Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Heste og Høns ?  (Læst 11447 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
Heste og Høns ?
« Dato: 21 Oktober , 2012, 09:06 »
Hej til jer :)
Nu har jeg mine høns i hestestalden og hestene kommer snart på hus ...
Jeg står i den mening at det er helt ok men ..... en af mine bekente siger at heste og høns  kan blive smittet af alt muligt fra hinanden ?
Nu skal jeg hente hoppe til Billund på mandag som er ifol og jeg vil helst ikke miste henne eller hendes føl ....
Hvad er jeres mening om det ?
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Sv: Heste og Høns ?
« Svar #1 Dato: 21 Oktober , 2012, 09:23 »
Mener ikke at heste kan blive smittet af noget fra høns, men derimod kan køer blive smittet med en eller anden sygdom jeg ikke lige kan huske....

karina dj

• Gæst
« Svar #2 Dato: 21 Oktober , 2012, 09:56 »
Jeg har kun hørt om at æsler og heste ikke er gode at ha sammen... og så er der noget med får og ormecyklus.

Her hygger alle sammen og hønsene bruger mine 2 hestes løsdrift dagligt og der lægges æg i krybberne. Jeg har dog engang modtaget en hest der var angrebet af spoleorm, og jeg er ikke i tvivl om det er pga af hende at jeg har måtte slås med spoleorm hos mine høns et år.

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #3 Dato: 22 Oktober , 2012, 14:01 »
Jeg har både høns og hopper i fol i stalden. Dyrelægen kommer jævnligt forbi og siger Hej. Han har aldrig sagt at de to ting ikke kan forenes ! Deres hønsprut sviner, hvis de grå frit og hestens prut bliver gennem skrabet af hønsene, det er nok det der irriterer mig mest :-) held og lykke med hoppen.

Offline leneelle

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 22 Oktober , 2012, 14:23 »
Du skal være opmærksom på høns nemt har uopdagede lus og lusene nemt hopper på hestene !
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #5 Dato: 22 Oktober , 2012, 20:07 »
det eneste problem jeg kender er utøj på/ omkring  hønsene som kan komme i forbindelse med hestenen.

jeg er selv opvokset med høns- og heste.

og efter jeg er flyttet hjemmefra er hønsene flyttet mere eller mindre i stalden hvor der nu går æsler også, om vinteren.

æslerne kan få bare pletter på sig, og det er altid i forbindelse med de kommer på stald.

dyrlægen siger det ikke er hønsene, men det tror jeg simpelthen ikke på.
da han netop ikke kan finde en anden diagnose.

der har nogen gange været så meget utøj på de høns at de sprang på en når man gik i stalden!

jeg ville turde det hvis høns og heste blev holdt godt adskildt. for i alle de år hvor hønsene havde deres egen indhegning og væk fra hestenes bokse, har der aldrig været problemer.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #6 Dato: 22 Oktober , 2012, 20:12 »
Det siges ellers at lopper ikke kan leve på andre arter end deres vært. Fx hønselopper kan ikke leve på katte og omvendt.
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 22 Oktober , 2012, 20:30 »
Maja: Kan æslerne mon få bare pletter på sig ifb med svamp? Det har jeg nemli haft en hest der døjede med, når den kom på stald pga for fugtigt klima i stalden ;)

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #8 Dato: 22 Oktober , 2012, 20:49 »
forskellige former for svamp, mider ja alt er der blevet tjekket for og behandlet for, og ingen af delene har egentlig rigtig hjulpet. det plejer så at gå i sig selv efter noget tid.

der har også været en opstaldet hest som også fik de bare pletter på måsen. her mente ejeren også det var hønsene der var synteren.

jeg ville aldrig selv have mistænk hønsene hvis det ikke var fordi det netop kom i forbindelse med hestene kom på stald.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 22 Oktober , 2012, 21:04 »
Jeg tvivler stærkt på at utøj og orm fra heste kan leve og endvidere formere sig hos høns og omvendt, da sådanne dyr har deres egne artsspecifikke værter.

At der er bare pletter på dyrene om vinteren er at lusene er mest aktive, når vejret bliver koldere.

Jeg havde en overgang (nogle år) lidt opdræt af Shetlands ponyer og hvert efterår/vinter brød lusene frem og ponyerne måtte pudres ad nogle omgange- mærkeligt blev de store heste ikke ramt, selvom de delte fold.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

• Gæst
« Svar #10 Dato: 22 Oktober , 2012, 23:34 »
Lene: Spoleorm er spoleorm...de lever gerne i alle dyr og os!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 22 Oktober , 2012, 23:39 »
Enig.

Spolorm er spolorm, og de er ikke 'racister' om man så må sige. Bændelorm ville jeg umiddelbart tro var lige sådan.

Utøj derimod, skulle såvidt jeg har forstået det, være anderledes. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 23 Oktober , 2012, 08:52 »
Spolorm er IKKE bare spolorm. F.eks. kattens spolorm hedder Toxocara Cati, hundens hedder Toxocara Canis, Hestens Paraascaris, Høns Ascaridia Galli osv.
Nogle spolorm kan overføres til mennesker, men de kan ikke leve i mennesker. Der er eksempler på at hundens spolorm har smittet mennesker og spolormens larver fejlvandrer og ender som små larvestadier i øjet eller i organer, det kaldes Larva migrans (meget sjældent)
Spolorm ER artsspecifikke og kan ikke leve en normal cyklus i andre arter. læs mere her
http://www.aabyhoejdyreklinik.dk/Hundens-spolorm
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #13 Dato: 23 Oktober , 2012, 09:01 »
Hmmm.... jeg er overbevist om at nogle spoleormsarter lever hos forskellige værter. Det kan godt være hundens ikke gør, men hønsenes spoleorm kan jeg med stor sikkerhed sige kan smitte til mennesker. Ikke fra høne til menneske, men fra ormeæg i jorden, til menneske. Og de lever ganske glimrende i os  :-X

Måske ta'r jeg fejl, det er meget muligt... i så fald undskylder jeg min "påståelighed" ;)
Spoleorm hos mennesker skulle være en sjælden ting, men et eller andet sted fra skal vi jo ku smittes. Vi gøder jo ikke vores have med lokumsspanden længere :P
« Senest Redigeret: 23 Oktober , 2012, 09:10 Fra karina dj »

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 23 Oktober , 2012, 09:53 »
En dyrlæge jeg kender har haft frilandsgrise og hans datter blev smittet med svinespolorm. Man mener, det er fordi hun legede på folden, hvor grisene opholdt sig og derved har fået ormeæg i sig.
Svinets spolorm, ligner menneskets meget og kan smitte til mennesker. Jeg har aldrig hørt eller læst om, at fjerkræ spolorm kan smitte til mennesker eller forårsage larva migrans, men vi kan jo alle blive klogere, så nu har jeg sendt en email til en fjerkræ dyrlæge og så må vi håbe, at hun har tid til at svare   :) Jeg skal nok bringe svaret.
På jobbet (veterinærsygeplejerske) har jeg oplevet, at en praktiserende læge har "ordineret" ormekur til alle kæledyr i familien, pga at børnene havde fået børneorm, børneorm kommer ikke fra hunden eller katten, men fra andre mennesker Der hersker mange myter omkring orm og lopper for den sags skyld.
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk