Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vaccinerer i imod ILT??  (Læst 7091 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline StinneG

• Passiv bruger
Vaccinerer i imod ILT??
« Dato: 12 Oktober , 2012, 13:16 »
Hej hønsefæller...har hørt at nogle vacc. imod ILT og det er en levende vacc. tror i der er mange der gør det?? :) Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Zoro

• Gæst
Sv: Vaccinerer i imod ILT??
« Svar #1 Dato: 12 Oktober , 2012, 13:56 »
Hej hønsefæller...har hørt at nogle vacc. imod ILT og det er en levende vacc. tror i der er mange der gør det?? :) Stine

Den levende øjne vaccine imod ilt bruges hyppigt i udlandet, hvilket også gælder for Mareks vaccine imod hønse lammelse.

NB: Her i DK må du gerne selv vaccinere imod både " Ilt + Mareks " hvilket dog kræver et mecin håndterings kursus m.m.

Hilsen fra Jørn.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 12 Oktober , 2012, 14:05 »
Vaccinen mod ILT består af to komponenter, det ene er vaccinen og det andet er noget væske, de blandes så og når det er blandet holder det i 2 timer. Det er øjendråber og portionen man køber er til 1000 dyr. ???

Spørgsmålet er så, om vaccinerede dyr må gå sammen med uvaccinerede dyr, som de må når det er new castle disease vaccinationen, som er en nålevaccine ?.
Jeg har hørt at de må de godt, der skal bare være gået 8 uger efter vaccinationen mod ILT. 

Jeg vaccinere ikke selv mod ILT og har heller ikke planer om at begynde på det.

Men mon ikke industri høns bliver vaccinerede mod ILT, de bliver ihvertfald alle vaccineret mod new castle.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Oktober , 2012, 14:14 »
idet det er en levende vacc. kan de vacc. dyr være raske smittebærere og derfor kan dyr der ikke er vacc. smittes af de vacc. dyr. Tænker bare på at jeg jo egentlig så ikke ville kunne sælge dyr som var vacc.hos mig og sælge til nogle som ikke er vacc.da mine i så fald ville kunn slå deres dyr ihjel. Så tænker mere over hvor mange der mon vacc.imod det. For kan godt se hvis alle høns var vacc. var det jo ikke et problem at sælge dyr om man selv vacc. hvis købers dyr også vacc. jeg vacc. ikke imod det men er blevet det anbefalet derfor denne tråd. Jeg er så i forvejen ikke så meget for vacc. af dyr og for meget ormekur, da man derfor kan risikere resistente ....problemer . Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

www.silkies.dk

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 Oktober , 2012, 14:39 »
Hej
Om de vac.dyr må gå sammen med dem der ikke er vac. ved jegb ikke, her gør de det da ilt vac. er med i vac.mod ND og da de ikke bliver vac,alle såååå,der er aldrig sket noget endnu og der bliver vac.mange i Sønderjylland med den vac.der er 3 kompenent den tredje er hønse forkølelse
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 12 Oktober , 2012, 14:50 »
@ Walter

Er det så nålevaccine, den du skriver om ? og hvad hedder den ? for den vi bruger mod new castle er også mod 3 sygdomme, men ILT er ikke med.
« Senest Redigeret: 12 Oktober , 2012, 14:52 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Anne Ranch

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 Oktober , 2012, 15:42 »
Jeg ville ik vaccinere mod ILT.
Nye høns man tar ind kan blive smittede, sælger man ILT vacc høns, så kan de smitte deres nye bofæller, da der altid er en vis portion stress involveret ved flytning/sammenføring, der gør, at ILT bryder ud.

ILT er en herpesvira, som reagerer nøjagtigt som herpes hos os. Vaccinerer du med den levende vaccine, så får du herpes i besætningen
Venlige Potedask
Anne Ranch

Jo langsommere man bevæger sig, desto større bliver verden.........
1.0 Pomeranian/Chihuahua, 0.2 Ragdoll katte. Vildt mange år siden, at der har været så urimeligt få dyr hos mig - det er der nu plads og frihed til at lave om på :-)

Zoro

• Gæst
« Svar #7 Dato: 12 Oktober , 2012, 16:18 »
Mere om ILT og det samlede sygdoms billede.

J.C

INFEKTIØS LARYNGO TRACHEITIS, ILT
ILT, der ligesom Fowl Plague (Influenza) og Newcastle disease (ND) er omfattet af
bestemmelserne i den danske lovgivning vedr. Ondartede smitsomme sygdomme hos
fjerkræ, er en særdeles smitsom virus infektion hos høns/kyllinger karakteriseret ved
blødninger i luftvejene og høj dødelighed under akutte udbrud. Mildere akutte eller
kroniske former med varierende grader af betændelse i luftvejene og fald i ægydelse
forekommer mere almindeligt. Virus kan spredes mekanisk via redskaber, fodtøj, etc. Og
muligvis med vinden. Vaccination mod ILT er effektiv, men kræver omhyggelig
planlægning/overvejelser. Vaccination kan resultere i permanente smittespredere.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 12 Oktober , 2012, 16:25 »
Jørn, da du har glemt at angive kilde, vil jeg lige gøre det for dig :)
Ovennævnte er sakset fra:
http://www.lup.as/Materialer/Sygdomsvejviser-fjerkrae.pdf
Linket findes også i en af de første tråde under Problemer og sygdomme.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 12 Oktober , 2012, 21:40 »
Tak for jeres besyv og input. Vi er blevet enige om herhjemme at vi ikke vil vacc.så længe det er en vacc.som kan smitte raske dyr dvs. vi vil ikke kunne sælge dyr andet end at køber også vacc. men synes at det er rigtig godt, at høre hvad andre siger til vacc. imod ILT. For ingen tvivil om at det lyder som en grim sygdom/virus. Så håber der er andre der kommer på banen og giver deres holdning eller erfaringer. Tak for inputs /o Stine

www.silkies.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 12 Oktober , 2012, 21:49 »
Så håber der er andre der kommer på banen og giver deres holdning eller erfaringer. Tak for inputs /o Stine

Jeg giver da gerne mit besyv med.

Jeg vaccinerer ikke dyr med mindre det er lovpligtigt.

Jeg har rejst en del ifm arbejdet, men har endnu aldrig selv taget vaccine i den forbindelse. Jeg kunne heller ikke drømme om at lade mig vaccinere mod influenza, selvom arbejdsgiver lige har tilbudt at betale for det.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 12 Oktober , 2012, 22:09 »
ILT er forøvrigt en anmeldepligtig sygdom.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 13 Oktober , 2012, 13:57 »
@Lene
Vavinen heder Abbils IB MultiNDEDS,det er en nålevac.de bruger den også i Slagelse
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 13 Oktober , 2012, 17:19 »
Her er en anden tråd om samme emne :

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=28298.0
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Zoro

• Gæst
« Svar #14 Dato: 13 Oktober , 2012, 18:13 »
Jørn, da du har glemt at angive kilde, vil jeg lige gøre det for dig :)
Ovennævnte er sakset fra:
http://www.lup.as/Materialer/Sygdomsvejviser-fjerkrae.pdf
Linket findes også i en af de første tråde under Problemer og sygdomme.

Tusind tak søde Marianne.