Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ormekur  (Læst 3336 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kathe

• Passiv bruger
Ormekur
« Dato: 14 Oktober , 2012, 22:35 »
Giver man sine høns regelmæssig ormekur, ligesom man bl.a. gør med heste?

Hvis ikke hvornår gør man så, hvis man gør? :)
Blind høne kan også skide i nælderne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Ormekur
« Svar #1 Dato: 14 Oktober , 2012, 23:10 »
Som skrevet i en anden tråd i aften, har alle dyr orm, i en eller anden grad. Det er uundgåeligt.

Bliver 'ormetrykket', som det hedder i fagsprog, for stort skrider man til medicinsk behandling.

Mod orm i høns findes et gammelt husråd.

Med jævne mellemråd giver man hønsene, over en uges tid, drikkevand tilsat saltsyre. 20 ml til 10 l vand.
Mvh
Erik Andersen

Offline Kathe

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 Oktober , 2012, 23:13 »
Tak for svaret :) :)
Blind høne kan også skide i nælderne.

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #3 Dato: 15 Oktober , 2012, 07:19 »
Er nogen herinde som har prøvet saltsyre ? er det ikke giftigt ?
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 15 Oktober , 2012, 08:09 »
Man giver IKKE mere ormekur som forebyggende, man giver hvis der er forekomst af orm i en så stor en grad, så dyrene mistrives.

Som Erik skriver, så har alle dyr orm og de fleste kan sagtens leve fint med det.

Hvis man f.eks har 10 heste og der kun er 2 som mistrives, så tages der gødningsprøver og kun disse to dyr får så behandling.

Der er efterhånden stor resistens hos orm og mange produkter virker ikke mere og hvilket produkt skal så bruges til sidst, derfor er ormekur også blevet receptpligtigt ? Især underdosering giver resistens.

Saltsyre kuren er et gammelt huske råd, som måske virker forebyggende, men som jeg ikke tror hjælper hvis der er tale om et stort massivt orme angreb.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lipu

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Oktober , 2012, 09:16 »
Hej.

Hvor meget ser I til orm i klatter og hvornår vil I mene at 'ormetrykket' er for højt? Jeg har ikke set nogen orm hos mine høns, men især hanen har ind imellem meget tynd/vandig gødning, og han er generelt beskidt bagi. Jeg har haft ham en måneds tid og gødningen har stort set været skiftevis vandig og fast lige siden (han er ca. 6 mdr.). Han ser ellers ud til at trives. Dyrlægen vil vel ikke udskrive ormekur med mindre man har synligt bevis på orm hos dyrene.

Vil I gøre noget i mit tilfælde mht. orm eller vil det være en god idé med kul mod den tynde gødning?  :)
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
« Svar #6 Dato: 15 Oktober , 2012, 10:04 »
Her er der også ind imellem nogen der har lidt dårligt mave, og så giver jeg dem havregryn blandet med godt med A-38 i et par dage - det plejer at virker.
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 15 Oktober , 2012, 10:34 »
@Liselotte - prøv at give dem A-38 med havregryn, som Enevoldsen foreslår - kul kan også være en ide.

Mange oplever "tynde" hønseklatter blandt nyindflyttere - det skyldes oftest ændring i den mad de får.
« Senest Redigeret: 15 Oktober , 2012, 10:57 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lipu

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 15 Oktober , 2012, 10:35 »
Tak det prøver jeg  :)
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.