Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Coccidiose behandlet - og hvad så nu?  (Læst 2217 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lysbeth

• Bruger
Coccidiose behandlet - og hvad så nu?
« Dato: 23 Oktober , 2012, 23:07 »
Vi har netop overstået behandling af coccidiose hos vores høns, heldigvis uden dødsfald. Hvad gør jeg bedst for at forebygge at det kommer igen? Jeg har selvfølgelig gjort grundigt rent i hønsehuset og kalket efterfølgende, men min bekymring går især omkring hønsegården. Jeg har skrabet 20-25 cm af jordlaget hvor det lod sig gøre og "flamberet" resten af overfladen med ukrudtbrænder. Jeg kan læse i Forums leksikon at især fugtige omgivelser er gunstige for opformeringen af coccidier - min hønsegård har været temmelig mudret som følge af det megen regn de sidste par måneder. Jeg har 7 høns i 30m2 hønsegård, så jeg tænker at jeg ikke har et problem med overbelægning? Jeg påtænker at overdække mere af (hele?) hønsegården, og måske sågar grave ud til dræn og/eller en faskine. Sidstnævnte kan jeg næsten ikke overskue - det var rigeligt hårdt at skrabe overfladen af det tunge muldjord! Alternativt, skal jeg smide kalk i hønsegården? Hvad gør I andre? Lisbeth

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Coccidiose behandlet - og hvad så nu?
« Svar #1 Dato: 23 Oktober , 2012, 23:24 »
Du skal nok regne med, at der altid vil være coccidiose, men heldigvis er det som regel kun kyllinger og unge dyr, der bliver hårdt angrebet.
Nedenstående er sakset fra den pdf, som jeg også linker til her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24530.msg222579#msg222579

COCCIDIOSE
Der forekommer 7 forskellige arter af Eimeria, som forårsager sygdom hos høns/kyllinger og 3 arter hos kalkuner: andre arter er årsag til sygdom hos ænder, gæs og prydfugle. Alle afsnit af tarmkanalen kan være angrebet afhængig af hvilken Eimeria infektion, der er tale om. Coccidiose er en parasitinfektion, der forekommer vidt udbredt over hele verden, og effektiv kontrol med coccidiose er nødvendig uanset hvor/hvordan der opdrættes fjerkræ.
Coccidiostater i foderet medvirker til en betydelig kontrol, men udbrud forekommer til stadighed bl. a. som følge af for lav dosering af coccidiostat og/eller resistensudvikling hos coccidierne. Ved foderrationering bør dosis øges. Coccidier er modstandsdygtige overfor de fleste desinfektionsmidler. Det findes i dag vacciner som er fuldt effektive over for coccidiose, de kan også bruges når der er betydende resistensproblem i en besætning.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lysbeth

• Bruger
« Svar #2 Dato: 24 Oktober , 2012, 17:02 »
Hej Marianne.
Tak for dit input. Jeg er helt bekendt med at der altid vil forekomme coccidier i et hønsehold. Jeg håber bare at få lidt gode råd om hvorvidt jeg forebygger så kraftigt et angreb at hønsene igen bliver alment påvirkede (afkræftede). Lisbeth

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 25 Oktober , 2012, 09:33 »
Det er jo altid en god idé med rigtig meget plads, enten en kæmpe hønsegård eller at de kan gå frit, for så vil smittetrykket jo ikke blive så stort.
Jeg synes også, det er en god idé at fodre kyllinger med foder, der forebygger coccidiose, for det er min erfaring, at kyllinger, der har haft coccidiose som små er i knap så god trivsel også som voksne.
Der er dog delte meninger om brugen af den slags foder.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lysbeth

• Bruger
« Svar #4 Dato: 25 Oktober , 2012, 22:20 »
Tak for din deltagelse. Sætter pris på dine konstruktive bidrag, som jeg vil arbejde videre med  :)
Lisbeth