Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lutter eller Dorking(eller noget helt andet)??  (Læst 3342 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Niels Andersen

• Passiv bruger
  • Hjemmegående skibs- og havenisse
Lutter eller Dorking(eller noget helt andet)??
« Dato: 17 Oktober , 2012, 13:26 »
Jeg har nu fået et gåsepar installeret i min have, og så går jeg og tænker på at der da også burde være nogle høns(der er vist noget med at gæs og høns ikke må gå sammen, så det kunne jeg selvfølgelige aaaaldrig finde på ::)  ).

Jeg vil gerne ha' nogle høns der kan holdes inde af det hegn jeg har til gæssene på 90 cm, dernæst skal de være gode til at ruge og passe deres kyllinger. Så skal de jo også lægge nogle æg og smage godt når de har været i gryden, men det kan de fleste racer på et eller andet plan vist leve op til.

Jeg har tidligere haft kig på to race og kunne godt tænke mig at høre andres erfaringer eller viden om disse to, og det er altså en lille flok på ca. 1.5 af enten Dorking eller Lutter jeg kunne tænke mig.

Nu kender jeg egentlig ikke noget til racehøns, da dem der har høns i min venne- og nabokreds alle har hybrider eller ubestemmelige gadekryds. Så det jeg ved om de forskellige racer er alt sammen fra diverse bøger(har vist været de fleste igennem).
« Senest Redigeret: 17 Oktober , 2012, 17:28 Fra Niels Andersen »
1.4 Gallus gallus domesticus 'rød dorking'
0.1 Gallus gallus domesticus 'lys sussex'
0.2 Gallus gallus domesticus 'hul-i-hækken'
1.1 Anser anser domesticus 'grå danske'
1.1 Felis catus 'gråstribet alm. europæisk korthår'
0.0.1 Homo sapiens sapiens 'alm. dansk' - egen avl :)

Offline kim lund

• Passiv bruger
Sv: Lutter eller Dorking(eller noget helt andet)??
« Svar #1 Dato: 17 Oktober , 2012, 17:07 »
Hej Niels..
Med det du søger efter så ville jeg helt sikkert anbefale Dorking høns , men det er jo altid en smagssag . Dorking høns kan blive meget tamme hvis man har dem fra kylling og de er ikke specielt flyvende men kan selvfølgelig lette rumpen fra jorden hvis de skal :-)). Mine Dorking lægger mange æg dog ikke så store æg men så kommer der til gengæld nok af dem , de vil ruge og de kan ruge uden at ødelægge æggene som det nogle gange kan ske hos de lidt tungere racer og de er gode til at passe kyllingerne . Det bedste resultat jeg har haft med en Dorking høne var en der lå på 22 æg , der kom 21 kyllinger og de 20 af dem overlevede , det var rigtig flot . I år har alle mine høner ruget og 2 af dem 2 gange i år ....Til slagtning er de heller ikke dårlige , sætter godt med kød men som alle kyllinger så smager de jo godt :-))). Lutter vil jeg ikke udtale mig om da jeg aldrig har haft dem men det er der nok andre der kan ....Hilsen Kim

Offline Niels Andersen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 Oktober , 2012, 21:21 »
Det var dog ganske imponerende så reproduktive de er :) Lægger dine Dorking'er også stabilt æg igennem vinteren? og bruger du evt. ekstra lys i hønsehuset? Jeg har desværre ikke rigtig mulighed for at få lys i mit.

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 Oktober , 2012, 02:40 »
Hej
Jeg synes selvfølgelig at du skal have Lutte,alt hvad der skrevet om Dorking passer faktisk også på Lutte dog er de nok lidt mere flyvende(de er den ældste race vi har i DK så derfor har de bevaret deres flyve egenskaber) og lægger store æg 55--60 gr.
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Niels Andersen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 Oktober , 2012, 09:28 »
Hej Walter
Når du skriver lidt "mere flyvende" mener du så at det kan blive nødvendigt at stække nogle høns for at holde dem inde bag et hegn på 90 cm? Og er det din erfaring at dine lutter lægger fint med æg vinteren igennem eller "ta'r de en slapper"?

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Oktober , 2012, 10:34 »
Hej
Hvis du vil holde dem indenfor 90cm og være sikker på de ikke flyver over skal de nok stækkes.
De er rigtig gode æglæggere,dog må siges hvordan de er uden lys ved jeg ikke,da jeg har lys men jeg tror de er gode da som sagt det er den ældste race vi har og "i gamle dage" havde man ikke lys ved dem og dem der starter i Nov. holder jo ikke op igen med det samme
OBS.det kan værre et problem at få fat i dem
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat