Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hane og Høne  (Læst 5109 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Soren82

• Passiv bruger
Hane og Høne
« Dato: 25 Oktober , 2012, 21:08 »
Hej allesammen

nu har vi haft høns i et halv års tid ca og vi har udvidet bestanden så vi har 5 høns og 1 hane og det går bare super godt vi får ca 4-5 æg om dagen hvilket jeg syntes er mere end hvad jeg kunne forlange :)

Men mit spørgsmål er således at jeg godt kunne tænke mig at vide nå hønen skal til at ruge æg ud er det så en fordel at separere hønen og hanen fra de andre så hønen kan få fred og ro til at ruge eller har det ingen betydning for hvem det er der lægger sig på æggene. Jeg har nemlig tænkt mig som udgangspunkt skal de ha lov til at gå naturens gang selvfølgelig skal jeg ha en varmelampe osv

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Hane og Høne
« Svar #1 Dato: 25 Oktober , 2012, 21:54 »
Jeg har nemlig tænkt mig som udgangspunkt skal de ha lov til at gå naturens gang

Der er lidt konflikter i hvad du skriver og forestiller dig.

Hvis de skal have lov at gå naturens gang skal du jo ikke blande dig i noget som helst.  ;)

Men til dine spørgsmål.

Når en høne har samlet æg nok, egne, men muligvis (mest sandsynligt) også andre høners æg, til rugning og lægger sig skruk, er der nogle der foretrækker at isolere hønen mens hun ruger (hanen har ingen funktion i denne periode) andre lader hende blive sammen med resten af flokken. Ved sidstnævnte fremgangsmåde kan det anbefales at mærke de æg der ligger i reden når hun lægger sig til at ruge, da de andre høns ofte hopper op i reden og tilføjer yderligere æg mens hun ruger. Disse ekstra æg skal helst fjernes da de vil have en anden 'termin' og derfor kun er til gene. Hønen går af reden med de kyllinger hun har fået i løbet af de første par dage fra klækning begynder, så er der kommet ekstra æg i reden efter dag 2 for begyndt rugning vil de som oftest gå til.

Ved naturmetoden har du ikke noget at bruge en varmelampe til, så spar de penge. Skrukken sørger for at holde kyllingerne varme.

Hvad er det for høns du har?   
Mvh
Erik Andersen

Offline Soren82

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Oktober , 2012, 01:04 »
Hej Erik.
Tak for svaret og jeg kan der godt se nu at jeg modsiger lidt mig selv med det jeg skriver.
Jeg troede altid at de skulle ha en varmelampe men så blev jeg der lidt klogere. Jeg er ikke sikker på at hvad hønerne er der jeg har købt dem som danske landhøns men de ser ikke ens ud (Har tænkt mig at smide nogen billeder ind af dem der jeg ikke ved hvilken race de er) men hanen er helt sikkert en brahma race den ligner utroligt meget vores hane så den er jeg næsten sikker på

Offline Soren82

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Oktober , 2012, 12:01 »
Så har jeg smidt nogen billeder op af mine høns håber at der er nogen der ude der kan hjælpe med at sige hvilke høns det er :)

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Oktober , 2012, 14:05 »
Hej Søren.

Det er desværre hverken Danske Landhøns eller Brahma du har. Den sorte og de 2 som er lidt ala splash, kunne måske godt være nogle Australorps. Dem med frizzle kunne evt. være Purhøns.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Soren82

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 Oktober , 2012, 15:47 »
Takker for svaret der kunne være noget i det du siger :)

Hvad med hanen det er den jeg tror der er en brahma?

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Oktober , 2012, 16:08 »
Det ligner ikke en Brahma... Ved du evt. Hvad den vejer?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Alfred Kirk

• Bruger
« Svar #7 Dato: 29 Oktober , 2012, 23:19 »
Hanen ligner mest en Kochin og hønerne er måske noget i retning af Australorps. Austrlorps bliver meget sjældent skruk, men giver mange æg. Men en Kochin høne bliver skruk blot den ser 10 æg.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 29 Oktober , 2012, 23:32 »
Hvad med hanen det er den jeg tror der er en brahma?

Jeg tør ikke byde på hvad race han er, men Brahma er han bestemt ikke. Brahma er langbenet og høj, hvor din hane virker plump. Desuden har Brahma ærtekam, hvor din har 'alm.' takket hanekam.
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #9 Dato: 30 Oktober , 2012, 12:52 »
tror os din hane er noget kochin, og du skriver landhøns , er det nok ikk ment som racen, men en god blanding af lidt af hvert, sikkert gode livskraftige høns, hvis du na få dem til at ligge æg i reder så se til foråret om der er en der bliver skruk, og har du mere end 2-3 høner sammen ville jeg isolere skrukken på reden husk vand og fodder til hende selv om hun ikk tager meget, evt som en lille indhegning i hønsehuset, det er oss en god start for kyllinger