Mine gæs har, i de tolv år jeg har haft dem, fået de hele æbler i alle størrelser, lige fra jeg begynder at tynde ud om foråret, og når man ser hvor effektivt de tager store stykker af et hårdt umodent helt æble, eller gnaver barken af yngre træer og buske, så forstår man godt hvordan de bærer sig ad med at lave så grimme bidmærker, som jeg har set. Jeg har stor respekt for gåsebid, og derfor går jeg aldrig i nærkontakt med gæs uden en tyk gammel frakke og meget kraftige læderhandsker.
Jeg supplerer med en lille daglig portion korn hele året og æglægningsfoder, når det er tid til at lægge æg og svinefoder eller andet proteintilskud, når de skal vokse. De elsker græs, men de kan altså ikke yde optimalt på græs alene.
Især hvis du holde rdem på græs alene, kan de være totalt destruktive over for træer og buske.
I øvrigt tillykke med dine grå danske gæs. Det er også dem jeg har og jeg er glad hver gang jeg ser at andre er med til at bevare racen, som er stærkt reduceret de sidste ti år. Mine gæs sidder ude hele vinteren, og går kun i deres hus, når de vil bygge rede. Jeg har kraftigt stødhegn omkring min grund og har derfor aldrig tvunget eller dresseret mine gæs til at overnatte i hus. Når de selv vælger, bliver de ude.
mvh Steffen.