Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Slagte alder på sussex?  (Læst 5510 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trines

• Passiv bruger
Slagte alder på sussex?
« Dato: 19 Oktober , 2012, 22:32 »
Mine to sussexkyllinger, som jeg troede var høner, ja de er nu begyndt at gale... :(
Derfor vil jeg gerne høre jeres erfaringer med, hvornår de har en god slagte alder?
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Slagte alder på sussex?
« Svar #1 Dato: 19 Oktober , 2012, 23:30 »
Hvor længe skal en frikadelle stege?

Spøg til side.

Det afhænger jo noget af hvad du forventer?

Nogen gør sig i unghaner (1.0- 1.2 kg slagtet vægt). Personligt synes jeg at haner skal være noget større inden de slagtes. Vi giver vores dyr optimale betingelser hvilket gør at de sagtens kan nå en anseelig størrelse og stadig være meget 'unge' i kødet, når de slagtes.

Personligt ville jeg ikke slagte noget der var yngre end ca 10 mdr, og gerne lidt ældre. Men det afhænger jo også af om de kan enes, indbyrdes, og med andre hane.
Mvh
Erik Andersen

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #2 Dato: 19 Oktober , 2012, 23:43 »
Det kommer også an på racer for Sussex er nemlig utrolig hurtigvoksende hvorimod sådan noget, som Brahma, Orpington, Kochin med flere gerne skal op og have de 10 måneder for at være fuldvoksende. Unge dyr har knap så meget kød, men er til gengæld meget fint.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 Oktober , 2012, 11:30 »
Jeg slagtede mine sussex haner sidste år, da de var ca 6 mdr. Jeg kunne godt have drømt om noget mere kød på dem!
De vejede 1700-2100g slagtet, men knoglerne vejede vidst det meste ::)
Der var i hvert fald knapt nok mad nok til 2 voksne og 3 børn herhjemme...

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 20 Oktober , 2012, 11:48 »
Alder, race og ikke mindst fodring betyder meget. Jeg slagter mine haner fra de er 4-5 måneder og der vejer de mindste fra 1400-1500 gram. og så derop ad, men der er kød på dem alligevel.

Jeg har slagtet Maran, Jersey Kæmper, Brahma, Sumatra og Engelske Araucana. Af dem er Maranen den hurtigste, dernæst kommer Jersey Kæmpen. Brahmaen vokser meget i højden først og sætter derefter kød.

Sumatra og Engelsk Araucana er ikke de største (1400-2000 gram) men til gengæld er de mere velproportioneret med brystkød og lår.

Alle vægtene er uden fjer og indmad.

Slagtedyr skal have protein for at sætte kød, hvis ikke de får det, så bliver de bare knoklede med fedt indeni.

Jeg har en stor hestebox (i daglig tale dødsgangen) som jeg løbende smider frasorterede haner i. Og så bliver der slagtet løbende, når der er en 8-12 stykker som er klar.
Indtil boksen er tom og fryseren er fuld.

Jeg går og løfter og tager på dem (på lårene/brystet) for at vurdere det.
« Senest Redigeret: 20 Oktober , 2012, 11:51 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 20 Oktober , 2012, 15:13 »
lene mærker du i forhold til brystbenet eller hvorden , har du nogle pejlemærker