Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Grus, flis, jord eller sandbad?  (Læst 11640 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
Grus, flis, jord eller sandbad?
« Dato: 24 Oktober , 2012, 22:49 »
Er ved at indrette ny hønsegård! Idag blev trapezplader sat op over de første par m2 ved huset.
Det tørre sandbad er lidt svært at efterkomme uden! Har tidligere forsøgt at lave sandbad med vasket strandsand fra byggemarked og bakkesand til at mure med, men de har syntes bedre om selv at finde noget løs jord! ::)

Tænker at smide barkflis på den del af gården der ikke er overdækket og lade bunden under overdækningen være jord, måske iblandet noget sand? ???
Gode input efterlyses! ;)

Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Grus, flis, jord eller sandbad?
« Svar #1 Dato: 25 Oktober , 2012, 07:08 »
Her bliver jorden hurtig en stor smatkage, så snart det regner. Jeg bruger derfor halm, som hønsene elsker at rode i, men jeg har hørt at flis også skulle være en rigtig god løsning. Jeg har også fået lavet en lille halvtag, og derinde har jeg smidt en sæk tørvestrøelse, som er et hit for hønsene at sandbade i.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Miss Christina

• Gæst
« Svar #2 Dato: 25 Oktober , 2012, 08:16 »
her har vi 15 m2 sand under tag lige op af deres Hus
når det regner er det kun lidt af det der bliver vådt

har ikke oplevet det bliver smat så vores Høns hopper glædeligt ud selv når det øser ned :)

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 Oktober , 2012, 09:22 »
Synes jeg har hørt et eller andet godt om byghalm, det er der vist en lokal her, der sælger!? ???
..Men trækker halm ikke flere fluer til, end fx barkflis?? :-\

Tørvestrøelse, øhh hva' er det lige for noget og hvor finder man den slags?? :D

..Miss Christina, tror osse det vil blive værdsat med taget! :D
-Er så bare helt i tvivl om hvad der fungerer bedst som "sand"!? ;)
Med venlig hilsen Tanja

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
« Svar #4 Dato: 25 Oktober , 2012, 09:44 »
Mine Orpington'er gider ikke kunstige sandbade ! :) Det er kun godt nok når de selv får lov til at finde et tørt sted, og så støvbader de i den tørre jord... De har bla. fundet ud af at der altid er tørt under en gammel kornvogn, så der fiser de over når de bliver lukket ud, og går først når de bliver "skubbet" tilbage i hønsegården ;P Det du'er jo ikke at få våde skørter :) Hehe
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 25 Oktober , 2012, 14:27 »
God byghalm er noget af det bedste til høns. Det er møget og mad som tiltrækker fluer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 25 Oktober , 2012, 16:33 »
Tørvestrøelse, øhh hva' er det lige for noget og hvor finder man den slags?? :D
Læs mere om tørvestrøelse her: http://www.dlgnetbutik.dk/product/toervestroeelse-113/

Jeg købte 4 sække fordi det skulle være godt og nemt at bruge i hønsehuset, men det støvede så meget, at det var helt forfærdeligt. Alt var sort af tykt støv indendørs :(. Jeg havde to sække tilbage, og valgte at strø dem ud under hønsenes halvtag, hvor de foretrækker at sandbade. Det vakte stor lykke. Jeg tror dog, at hønsene er lige så glad for alm. grus eller strandsand der koster langt mindre. En balle tørvestrøelse koster ca. 85 kr. for 35 kg.
Venlig hilsen Tanja

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 25 Oktober , 2012, 21:48 »
Super! Tak for hjælpen!  :)

..Har så været ude og hente foreløbigt 2 baller byghalm til gården og vil bare prøve at holde jorden under overdækningen, som løst revet jord i første runde! :-\

Når jeg har førsøgt strandsand og bakkegrus, har de rystet på hovedet og fundet et nyt sted at hygge, det har jeg tydeligvis ikke forstand på! ::)

Måske alligevel prøve tørvestrøelsen, hvis det er et hit! :D
Med venlig hilsen Tanja

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 25 Oktober , 2012, 21:54 »
Tanja Pedersen, har lige læst på det link! ..DEt lyder da faktisk osse som en genistreg til formålet, men øhh, håber min dlg vil sælge mindre end en palle ad gangen! :o
Med venlig hilsen Tanja

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 Oktober , 2012, 02:52 »
Jeg har heller ikke lavet et sandbad til hønsene. Til gengæld har jeg hele tiden en bunke grus liggende. Når jeg river resterne af det grønt væk, som hønsene ikke har spist river jeg lidt jord med og smider grus ind i gården i stedet. Det er først og fremmest min sikring af, at der er kråseflint til hønsene og så håber jeg, at efterhånden som andelen af grus stiger, at gårdene bliver mere afvandede end nu, når det har regnet.
Mine gårde er halvt overdækkede, så det skal regne en del, før der ikke er en tør plet tilbage i hønsegården.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 26 Oktober , 2012, 07:09 »
Tanja Pedersen, har lige læst på det link! ..DEt lyder da faktisk osse som en genistreg til formålet, men øhh, håber min dlg vil sælge mindre end en palle ad gangen! :o
Det tror jeg bestemt godt de vil. Jeg købte mit hos en foderstof, og de solgte dem ballevis eller pallevis. 85 kr. for løse baller på 35 kg. :). Tørven er løs og porøs og lige til at hoppe ombord i for en badelysten høne ;).
Venlig hilsen Tanja

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 26 Oktober , 2012, 09:46 »
Så vil jeg bare gå på jagt efter en balle! ;)

God ide EMO, med en lille grusbunke til at fylde efter, osse mere rart at smide div majs og mad på et gruset sted, fremfor på jorden, det virker ikke helt lækkert!

Altså byghalm i gården, tørvestrøelse til "sandbad" og grusbunke til underlag, hvor vi smider madrester! ..Jeg tror det bliver helt super godt!  ;D
Med venlig hilsen Tanja

Miss Christina

• Gæst
« Svar #12 Dato: 26 Oktober , 2012, 09:57 »
Husk nu for din egen skyld og evt naboer  ;)

ingen madrester udenfor pga mus og Rotter

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #13 Dato: 26 Oktober , 2012, 10:11 »
mine høns får nu derres madrester hvor de er om det er havregrød majskolber eller andeskrog og det er ofte ude i smattet, men flis er godt til der hvor du går, så kan du gå i træsko, og skal ikk ha støvler på, det undrer mig dog hvorfor ikk græs i hønse gården, med lidt sorbær og rips til dem

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 26 Oktober , 2012, 10:14 »
Der er nedgravet volierenet rundt om gården, de får mest majs, ris og middagsrester jeg ved glider ned "mettevuns" så mon ikke det går at give det udenfor?  ???
..Det er jo ligesom osse en del af fornøjelsen ved at give dem guf, at man kan se dem hygge med det!  :D
Med venlig hilsen Tanja