Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: køns bestemmelse  (Læst 9991 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Sv: køns bestemmelse
« Svar #15 Dato: 21 Oktober , 2012, 11:52 »
Du burde holde dig for god til at udstille nogen, når du ikke ved om det er tilfældet. Der er ingen der har sagt noget om hvor de kommer fra.

Miss Christina

• Gæst
« Svar #16 Dato: 21 Oktober , 2012, 12:03 »
Lisbeth

nej ikke sikkert de kommer der fra (intet navn nævnt)

men han er så nævnt mange gange Her inde
han har også solgt høns som racer de ikke er

som nybegynder er det synd man snydes af en som udgiver sig med viden som ikke passer
hvem skal man stole på når man som et sted som her inde får at vide at man skal undersøge ting og snakke med "Kloge" folk og sådan en gør som han gør..

har ikke selv købt af ham men har da snakket med Ham
hoppede fra da han netop lød for både "klog og uviden på samme tid" ::)

manden udstilles også under advarsel på diverse salgssider hvad jeg er både for og i mod af
for kan godt se sådan en snyder skal stoppes men mener det også er at gå lige for langt især når mandens navn nævnes :(

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 21 Oktober , 2012, 12:23 »
Er bare lidt træt af at hans udstilles hele tiden.
Har besøgt ham og selv set hans dyr. De er ikke alle ringe.....
Det kan godt være at nogle har købt dyr som skulle være høner og har vist sig at være haner. De fleste tilfælde jeg har læst her, har det drejet sig om Orpington, som jeg selv synes kan være lidt svære at se på om det er haner eller høner (og jeg har selv haft orpington).
Da vi besøgte ham, havde han ikke nogle afpillede dyr, men dyr der fælder og jeg vil nødig have skyld for, at mine dyr er afpillede eller at de hakker hinanden, for lige i øjeblikket ser vores høns også rimelig forfærdelige ud.
Det er rigtigt, at man som nybegynder prøver at stole på dem som lyder som, eller burde have mere erfaring, men jeg synes også man selv har en pligt til at sætte sig ind i den race man nu skal ud og kigge på. Ved f.eks. at nærlæse mange af de tråde der er herinde. Læse på hvad der er af faldgrupper når man som nybegynder skal til at starte et hønsehold op.
Og sidst men ikke mindst, behøver man ikke være nybegynder for at træde i spinaten. Jeg kan også stadig tage fejl i hvad der er haner og høner, specielt indenfor f.eks. Orpington eller silker. Nogle racer er sværere end andre når kræene er små ...
« Senest Redigeret: 21 Oktober , 2012, 13:32 Fra lisbethpilkjær »

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 21 Oktober , 2012, 13:49 »
Dyret på billede nr. 2 er også en hane. Desværre.

Jeg kender ikke manden i Nyborg og det er jo heller ikke bekræftet at dyrene stammer derfra.
Men Orpington er absolut ikke i blandt de racer der er nemme at kønsbestemme tidligt. Så måske har sælger i god tro solgt dem som 2 høner.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 21 Oktober , 2012, 13:58 »
Jeg vil give både den ene og den anden lidt ret. Ingen bør udstilles, men dette forum er vel til for at hjælpe hinanden og det synes jeg da man gør når man advare nogle mod at handle der hvór fejlene oftest sker.
Der står ingen steder her i tråden hvor hønsene er købt. Men jeg har selv købt høns af manden i nyborg. Havde han fortalt mig, at det var svært at se foreskel på kønnet af en 4 måneders gammel orpinton, og at der var en risiko for at han kunne tage fejl, ville jeg selv kunne tage stilling til om jeg skulle vælge noget andet. Men det var ikke det der skete, han garanterede mig at de alle var høner og agumenterede med at han havde 40 års erfaring med høns og at han altså godt kunne kende foreskel på en hane og en høne i denne alder..... Men det kunne han ikke og det burde han have været ærlig omkring for så havde jeg bedre kunne sluge den.
Så selvfølgelig bør folk sætte sig ind i det at have høns, men når der står en og fortæller at han har 40 års erfaring er det sku svært ikke at æde hans ord råt som førstegangskøber og stole på manden. Så jeg synes at problemet ved denne hønsehandler er simpelthen at han ikke er ærlig og det er problemet.
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline ftl

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 21 Oktober , 2012, 19:35 »
Vi fik taget afsked med hanerne Lene og Gitte hvilket gjorde lidt ondt men sagt pænt goddag til vores nye hønekyllinger Lene, Gitte og Mette.

Lige et billede af hønsegården - nu bestående af 5 lækre dværg Orpington. Sender et bedre når solen er på - vi kan næsten ikke vente!

Fie og Caro
Mvh Fie
1.5 sort dværg Orpington, 0.1 kat, 0.1 golden retriever, 0.2 døtre og en mand der sætter pris på at vi har fået hane!

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 21 Oktober , 2012, 19:39 »
Sikke et par dejlige damer ;)
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #22 Dato: 21 Oktober , 2012, 19:54 »
Dyr i farven guld sort/båndet kan faktisk kønsbestemmes inden de er fuldfjerede idet hanerne hurtigt farver ud og hønerne er båndtegnet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #23 Dato: 21 Oktober , 2012, 21:24 »
hvis sælger ønskede af berette om hvor der var handlet var det sikkert gjort. så diverse gætterier, og heksejagt, er meget upassende, og det er så muligt atder ikk er nævnt navne, men, christina du kaster et meget dårligt lys over din troværdighed, og skader alle der sælger høns i nyborgområdet. hvorfor dog.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #24 Dato: 21 Oktober , 2012, 23:04 »
Jeg har ikke købt høns af manden ved Nyborg og kender ham ikke. Kommer næppe heller til det. Men jeg bemærker dog en enkelt ting i hele denne historie:

Men jeg har selv købt høns af manden i nyborg. Havde han fortalt mig, at det var svært at se foreskel på kønnet af en 4 måneders gammel orpinton, og at der var en risiko for at han kunne tage fejl, ville jeg selv kunne tage stilling til om jeg skulle vælge noget andet. Men det var ikke det der skete, han garanterede mig at de alle var høner og agumenterede med at han havde 40 års erfaring med høns og at han altså godt kunne kende foreskel på en hane og en høne i denne alder.....

Rudy - du har arbejdet med Orpington i mange år - jeg har kun haft dem i 5-6 år.

Jeg mener ikke der er tvivl om hvad der er høner og haner i en alder af 4 måneder - hvad siger du?
Mvh
Erik Andersen

Miss Christina

• Gæst
« Svar #25 Dato: 22 Oktober , 2012, 08:12 »
Kristian

jeg skal nok tage alle opslag Her inde Fra om Nyborg manden på mig  ;D
både med de høns der har forkert race farve køn sygdom

ja selv det med de Maraner der lagde Hvide æg <:

må min troværdighed lide  :'( eller  :)
er det pga din "fødselsdag er nærmere de 50 jeg skal bonges så her da *b   <I
vi gamle må stå sammen

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 22 Oktober , 2012, 08:43 »
Orpington kan være svære at kønsbestemmes tidligt..men med lige netop farven guld/sortbåndet kan man kønsbestemme ret tidligt..som lene skriver..
Så ja..jeg ville også føle mig snydt.
De er ellers meget smukke de haner, en skam du ikke har kunnet beholde en af dem  :(
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #27 Dato: 22 Oktober , 2012, 08:56 »
Helt ærligt!!!! Det her går altså bare ikke. Jeg var slet ikke klar over orperne findes i de smukke farver ligesom mine Brahmaer. Nu er jeg forelsket i endnu en ny race, det er så farligt at læse med herinde. ::)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 22 Oktober , 2012, 09:19 »
Jeg siger heller ikke, at ejeren her ikke må føle sig snydt. Synes bare ham nyborg-manden, som han åbenbart er døbt, blevv udstillet lidt for meget.

Erik:
Disse dyr var 10 uger da de blev købt, og hvis det er så såre simpelt at se forskel på kønnene for avlere, så må jeg være idiot, for jeg synes dælme godt det kan være svært. Dog så ikke lige i den farvekombination som disse dyr skulle have haft. De gule som han vist har solgt flest af, synes jeg ihvertfald godt kan være ret svære....

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 22 Oktober , 2012, 09:27 »
De gule er svære..men så skal man jo ikke som sælger garantere hvad kønnet er..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.