Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Savner høns  (Læst 11635 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bolding

• Passiv bruger
Savner høns
« Dato: 24 Oktober , 2012, 22:49 »
Solgte mine høns for snart nogle måneder siden af flere årsager. Det var det rette at gøre men jeg savner dem nu alligevel og overvejer om der ikke skal en lille flok ind igen. Nu er jeg så kommet i tvivl om hvilke det skal være. Et af problemerne var at de, selvom de var ret tamme, var ret flyvske og det er ikke ret smart når min mand i forvejen er hunde ræd for dem.
Er det kun silkehøns der ikke kan flyve? Eller har jeg andre muligheder? Og hvordan er de i temperament?

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
Sv: Savner høns
« Svar #1 Dato: 24 Oktober , 2012, 22:56 »
Du skal helt sikkert ha' Orpington! Dejlige dyr som hurtigt bliver tamme, og de flyver ingen steder..

Faverolles kunne også være en mulighed.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Oktober , 2012, 22:58 »
Tror min mand går hjemmefra hvis jeg installerer en flok høns i den størrelse  :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 24 Oktober , 2012, 23:04 »
Har du overvejet at udskifte manden?

Nej spøg til side.

Mange mennesker døjer med fobier og for nogle mennesker kan det være et stort problem. Så det skal du naturligvis tage højde for i dit valg.

Mange store racer er 'ikke flyvske' men hvis størrelsen er med til at forværre problemet skal du jo nok kigge efter noget dværg der er 'ikke flyvsk'. I små størrelser har jeg desværre kun erfaring med silker.

Men der må være andre små/dværg racer der møder Jeres behov.
Mvh
Erik Andersen

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 24 Oktober , 2012, 23:08 »
Han blev angrebet af en skrukhøne som barn og er den dag i dag stadig så uforenelig med høns at han ikke engang kan spise dem  :o
Så en ikke flyvsk dværgrace der ikke lægger for små æg. Hmm må i tænkeboks og ellers må han holde sig fra haven når mors høns skal ud og promenere  ;D

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 25 Oktober , 2012, 05:57 »
det kunne lyde som dværg maran. De er meget rolige. De kan sagtens flyve men gør det ikke meget. Vores søn blev overfaldet af vores gamle new hampshire hane og blev hunderæd for vores høns, men dværg maran har lagt en dæmper på hans angst for hønsene :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 25 Oktober , 2012, 07:06 »
Fordelen ved de tunge hønsebasser som fx faverolles, maran, brahma og kochin er, at de har fjer på benene. Jeg har hørt om mange hvis hønsefobi mest går ud på, at de lange løb og kløerne er uhyggelige.

Måske dværg kochin? Men de bliver vist skrukke ret nemt. Til gengæld tror jeg ikke de flvyer, og så har de lange fjer på benene, så de ikke ser så farlige ud ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 25 Oktober , 2012, 08:24 »
Jeg kan godt følge tanken omkring dværg kochin, men få æg på ca 30 gram og god kødkvalitet som vi ikke benytter os af er vist ikke optimalt.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 25 Oktober , 2012, 08:27 »
Vores dværg-brahmaer letter altså sjældent fra jorden og de har også lange fjer på benene. Er utrolig rolige og godmodige, så dem vil jeg helt klart anbefale ud af de mange racer vi har haft.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 25 Oktober , 2012, 08:29 »
Så er der jo et rimelig stort problem. Hvis manden løber hjemmefra hvis du får store høns, og du synes dværg-racer ligger for små æg.....
Synes når jeg knalder æg ud i skålen, så er der ikke meget forskel på æg fra vores dværg-brahma og araucana i stor race f.eks. Der er blot lidt mindre hvide med..
« Senest Redigeret: 25 Oktober , 2012, 08:31 Fra lisbethpilkjær »

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #10 Dato: 25 Oktober , 2012, 08:32 »
Ja og de mindst flyvske er også dem der giver mest kød.... som I ikke vil spise. Du har da virkelig fået dig noget af et dilemma på halsen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 25 Oktober , 2012, 08:36 »
Ja det er nemlig et problem. Jeg ved ikke hvor stor en forskel størrelsen reelt gør for ham men han syntes at vores venners Sussex er enorme. Men måske det vil gøre en forskel for ham hvis jeg kan forsikre ham om at de nye høns ikke skrukker.
Det er lidt sjovt at han egentlig også synes at vi skal have høns igen men tror at det hænger sammen med at vores ældste søn elskede at deltage i de daglige gøremål hos dem.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 25 Oktober , 2012, 08:39 »
Orpington høns ligner bowlingkugler som bevæger sig rundt på græsplænen, og stormer frem imod dig, når de ser dig komme ud i haven.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 25 Oktober , 2012, 08:48 »
Hvis maran ikke skrukkede synes jeg måske at de var en løsning.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 25 Oktober , 2012, 09:32 »
Aj altså enten må manden da tage sig sammen, jeg mener en voksen mand som er bange for høns .... ellers må I lade være med at have høns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub