Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Slagtining af dværghøns  (Læst 8699 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Adamjomaa

• Passiv bruger
Slagtining af dværghøns
« Dato: 21 Oktober , 2012, 18:04 »
Hej
Igår slagtede jeg mine 2 blandings kyllinge af dværg wyandotte og dværg australorps. De var ved at have en god størrelse, men da indvoldene og fjerene var fjernet var der kun omkring 800 gram kylling, så min far mener at det er for stort arbejde at slagte resten af kyllingerne  som er hele dværg australorps, men de er mindre. Han vil have jeg skal prøve at sælge dem, men det kan ikke rigtig lade sig gøre. Så vil høre om det er normalt at slagte dværghøns og hvor gamle de skal være før i vil slagte dem.
Mvh Adam
0.2 gule dværg wyandotter.
0.3 lohmann tror jeg.
0.1 blanding mellem dværg wyandotte og dværg australorps.
0.5 dværg australorps i blandede farver.

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
Sv: Slagtining af dværghøns
« Svar #1 Dato: 21 Oktober , 2012, 18:14 »
Hej Adam.

Der er sikkert flere forskellige holdninger. Nu får du i hvert fald min.
Af princpip slår jeg ikke husdyr ihjel, medmindre de skal bruges (læs: spises), eller er i så ringe en forfatning (læs: kommer alvorligt til skade), at et godt liv ikke er en mulighed.
Jeg fornemmer at du lægger dig op ad min kategori 1.
De dværghøns jeg har og har haft, udmønter sig i jævnlige, rigtig hyggelige suppedage me et par venner. Vi slagter og koger supper på alle dværghøns. Jeg synes ikke de er værd at putte i ovnen.

Altså. Jeg ville slagte dem, og koge supper på hele banden. Nu ved jeg jo ikke hvor mange du har, men der er jo potientiale til rigtig meget god suppe og fond;)

De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline Adamjomaa

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 Oktober , 2012, 18:18 »
Tak for det gode svar. Så må vi se om vi kan skaffe nogle ruge æg af stor race til dværg wyandotterne i næste år :D
0.3 lohmann tror jeg.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 21 Oktober , 2012, 18:27 »
Det går meget hurtigere hvis du flår dem. Man har alligevel sjældent brug for skindet, da de jo dårligt tåler en tur i ovnen på købe-kyllinge-manér. Det gjorde jeg da jeg havde dværghøns.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Adamjomaa

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Oktober , 2012, 18:33 »
Vis at flå betyder at tage skindet af dem, så har vi gjort det :D hehe
0.3 lohmann tror jeg.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #5 Dato: 21 Oktober , 2012, 18:45 »
Flå betyder hjemme hos os at skære skindet op ved brystet og skære brysterne fri hvorefter vi skære skindet op ved lårene og skære dem fri. Dværghøns har generelt ikke kød andre steder der er noget værd i forhold til store høns.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Adamjomaa

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 Oktober , 2012, 18:58 »
Det har vi vist ikke gjort :D
0.3 lohmann tror jeg.

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #7 Dato: 21 Oktober , 2012, 19:16 »
Tja, hver sin måde. Jeg pelser dem nu også hele. Det går så dejligt nemt når man har fået taget på det. Det tog mig ikke mange minutter at flå og rense min road-kill-høne i går.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #8 Dato: 21 Oktober , 2012, 19:46 »
Er også lidt modstander af bare at slå ihjel og smide ud. Men jeg har silkehøns.  ::) Så tænkte at flåning=suppe også var en mulighed for mig. Kan man evt få en mere uddybet fremgangsmåde til flåning?  :)
Har aldrig slagtet noget før  :-\
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 21 Oktober , 2012, 20:59 »
. Kan man evt få en mere uddybet fremgangsmåde til flåning?  :)
Har aldrig slagtet noget før  :-\
Det kan måske være svært og forklare, men prøver alligevel. Du laver et snit fra rumpen op mod halsen, og så er det ellers bare og trække skindet over alle forhindringer. Lidt lissom og ta en flyverdragt af børnene  ;) Når du kommer til vingerne, løsner du kun så meget rundt selve vingen, at du kan komme til med en fjerkræsaks og klipper knoglen over. Det samme med lårene, der klipper du knoglen når du ikke kan trække skindet længere ned. Det er tit nemmest hvis man løsner skindet fra kødet med en finger da det nogen gange går i stykker hvis man bare river til.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 21 Oktober , 2012, 21:58 »
Folk spiser da glædeligt vagtler, duer, fasaner og endda kramsfugle og de er da alle mindre igen, så hvorfor IKKE spise dværghøns. De må da være fine i kødet og knap så grove som en slagtehybrid på 5 kg.

« Senest Redigeret: 21 Oktober , 2012, 22:02 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 21 Oktober , 2012, 22:37 »
Nu er der jo ingen der foreslår ikke at spise dværghøns, men blot en masse opfordringer til at udnytte dem på bedst/hurtigst mulig måde. Altså; hvad kan svare sig i forhold til arbejdsindsatsen.

Jeg spiser med glæde også gerne en vagtel, eller for den sags skyld en helstegt flue - jeg vil bare ikke bruge tiden på at ordne dem. I forhold til havd jeg får af mad, både mængdemæssigt og kvalitativt, mener jeg, personligt, ikke at det kan svare sig at gøre det store ud af en dvørghøne. Så hellere få kogt noget lækker supper og bruge den smule kød der er til wokretter eller tarteletter - det er hvad jeg mener er optimal udnyttelse i hvert fald.. 
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline bjarne m

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 21 Oktober , 2012, 23:56 »
kan det betale sig????
nogle folk går ud i naturen,en hel dag for at samle1/2 kg svampe,kommer hjem og syntes det var en god dag.
Nu er det ,at dværghøns ikke bare er dværghøns-der er himmelvid forskel på racernes kødsætning,tænk bare på moderne engelske kamphøns og f.eks dorking m.fl.
hvorfor ikke prøve at sælge dine resterende dv.australops-der er mange af dem i jylland,så hvorfor skulle du ikke også kunne sælge dine?
vh
bjarne

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #13 Dato: 22 Oktober , 2012, 19:45 »
Det kan måske være svært og forklare, men prøver alligevel. Du laver et snit fra rumpen op mod halsen, og så er det ellers bare og trække skindet over alle forhindringer. Lidt lissom og ta en flyverdragt af børnene  ;) Når du kommer til vingerne, løsner du kun så meget rundt selve vingen, at du kan komme til med en fjerkræsaks og klipper knoglen over. Det samme med lårene, der klipper du knoglen når du ikke kan trække skindet længere ned. Det er tit nemmest hvis man løsner skindet fra kødet med en finger da det nogen gange går i stykker hvis man bare river til.

Okay er med så langt. Men skal de dyppes i kogende vand eller river man bare? ;D
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #14 Dato: 22 Oktober , 2012, 20:24 »
Man slipper for at stå og fedte med våde fjer. Bare skær benene af i leddet hvor du plejer, og vingerne i det led der passer dig.(Der er jo ikke meget kød på vingerne, så de kan fjernes i inderste eller næstinderste led).  Skær skindet op i brystet og tag fjerdragten af omtrent som man krænger et lille barn ud af en flyverdragt.:) Bagefter skyller man så efter og ser om der sidder lidt fjer/dun ved benstumperne m.m. Rense og klar til videre tilberedning.
1 Dansk Landhøne. Stor.