Hvidløg kurerer altså ikke sygdom - hvidløg kan være med til at styrke immunforsvaret.
Enig.
Som Michael og Helle skriver til dig, så er der ingen vej uden om dyrlægen, hvis i vil prøve at redde h*nen, som tydeligvis er meget besværet af sygdom.
Sidst jeg oplevede et par høner der begyndte at opføre sig sådan, havde jeg godt resultat af at 'behandle' med urtepencil. Men det kræver naturligvis at man har det hjemme, så man ikke først skal ud at købe det dagen efter man opdager symptomer på sygdom.
Jeg har beskrevet fremgangsmåden i en tidligere tråd.
Jeg opdagede en høne den ene aften, der virkeligt havde det skidt (som beskrevet), og som jeg ikke forventede ville klare sig en dag mere. Jeg besluttede, som alternativ til øjeblikkelig aflivning, at prøve at give hende urtepencil. Jeg forsøgte at få hende til at sluge en kapsel, men det gik bare ikke. Så åbnede jeg en kapsel og tvang indholdet i næb/gab på hende. En del af indholdet fra kapslen er sikkert 'spyttet' ud, men allerede næste dag så hun lidt mindre medtaget ud. Hun fik tvunget indholdet af én kapsel i næb/gab hver af de efterfølgende 2 dage. Og hun lever i bedste velgående i dag.
Den anden høne, der var knapt så hårdt ramt, fik indholdet af en urtepencilkapsel i næb/gab i 2 dage og lever også i bedste velgående i dag.
Det er svært at vurdere hvor syg din høne er, så måske er der ikke anden udvej end at søge dyrlæge og få medicin til behandling.
Men nok en god ide at overveje at have en bøtte urtepencilkapsler stående, og så forsøge med dem i opløbsfacen. Synes det ikke at have effekt må man enten ty til dyrlæge eller aflivning.