Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er min høne syg  (Læst 3676 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ftl

• Passiv bruger
Er min høne syg
« Dato: 23 Oktober , 2012, 13:42 »
Hej alle sammen
Vi har lige fået nye høns, men en af dem er begyndt at nyse, og vipper hovedet bag over og åbner munden som om den ikke kan få været ordenlig.
Håber i kan hjælpe mig!
Hilsen Caroline  :)

Mvh Fie
1.5 sort dværg Orpington, 0.1 kat, 0.1 golden retriever, 0.2 døtre og en mand der sætter pris på at vi har fået hane!

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
Sv: Er min høne syg
« Svar #1 Dato: 23 Oktober , 2012, 13:44 »
Hej Caroline

Det lydes som om de høns har et eller andet med luftvejene. Jeg ville konsultere doktor dyr. ;) God bedring med dem!
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline NøvlingMichael

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 Oktober , 2012, 19:45 »
Skynd dig at søge dyrlæge. Vi mistede en hane tidligere i år af samme symptomer. Kig efter noget gulligt i dens hals inde i munden. Jeg tror bare den skal have noget antibiotika. Men skynd dig det kan gå meget hurtigt den forkerte vej.

Offline ftl

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 Oktober , 2012, 19:56 »
Tak for feedback - vi har kun haft den 1 dag og min datter Caroline glemte at nævne at den er ca. 3 md gammel, vi har prøvet med hvidløg da lige gyldigt hvor jeg leder det synes at være svaret på alt.
Yderligere kommentarer modtages med glæde.
Fie
Mvh Fie
1.5 sort dværg Orpington, 0.1 kat, 0.1 golden retriever, 0.2 døtre og en mand der sætter pris på at vi har fået hane!

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 23 Oktober , 2012, 20:43 »
Hvidløg kurerer altså ikke sygdom - hvidløg kan være med til at styrke immunforsvaret.

Som Michael og Helle skriver til dig, så er der ingen vej uden om dyrlægen, hvis i vil prøve at redde h*nen, som tydeligvis er meget besværet af sygdom.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ftl

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 Oktober , 2012, 22:24 »
Så må vi have fat i dyrlægen - først to hanekyllinger i stedet for hønekyllinger og så byttet til en syg hønekylling, heldig kan man jo ikke altid være.
Håber vi kan redde den nye lille kylling og Carolines bekymringer.
Tak for svar.
Fie
Mvh Fie

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 23 Oktober , 2012, 23:07 »
Hvidløg kurerer altså ikke sygdom - hvidløg kan være med til at styrke immunforsvaret.

Enig.

Som Michael og Helle skriver til dig, så er der ingen vej uden om dyrlægen, hvis i vil prøve at redde h*nen, som tydeligvis er meget besværet af sygdom.

Sidst jeg oplevede et par høner der begyndte at opføre sig sådan, havde jeg godt resultat af at 'behandle' med urtepencil. Men det kræver naturligvis at man har det hjemme, så man ikke først skal ud at købe det dagen efter man opdager symptomer på sygdom.

Jeg har beskrevet fremgangsmåden i en tidligere tråd.

Jeg opdagede en høne den ene aften, der virkeligt havde det skidt (som beskrevet), og som jeg ikke forventede ville klare sig en dag mere. Jeg besluttede, som alternativ til øjeblikkelig aflivning, at prøve at give hende urtepencil. Jeg forsøgte at få hende til at sluge en kapsel, men det gik bare ikke. Så åbnede jeg en kapsel og tvang indholdet i næb/gab på hende. En del af indholdet fra kapslen er sikkert 'spyttet' ud, men allerede næste dag så hun lidt mindre medtaget ud. Hun fik tvunget indholdet af én kapsel i næb/gab hver af de efterfølgende 2 dage. Og hun lever i bedste velgående i dag.

Den anden høne, der var knapt så hårdt ramt, fik indholdet af en urtepencilkapsel i næb/gab i 2 dage og lever også i bedste velgående i dag.

Det er svært at vurdere hvor syg din høne er, så måske er der ikke anden udvej end at søge dyrlæge og få medicin til behandling.

Men nok en god ide at overveje at have en bøtte urtepencilkapsler stående, og så forsøge med dem i opløbsfacen. Synes det ikke at have effekt må man enten ty til dyrlæge eller aflivning. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 Oktober , 2012, 06:13 »
Hvor har du dem fra?
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 24 Oktober , 2012, 06:53 »
Med alt respekt for urte-pensil (jeg bruger det selv til hønsene) så ville jeg ikke løbe an på, at det virker på et dyr, som viser så upræget tegn på luftvejsproblemer.

Jeg vil ikke påstå, at du blot har været heldig Erik...slet ikke, men når man er så syg, som Carolines stor kylling er, så har man ikke råd til at blive eksperimenteret med  :( tiden er knap.

jeg vil endnu engang opfordre jer til at få Carolines kylle til dyrlæge og absolut helst i dag.

Det er synd for jer, at I har været så uheldige mht til jeres nye høns, men lad os håbe, at den store kylle bliver rask og kommer til at bringe jer stor glæde fremover.

Pøj, pøj
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline ftl

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 24 Oktober , 2012, 18:41 »
Fantastisk dyrlæge - fik antibiotika med det samme og nu er der gang i behandlingen.. men tænk efter den har fået det har den slet ikke vist tegn på sygdom. Men vi laver en helgardering.
Fie
Mvh Fie

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 24 Oktober , 2012, 19:28 »
Fantastisk dyrlæge - fik antibiotika med det samme og nu er der gang i behandlingen.. men tænk efter den har fået det har den slet ikke vist tegn på sygdom. Men vi laver en helgardering.
Fie

Hvor var det godt, at I kom afsted /o

Selv om hønen allerede er i bedring, så SKAL I fortsætte behandlingen, så længe dyrlægen har givet medicin til - både for at hønen ikke får tilbagefald, men bestemt også for at undgå, at bakterierne i halsen overlever og bliver resistente over for penicillinen.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #11 Dato: 24 Oktober , 2012, 19:36 »
Hvor godt at høre, at hønen er i bedring /o. Høns reagerer meget kraftigt og hurtigt på antibiotika, og i min flok er flere høns og en enkelt hane blevet reddet fra døden ved hjælp af penicillin (givet i samråd med dyrlægen). Det kan godt svare sig at ringe til Dr. Dyr for gode råd. Ofte er det gratis at spørge :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"