Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: varmelampe, hvor højt?  (Læst 4009 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bondepigen

• Passiv bruger
varmelampe, hvor højt?
« Dato: 14 Oktober , 2012, 15:59 »
Hej

Jeg er jo den lykkelige ejer af en skruk maranhøne, med 6 skønne orpingtonkyllinger.... De små er nu rundet de 4 uger, og hønen passer rigtig godt på dem.
Nu er det jo ved at være temmelig koldt, (vores hønsehus er et hjørne af stalden), og kyllerne bliver jo størrer og størrer, og på et tidspunkt kan det måske knibe at de alle 6 kan være under den stakkels høne?....
Jeg overvejer at købe en varmelampe og sætte den op i et hjørne af "børnehaven", som en hjælp måske både til høne og til kyller, men hvor langt fra gulvet skal sådan en hænge? Jeg ønsker at varme dem, men dog ikke stege dem! Og måske hønemor også kan bruge lidt varme efterhånden?

På forhånd tak til alle i skønne og kloge hønse-ejere
Hilsen Sarina
0.1 australorps (Lopsie)
0.2 maran (Rasmine, Gertrud)
0.0.6 gul orpington
1.2 får (Arnold, Alvilda, Andrea)
1.1 berner sennen hunde (Ashlan, Biska)
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: varmelampe, hvor højt?
« Svar #1 Dato: 14 Oktober , 2012, 16:28 »
Jeg vil mene at når skrukken ikke kan dække dem mere,så er de varmefri.Jeg har aldrig hængt en varmelampe ind til kyllinger der går sammen med en skruk.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 14 Oktober , 2012, 16:45 »
Når jeg har kyllinger under varmelampe, så er de varmefri når de er ca. 5 uger. Men de er så også udruget på den gode årstid, forår/sommer.
Hvis man kun bruger varmelampe, skal temperatur være som i link:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=37

Når de går ved skruk, vil de kunne klare sig, selv på denne årstid. De varmer jo også hinanden, selvom de ikke lige kan være under skrukken alle.

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #3 Dato: 14 Oktober , 2012, 16:55 »
Jeg har en skruk gående med 11 kyllinge ... jeg har sat en gammel grisevarmelampe op for en uge siden dersom jeg synes at der var for mange kyllinge og de kunne ikke passe under mor alle sammen ... lampen er ca 35-40 cm fra gulvet og hvis jeg lægger hånden under ca 5 cm fra gulv kan jeg finde at det er lunket derunder men ikke varmt ... nu har skrukken og kyllene valgt at ligge derunder undtaget når de spiser ...
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline bondepigen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 Oktober , 2012, 18:19 »
ja jeg er måske en smule pyldret, og havde det været sommer, havde jeg ikke overvejet en varmelampe, det er udelukkende fordi jeg selv syntes det er ved at være temmelig koldt.... men de spiser alle godt, dog er 3 af dem noget størrer end de andre 3, men ellers ser de ud til at trives... og de har skam lært at når jeg står udenfor buret og skramler med foder-kasserne, så betyder det ekstra mad! så flokkes de små helt henne ved hegnet! De får "start-foder" ad libitum (købte 2*15 kg da jeg fik dem hjem, så der bliver givet rundhåndet!) , og så får de dagligt et par håndfulde undulat-blanding. Der er altid en lystig pippen derinde, bortset fra når de ligger under hønen, så ånder alt fred og ro. Når jeg tager en af dem op, føles den dejlig varm, dog er de små fusser helt kolde, men det er de måske hos høns? Der er cementgulv, men der er altid drysset et godt lag helt fin savsmuld ud på gulvet. Måske skal jeg se tiden lidt an, og se hvor koldt det egentlig bliver den næste tid. De er stadig spærret inde i "børnehaven", så de kommer ikke udenfor... selvom hønsegården er delvist overdækket, er der godt våd pga alt det regn, så der er lagt et tykt lag halm derude, så jeg syntes ikke rigtig at det er vejr til at de kommer ud endnu.
Har i andre gode råd til ekstra pasning af kyllinger på denne årstid, så skriv endelig  :)
0.1 australorps (Lopsie)
0.0.6 gul orpington
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 14 Oktober , 2012, 20:39 »
ja jeg er måske en smule pyldret,

Enig. Spar du blot pengene til varmelampe. Når de 6 kyllinger, med tiden, ikke længere 'finder plads' under skrukken er det fordi de ikke gider det pjat mere, og ikke fordi der ikke fysisk er plads til dem.

dog er 3 af dem noget størrer end de andre 3, men ellers ser de ud til at trives...

Det kunne være fordi det er 3.3, men det er dog ikke nødvendigvis derfor.

Har i andre gode råd til ekstra pasning af kyllinger på denne årstid, så skriv endelig  :)

Lad skrukken tage sig af pasningen. Hun er som skabt til det.  ;) ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 14 Oktober , 2012, 20:52 »
Jeg synes også du skal droppe varmelampen.

Men cementgulvet kan godt være lidt udfordrende for dem... Jeg har ofte haft held med at få skruk og/eller kyllinger til at sove i en papkasse, foret med savsmuld eller lignende. Du skal lave et indgangshul, der er ca. 25x25 cm. i en stor kasse/flyttekasse. Måske bliver du nødt til at skære topflapperne af, hvis den er for mørk er det nemlig ikke sikkert de vil gå derind.

Men det er forsøget værd at se om du kan vænne dem til det. Udfordringen er skrukken, de tager nemlig sjældent imod ordrer ;) Men når hun forlader dem, så synes jeg i al fald du skal se om ikke du kan få kyllingerne til at sove der, hvis ikke de går på pind inden.
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline bondepigen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 Oktober , 2012, 06:27 »
Tak for jeres svar, det med papkassen vil jeg prøve, eller måske starte med et stykke pap under savsmuldet der hvor de sover nu..... rigtig god ide :)
0.1 australorps (Lopsie)
0.0.6 gul orpington
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 15 Oktober , 2012, 21:12 »
Ja, pap under dem er selvfølgeligt ligeså fint /o M

Mine har haft glæde af en kasse, da kyller uden skruk kommer i hønsehuset med varmelampe til nat, og der er det en fordel at det er en kasse, hvis der skullevære træk.
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk