Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Isa Warren/Isa Brown  (Læst 37264 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Meldgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Isa Warren/Isa Brown
« Dato: 22 Oktober , 2012, 18:30 »
Jeg leder efter nogle gode æglæggere, - har læst en anbefaling af Isa Brown/Isa Warren, som tillidsfulde og rolige havehøns (Bangs.dk)
Men har så også læst at de som hybrider lægger mange æg i et års tid for derefter at gå i fældning og være færdig og kunne være aggressive over for andre høns; (jeg har dværg orpington, som er skruk det meste af tiden). Har nogen erfaring med denne race?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Isa Warren/Isa Brown
« Svar #1 Dato: 22 Oktober , 2012, 18:42 »
Jeg har haft Isa Brown i fem år og jeg elsker de høns. De er tillidsfulde, meget sociale og nysgerrige. Når jeg har købt ny Isa hønniker, er de faktisk tamme med det samme. Min ældste Isa - Grøn Høne - er i en alder af 4,5 år netop gået på æggepension...det sidste års tid har hun lagt ca. 4 æg om ugen. De første 1-2 år lægger isaerne næsten et æg om dagen, dog med pauser ved fældning og den helt mørke vintertid.

Jeg har ALDRIG oplevet aggressiv adfærd hos Isaérne. De ved, hvad de vil, og min Isaér ligger altid højt i hierakiet, men det foregår stille og roligt.

Jeg kan på ingen måde nikke genkendende til alle de skræmmehistorier som florerer om, hvor frygtelige de er over for nye medlemmer i flokken. Mine har aldrig hakket efter nye veninder.
« Senest Redigeret: 22 Oktober , 2012, 18:43 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Meldgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Sv: Isa Warren/Isa Brown
« Svar #2 Dato: 22 Oktober , 2012, 19:11 »
Helle, tak for hurtig svar, det lyder rigtig dejlig, vil høre om de 3 jeg fandt, stadigvæk er til salg.

Hilsen, Marianne

Offline pipper69

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Isa Warren/Isa Brown
« Svar #3 Dato: 24 Oktober , 2012, 07:08 »
En dejlig race, jeg har heller ikk haft problemer med dem.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Isa Warren/Isa Brown
« Svar #4 Dato: 24 Oktober , 2012, 08:40 »
De er dog ikke en race, men en krydsning lavet til at lægge mange æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Isa Warren/Isa Brown
« Svar #5 Dato: 24 Oktober , 2012, 13:10 »
Den var jeg lige ved at skrive selv Lene, men da jeg vidste at du ville kommentere på den ville jeg ikke fratage dig fornøjelsen. ;)
Jeg vil hellere have en høne mere af en rigtig race end at fokusere så meget på ægmængden at jeg skulle have de grimme hybrider gående. For mig er en stor del af fornøjelsen ved at have høns at jeg har noget smukt at kigge på. Og jeg har aldrig set en hybrid jeg ville kalde pæn. 
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Isa Warren/Isa Brown
« Svar #6 Dato: 24 Oktober , 2012, 13:24 »
Jeg vil hellere have en høne mere af en rigtig race end at fokusere så meget på ægmængden at jeg skulle have de grimme hybrider gående. For mig er en stor del af fornøjelsen ved at have høns at jeg har noget smukt at kigge på. Og jeg har aldrig set en hybrid jeg ville kalde pæn. 

Uhh Henriette, du bevæger dig ud på dybt vand nu, med den udtalelse-
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Isa Warren/Isa Brown
« Svar #7 Dato: 24 Oktober , 2012, 14:19 »
Det er jo heldigvis forskelligt hvad folk synes er pænt. Ellers ville der heller ikke være så mange forskellige racer. Det være sig høns, hunde eller katte m.m. Og folk har da lov til at holde hvad de vil for min skyld. Jeg bestemmer jo også selv hvad jeg vil have gående, og det må de så mene om hvad de vil. Min mening er bare at hybrider er industriens opfindelse, og der burde de blive.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Isa Warren/Isa Brown
« Svar #8 Dato: 24 Oktober , 2012, 16:52 »
Isa Brown er en god æglægger. Også efter 1. Sæson. Derimod har jeg oplevet nogle racehøns især Maran gå i stå efter 1. Sæson. Og aldrig komme i gang.

Jeg leder efter nogle gode æglæggere, - har læst en anbefaling af Isa Brown/Isa Warren, som tillidsfulde og rolige havehøns (Bangs.dk)
Men har så også læst at de som hybrider lægger mange æg i et års tid for derefter at gå i fældning og være færdig og kunne være aggressive over for andre høns; (jeg har dværg orpington, som er skruk det meste af tiden). Har nogen erfaring med denne race?
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Isa Warren/Isa Brown
« Svar #9 Dato: 24 Oktober , 2012, 18:31 »
Jamen, jeg kendte engang en mand hvis hybrider heller ikke lagde æg.

Jeg er også blevet ringet op af folk som har spurgt "hvorfor plukker mine høns hinanden" og i værste tilfælde "hvorfor æder mine høns hinanden" ? og når jeg så spørger ind til hvilke høns det er, så det altid de der alm. røde høns man køber fra et hønseri det drejer sig om.

Så alt er relativt.
« Senest Redigeret: 24 Oktober , 2012, 18:39 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Isa Warren/Isa Brown
« Svar #10 Dato: 24 Oktober , 2012, 19:44 »
Ja Lene det er jo nok ikke de mest intelligente høns de der Isa Brown men de kan lægge æg.  /o I hvert fald de fleste.

Jamen, jeg kendte engang en mand hvis hybrider heller ikke lagde æg.

Jeg er også blevet ringet op af folk som har spurgt "hvorfor plukker mine høns hinanden" og i værste tilfælde "hvorfor æder mine høns hinanden" ? og når jeg så spørger ind til hvilke høns det er, så det altid de der alm. røde høns man køber fra et hønseri det drejer sig om.

Så alt er relativt.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Isa Warren/Isa Brown
« Svar #11 Dato: 24 Oktober , 2012, 19:45 »
Og lægge æg kan faktisk også de fleste racehøns, for ellers ville det være meget svært at avle dem  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Isa Warren/Isa Brown
« Svar #12 Dato: 24 Oktober , 2012, 19:59 »
det er jo nok ikke de mest intelligente høns de der Isa Brown men de kan lægge æg.  /o I hvert fald de fleste.

Tja...der er min erfaring så, at mine isaér er dem, som har mest styr på, hvad der foregår omkring dem. Jeg har endog en meget speciel af slagsen, som jeg næsten vil kalde klog  - og hvis vi skal ud i historier og erfaringer om nogen, som kender nogen, som kender nogen ..osv - så kender jeg et par stykker og har hørt om flere, som har ret så specielle Isaèr :)

Jamen, jeg kendte engang en mand hvis hybrider heller ikke lagde æg.


Suk - ja, hvis man leder længe nok, så skal man da selvfølgelig nok finde dem :blank: . Her behøver jeg ikke at kende nogen, som kender nogen...jeg har selv en Isa-pige på 1½ år, som aldrig har lagt æg.

@Marianne - jeg håber ikke, at du lader dig afskrække - jeg gentager gerne - jeg synes, at isaérne er nogle skønne høns og de vil altid blive ved med at findes... i min hønsegård i hvert fald.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Silkemor

  • Bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Isa Warren/Isa Brown
« Svar #13 Dato: 24 Oktober , 2012, 20:07 »
I virkeligheden er det vel at spørgsmål om smag og behag.  :) Er heller ikke til hybrider. Men syns det er fint at andre gerne vil have dem.  ;)
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Isa Warren/Isa Brown
« Svar #14 Dato: 24 Oktober , 2012, 20:07 »
I virkeligheden er det vel at spørgsmål om smag og behag.  :) Er heller ikke til hybrider. Men syns det er fint at andre gerne vil have dem.  ;)

 /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14