Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Heste og Høns ?  (Læst 11464 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Heste og Høns ?
« Svar #15 Dato: 23 Oktober , 2012, 10:07 »
Men mennesket og svin ligner også hinanden ihvertfald indvendigt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #16 Dato: 23 Oktober , 2012, 10:26 »
Men mennesket og svin ligner også hinanden ihvertfald indvendigt.

Hmmm   syntes måske også undertiden udvendig.  Jeg har også nogle gange i medierne læst om mennesker der har opført sig som svin....   ;D ;D ;D ;D           så jo der er nok flere ligheder /o

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #17 Dato: 23 Oktober , 2012, 10:29 »
Okay okay, der er selvfølgelig også de gamle grise.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 23 Oktober , 2012, 10:35 »
Synd er det ihvertfald for grisene  ;D
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #19 Dato: 23 Oktober , 2012, 11:00 »
 ;D

Jeg kender en som er blevet behandlet for spoleorm (og som ikke har eller har været i nærheden af grise, ej heller grisebønder i nærheden), og jeg bliver meget glad hvis jeg kan fortælle vedkommende at det IKKE er mine høns der har smittet, hvilket ellers har været overbevisningen, osse fra lægens side. Så jeg venter spændt på svar fra fjerkrælægen  /o /o Godt gået Louise!

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #20 Dato: 23 Oktober , 2012, 11:26 »
@ Karina

Nu er det vel ikke en af dem som har købt svinekød i den tro at det var oksekød, fordi det var solgt som det. ?

Og så tilberedet det som oksekød, som godt må være rødt og ikke som svinekød som skal gennemsteges ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

karina dj

• Gæst
« Svar #21 Dato: 23 Oktober , 2012, 11:46 »
Nej det tror jeg ikke...det eneste svin han indta'r så vidt jeg ved, er leverpostej, spegepølse og pølser  ;D

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 23 Oktober , 2012, 12:33 »
man behøver ikke at have direkte kontakt med grise for at indtage deres ormeæg ( lækkert :o)
Hvis man f.eks spiser rå grøntsager, som er grødet med svinegødning og ikke har fået skyllet dem helt rent, kan man blive inficeret med ormeæg. Ormeæg findes kun i grisens afføring(gyllen er iblandet afføring).
http://www.dbio.dk/forside/fagbladet/tidligere-numre/aargang-2003/blad-nr--13---udkommet-20--juni-2003/de-vaemmelige-orm
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #23 Dato: 23 Oktober , 2012, 12:42 »
...og så er vi ude i købegrøntsager, men det er da utroligt hvad de æg kan overleve så  :o Der går jo trods alt noget tid fra høst til bord når det ikke er hjemmelavet!

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 24 Oktober , 2012, 16:42 »
Så fik jeg svar på mine spørgsmål og jeg har fået lov til at bringe det her.

Hej Lotte
Tak for din henvendelse.

Spolorm hos høns, Ascaridia galli, er specifik for høns og kan ikke udvikles hos andre dyrearter, herunder mennesker. Infektive æg klækkes i hønens kirtelmave eller forreste del af tarmen. Larverne lever frit i forreste del af tarmen i 9 dage, hvorefter de trænger ind i tarmvæggen, hvor de bliver indtil de er 17-18 dage gamle og vender tilbage til tarmlumen. Så de har et "larva migrans" stadie i hønens væv, men ikke hos andre dyrearter. Jeg har ikke kendskab til at der findes artikler om forsøg med at smitte mennesker med hønse-spolorm eller lignende :-) Jeg henter mine oplysninger i "Diseases in Poultry", som er min fjerkræ-bibel.
Venlig hilsen
Susanne Kabell
Dyrlæge, phd 
Fjerkræ
Fjerkræklinikken

MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #25 Dato: 25 Oktober , 2012, 01:40 »
Dejlig info fra en dyrlæge. Jeg har nu også haft en hane der hårdnakket mente at han skulle sove hos hestene og det gav aldrig problemer med utøj eller orm, nu er jeg måske også lidt hysterisk men så snart jeg ser skykken af utøj på mine høns bliver de behandlet. og så havde vi fru høne som syntes at det var en fantastisk ide at ruge kyllinger ud hos Matilde ko, det syntes jeg ikke og det var ikke fordi jeg var nervøs for at den ene skulle smitte den anden men mere fordi Matilde var høj drægtig og jeg var bange for at hun skulle træde på rede eller kyllinger men nu kan høns jo være meget stædige så det blev som hønen havde bestemt og det endte lykkeligt med ko, kalv, høne og kyllinger i samme boks (pokker forstå det)
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #26 Dato: 25 Oktober , 2012, 11:46 »
Jeg lægger det lige i leksikon /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #27 Dato: 25 Oktober , 2012, 15:12 »
Hvis man ikke har noget imod hønseklatter alle vegne, høns, som lægger æg i krybberne. Og heste som træde på hønsene ved uheld, så ser jeg ikke noget som er i vejen for at gøre det. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
« Svar #28 Dato: 25 Oktober , 2012, 15:42 »
Faktisk kan andre dyr som katte, høns, kaniner og meget andet være fantastiske staldkammerater for heste... Kender til en hesteholder som har en hest der ikke kan undvære sin bofælle, som er en stor kanin... de bor i samme boks, og der har aldrig være problemer :) Når hesten skal udenbys, må kaninen følge med :P Så jeg ville ikke betænke mig det fjerneste :) Mine Orper kommer også ind i stalden til vores heste når det bliver frost :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #29 Dato: 25 Oktober , 2012, 18:04 »
Vi har fået hoppen hjem og hun var her inde med hønsnene i 2 dage før hun kom ned på engen til de andre :) hun sagde ikke noget til hønsnene ...
Det var også en streng tur først med fly fra Island og stress ned i Billund lufthavn og så køretur her op på 5 timer .. (vi skulle læsse en anden hest af )
Men hønsnene er kommet til at være .. de skal bo i stalden med hestene :) vi har også 6 katte løbende i stalden ... nu er jeg mest bange for at kattene begynder at jage vores kyllinger når de kommer ud af børnehaven.... Jeg kan tydeligt se at skrukken er begynt at kede sig .. og tænker på hvornår de må flyttes sammen med de andre ? kyllingerne er fra 21 september ... desværre er der ikke muligt med udeareal for dem fra børnehaven :( men de har et stort hesteboks med grener og pinde ... og de får nedklippet gras hver dag samt lidt rester fra hjemmet og alt grønt som kommer fra hjemmet ....
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4