene til at blive i træerne indtil ræven har gået sin morgenrunde..mærkeligt råd at komme med  8)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 26 Oktober , 2012, 21:16 »
skrev jeg ikk rigeligt med høns

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 26 Oktober , 2012, 23:26 »
skrev jeg ikk rigeligt med høns

Det gjorde du godt nok. Men meget få har 'så rigeligt' med høns at denne metode kan anbefales.  ;) ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline SanderEngsøe

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 27 Oktober , 2012, 08:49 »
Tak for jeres svar!

Ang. hanen, så fandt vi ham inde i hestestalden ved vores halm - kun fjer og hoved. Vi har snakket lidt om, om det kunne være vores gårdkatte, men de har aldrig rørt eller været interesserede i damerne. Og vores hunde har været inde på det tidpunkt.
Vi er kommet til den beslutning (indtil videre) at vi hegner de tog "indgange" til gårdspladsen ind så de kan gå der mens vi ikke er hjemme.

Jeg er dog en anelse bekymret, da vi imorgen skal ned og hente mine første araucanaer som kun er de her 8 uger. Vi diskuterer stadig om de skal gå sammen med de andre eller om de skal om i det andet hønsehus. Kokkemanden var jo kun 3 mdr. - så spørgsmålet er jo om det mon er kattene der har taget ham fordi at han er så meget mindre end damerne eller om det var en ræv der fandt ham mens jeg ikke var hjemme....

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 27 Oktober , 2012, 09:15 »
Som sagt tidligere..en ræv ville ha snuppet hele hansemand..
Mvh. Rikke

Offline todda

• Bruger
« Svar #10 Dato: 27 Oktober , 2012, 15:29 »
Det ligner mest et katteangreb Har oplevet lignende,og de stopper ikke med den ene,desværre.
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #11 Dato: 27 Oktober , 2012, 15:36 »
en løsning er at ha rigeligt med høns der sover oppe, i træerne, men måske det bliver svært at finde ægene
Det er nok lidt bøvlet at skal hente æggene oppe i træerne.Det er vel det du mener..............:-)  :-)
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline voldsgaard

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 28 Oktober , 2012, 09:15 »
Mine høns bliver lukket ude om morgen og går ude friland hele dagen og så finder de selv ind om aften men skal dog også siges at jeg er går hjemme hverdag men ellers vil jeg give Tanja ret i det er den bedste måde at ha høns på.

Mvh Jens
fynbo på 29 med hang til det simple liv
1.5 Wyandotter i guld/sortrandet
1.3 Dværg Wyandotter i sølv/sortbåndet
1.4.blandnings får
0.2 Hereford

Susanne

• Gæst
« Svar #13 Dato: 28 Oktober , 2012, 09:30 »
Mine høns går ikke længere frit.

Jeg har mistet for mange - både til katte, rovfugle og en stor møgkøter som bor i nærheden.

Jeg har også herinde læst for mange beretninger om rævemassakre på en hel besætning!

Det er ærgerligt, for vi har også rigtig gode forhold til fritgående høns (bortset for dødsrisikoen, forstås), men jeg vil hellere tilbyde dem lidt ringere forhold, som til gengæld holder dem i live.

Og så gøre en ekstra indsats med grønt tilskud. (Græsafklip, græstørv, ukrudt, køkkenhaverester mm)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #14 Dato: 28 Oktober , 2012, 10:24 »
Mine går frit fra morgen til aften. De er lukket betryggende inde om natten. Af en eller anden grund kommer her ingen ræve. Jeg så nogen før jeg begyndte at holde høns, men har været ualmindelig heldig.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)