Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns med stor kam lægger flest æg  (Læst 5122 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Høns med stor kam lægger flest æg
« Dato: 18 Oktober , 2012, 12:34 »
øh nåh...

I en artikel på videnskab.dk skrives at høner med stor kam lægger flest æg. Det skulle være fordi at tykke ben og stor kam følges ad og en høne kan lægge flere æg, jo tykkere ben..

http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/hons-med-stor-kam-laegger-flest-aeg

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Høns med stor kam lægger flest æg
« Svar #1 Dato: 18 Oktober , 2012, 12:40 »
Gad vide, hvordan man definerer "Stor kam" f.eks. hos araucana og wyandotter?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 18 Oktober , 2012, 12:53 »
tja, det er baseret på krydsninger mellem røde junglehøns og 2 gamle liner af hvide italienere (kan ikke helt gennemskue om der er tale om tidlige "hybrider").
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #3 Dato: 18 Oktober , 2012, 13:00 »
Jeg tror at det kan  betragtes  som  forstadier til hybrider. Det er rimelig lang tid siden landbruget fandt krydsnings effekten. Ved høns begyndte man ved at  man havde forskellige linjer inden racen som til sidst blev parret  for at lave brugshøns. Jeg  fundet i litteraturen  fra 1950ér man  taler om "linjehybrider".
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 18 Oktober , 2012, 17:28 »
Letter racer lægger for det meste flest æg og lette racer har mange gange store hoveddele.

Men igen der findes jo flere 100 forskellige racer og inden for dem findes der helt sikkert stammer som er mere eller mindre gode æglæggere.

Men lever man i en verden med kun røde og hvide hybrid høns, som "rigtige" høns så.......

Den undersøgelse giver jeg ikke så meget for, beklager.
« Senest Redigeret: 18 Oktober , 2012, 17:32 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #5 Dato: 18 Oktober , 2012, 21:30 »
Jeg vil nu heller ikke stole fundstændig på denne artikkel. Der er for mange ting, som også afhænger af andre ting, de ikke medtager her. Nogle faktorer jeg synes er vigtige, som hakkeorden for eksempel, men nu har vi heller ikke hele undersøgelsen og derfor ved vi ikke hvad der er medtaget og hvad der ikke er. Dog synes jeg, der er lidt for mange men'er i dette.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 18 Oktober , 2012, 22:06 »
Den undersøgelse giver jeg ikke så meget for, beklager.

Jeg er meget enig.

Faktisk synes jeg at den virker fejlagtig i sine konklusioner. Det de hæfter sig ved er, at evnen til at danne brusk (som bliver til knogler) skulle relatere direkte til evnen til at producere æg.

Hvorfor produceres så industrihøns (hybrider) som feks Isa Brown. Der er da ikke meget bruskdannelse i dem ift feks Brahma. Disse relativt spinkle hybrider, producerer væsentligt flere, og ofte større æg end feks Brahma.

Ommer.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 19 Oktober , 2012, 06:42 »
Ja, det er jo lige det og slagte hybrider har ENORMT fede ben, men lægger bestemt hverken mange eller store æg. ??? Ligeledes har Indiske Kamphøns også nogle store ben, og de er vist heller ikke de bedste æglæggere. Men de har selvfølgelig også små hoveddele...

Men nogle hybrid æglæggere f.eks Lohmann, har store hoveddele, men det vil jeg hellere tillægge at der måske er mere Italiener blod i dem end i f.eks Isa Brown/Warren.

Men igen Italienere er selvfølgelig trods alt avlet til at lægge rigtig mange æg og blev brugt "i gamle dage" i industrien. 

Det er ligeså godt som at brune høns lægger brune æg og hvide høns lægger hvide æg teorien.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 19 Oktober , 2012, 10:12 »

Det er ligeså godt som at brune høns lægger brune æg og hvide høns lægger hvide æg teorien.

Så skal jeg ha fundet nogle guldfarvede høns ;D ;D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 19 Oktober , 2012, 10:41 »
Hvis man nu lige læser den videnskablige artikel, som ligger bag den fortolkning, som ses på Videnskab.dk, så vil man se at deres overskrift i den grad er en fortolkning, som måske knap holder vand.
Det, den originale artikel angiver er, at der er fundet 2 meget tætsiddende gener, som har effekt på både kamstørrelse, produktivitet samt knoglens opbygning. Generne har positiv effekt på ægproduktionen, men giver samtidig større kamme og en ændret knoglestruktur hos individerne. Derfor er det også set, at når man har avlet efter højere ægproduktion, så har man samtidig også generelt fået større kamme og en knogle med mere af de væv, hvorfra kalcium nemt kan frigives. Disse gener er selvfølgelig ikke de eneste, der påvirker de nævnte egenskaber, hvilket artiklen heller ikke påstår. Artiklen forholder sig alene til effekten af de 2 nævnte gener, samt at de kan være en forklarende årsag til de ændringer man har set i dyrenes fænotyper gennem domesticering :)

Så Videnskab.dk artiklen giver jeg ikke meget for. Det kan vel nærmest beskrives som som videnskabens Se&Hør i dette tilfælde ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sexappeal hos høns
« Svar #10 Dato: 19 Oktober , 2012, 11:13 »
« Senest Redigeret: 19 Oktober , 2012, 11:14 Fra Loppe »
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Sexappeal hos høns
« Svar #11 Dato: 19 Oktober , 2012, 11:21 »
Leser nå at Finn har snuppet denne før meg..... ;)
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #12 Dato: 19 Oktober , 2012, 11:22 »
Flettet dem sammen. :D
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 20 Oktober , 2012, 23:06 »
Hvis man nu lige læser den videnskablige artikel, som ligger bag den fortolkning, som ses på Videnskab.dk, så vil man se at deres overskrift i den grad er en fortolkning, som måske knap holder vand.
Det, den originale artikel angiver er, at der er fundet 2 meget tætsiddende gener, som har effekt på både kamstørrelse, produktivitet samt knoglens opbygning. Generne har positiv effekt på ægproduktionen, men giver samtidig større kamme og en ændret knoglestruktur hos individerne. Derfor er det også set, at når man har avlet efter højere ægproduktion, så har man samtidig også generelt fået større kamme og en knogle med mere af de væv, hvorfra kalcium nemt kan frigives. Disse gener er selvfølgelig ikke de eneste, der påvirker de nævnte egenskaber, hvilket artiklen heller ikke påstår. Artiklen forholder sig alene til effekten af de 2 nævnte gener, samt at de kan være en forklarende årsag til de ændringer man har set i dyrenes fænotyper gennem domesticering :)

Tak Kevin.

Det var jo en anderledes forklaring end den der fremgik af linket til videnskab.dk.
Mvh
Erik Andersen