Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bunden i gåsehuset  (Læst 6568 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Niels Andersen

• Passiv bruger
  • Hjemmegående skibs- og havenisse
Bunden i gåsehuset
« Dato: 11 Oktober , 2012, 10:50 »
På lørdag får jeg to gæs, et par grå landgæs, og jeg er nu ved at indrette et skur til dem. Som det er nu består bunden af skuret af div. brædder og finérplader, og jeg tænker at det ikke er den bedste løsning, så dem vil jeg fjerne. Men hvad med sand eller halm? jeg har nem adgang til begge dele og der er sikkert en af de to løsninger der fungerer. Jeg kunne godt tænke mig at høre andres meninger og erfaringer om det.

Jeg har lagt betonfliser 50 cm ud fra skuret hele vejen rundt, det kan vel afskrække div. bæster fra at grave sig ind til dem, eller?

Jeg havde egentlig slet ikke tænkt at jeg skulle have gæs, jeg havde mere tænkt at jeg på et eller andet tidspunkt skulle have nogle høns. Men for en uge siden ringede en kammerat og sagde at nu kom han med et par gæs, og at sige nej var li'som ikke en mulighed. Nu glæder jeg mig helt vildt!!! Har nemlig 600 m2 græsplæne som jeg ikke bruger og er død træt af at slå. Så det bliver pragtfuld med noget liv på matriklen :)

Aller venligst Niels
1.4 Gallus gallus domesticus 'rød dorking'
0.1 Gallus gallus domesticus 'lys sussex'
0.2 Gallus gallus domesticus 'hul-i-hækken'
1.1 Anser anser domesticus 'grå danske'
1.1 Felis catus 'gråstribet alm. europæisk korthår'
0.0.1 Homo sapiens sapiens 'alm. dansk' - egen avl :)

Offline Gåsepigen

• Bruger
Sv: Bunden i gåsehuset
« Svar #1 Dato: 11 Oktober , 2012, 12:59 »
Tillykke med dine nye græsklippere!

Hvis du kan grave fliserne ned i en 40-50 cm's dybde rundt om skuret, skulle diverse bæster ikke kunne grave sig ind. Rotter kan sagtens grave lange gange under fliser, men de er utilbøjelige til at gå i dybden. Her har en rotte engang gravet sig under en 80 cm bred flisegang - bare for at komme op på den anden side!

Halm er godt underlag til et gåsepar. Så kan de også bygge rede i skuret, så diverse kryb og fugle ikke kan komme til æggene. For at lette rengøringen kan det være praktisk med en flisebund. Men så længe der er tørt, kan de egentlig ligge på hvadsomhelst - selv om de hellere vil ligge blødt. Min gås elskede at ligge på en gammel havehynde, som så bare skulle vaskes og tørres ind imellem.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
« Svar #2 Dato: 11 Oktober , 2012, 15:12 »
Tillykke med gæssene - de er bare så hyggelige at have i haven. Når de er blevet fortrolige med dig, så følger de gerne med i alt hvad der sker.

Ja, en ordentlig bunke halm - specielt til forår når de begynder at bygge rede og lægge æg. Vore gæs kunne lave en 15 cm. høj rede, hvor de så sad og tronede ovenpå.

Inde i vores andestald (som ikke er støbt endnu) har jeg med held kunnet holde rotterne ude ved at lægge voileretråd, ovenpå noget sand eller lign. så man problemfrit kan muge ud - og ikke hele tiden jager greben ned i tråden.

Offline Niels Andersen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 Oktober , 2012, 17:27 »
Tak for svarene.

Gæssene er nu installeret succesfuldt, de bevæger sig ikke så meget rundt i haven endnu, men de tager de ganske roligt og larmer næsten ikke(hvilket jeg er rigtig glad for i forhold til mine skeptiske naboer).

Jeg nåede ikke at få rottesikret huset inden de ankom, men det må komme. Jeg har i hvert fald gravet ud til at jeg kan lægge noget 13x13mm volierenet ud, så med lidt beton ude i siderne for at lukke evt. huller. Der efter tænker jeg at der skal et lag sand oven på og til sidst halm.

Hvornår bør man begynde at fodre med korn? De har masser af græs, men jeg tænker at der på et tidspunkt ikke er så meget krudt i det længere. Og hold da lige op de er glade for æbler!! Så kan de få lette røven når de bliver serveret :D

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 Oktober , 2012, 17:37 »
Ja Niels mine er også glade for æbler, selv om blommerne tidligere på efteråret nok smagte dem endnu bedre.
Jeg fodrer med korn nu. Og har gjort det længe. Ikke meget, men lidt hver dag. Dels fordi næringsværdien i græs længe har været på vej ned. Dels for alsidigheden og dels for at overgangen til korn senere ikke skal være for pludselig.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 14 Oktober , 2012, 23:24 »
Hvordan fodrer i gæs med æbler?

Kan de håndtere et æble hvis det er skåret i 4 'både', eller skel det skæres finere end som så?
Mvh
Erik Andersen

Offline fle.bir

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 Oktober , 2012, 07:18 »
min nabo har gæs og de går langs min have hvor der står et æbeltræ så jeg rusker bare lidt i grenene
så er der serveret de gæs her de klarer selv at spise dem hele som de er, det er nu sjovt at se som
de kan kværne et helt æbel.
                       mvh. Birgit
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 Oktober , 2012, 08:49 »
Pilegaarden. Normalt kan gæs sikkert klare en hvilken som helst udgave af æbler. En gang oplevede jeg dog en gås, som havde et stykke siddende i halsen i lang tid mens den febrilsk kastede hovedet fra side til side.

Herefter har de fået store æbler skåret midt over, som de selv bider af (man kunne også give dem hele - så tager det noget længere tid for dem).

Mindre æbler skærer jeg ud i små stykker. Begge dele giver jeg sammen med frisk drikkevand, men man kan også bare smide det på jorden. Jeg prøver altså at undgå stykker i mellemstørrelsen, men der er ingen garantier. De er nogle slughalse og forsøger ofte at spise store stykker fra de halve æbler jeg giver dem. Men det er nok meget sjældent at de direkte dør af det. Men det ville da være træls så tæt på Mortensaften.

Jeg arbejder også på at få hønsene til at spise æbler, men de er ikke helt overbevist endnu. Endelig har både høns og gæs fået rester af æblegrød.
« Senest Redigeret: 15 Oktober , 2012, 09:01 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Niels Andersen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 15 Oktober , 2012, 15:13 »
Jeg smed æblerne på fliserne og jokkede på dem, på gæssene så det ud til at være meget passende.

Offline Jeanette

• Passiv bruger
    • Et Liv På landet
« Svar #9 Dato: 30 November , 2012, 10:42 »
Hvordan fodrer i gæs med æbler?

Kan de håndtere et æble hvis det er skåret i 4 'både', eller skel det skæres finere end som så?
Vi træder dem lidt i stykker, så ryger de fint ned.
Mvh
Jeanette

Offline Lundur

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 01 December , 2012, 23:14 »
Mine gæs har, i de tolv år jeg har haft dem, fået de hele æbler i alle størrelser, lige fra jeg begynder at tynde ud om foråret, og når man ser hvor effektivt de tager store stykker af et hårdt umodent helt æble, eller gnaver barken af yngre træer og buske, så forstår man godt hvordan de bærer sig ad med at lave så grimme bidmærker, som jeg har set. Jeg har stor respekt for gåsebid, og derfor går jeg aldrig i nærkontakt med gæs uden en tyk gammel frakke og meget kraftige læderhandsker.
Jeg supplerer med en lille daglig portion korn hele året og æglægningsfoder, når det er tid til at lægge æg og svinefoder eller andet proteintilskud, når de skal vokse. De elsker græs, men de kan altså ikke yde optimalt på græs alene.
Især hvis du holde rdem på græs alene, kan de være totalt destruktive over for træer og buske.

I øvrigt tillykke med dine grå danske gæs. Det er også dem jeg har og jeg er glad hver gang jeg ser at andre er med til at bevare racen, som er stærkt reduceret de sidste ti år. Mine gæs sidder ude hele vinteren, og går kun i deres hus, når de vil bygge rede. Jeg har kraftigt stødhegn omkring min grund og har derfor aldrig tvunget eller dresseret mine gæs til at overnatte i hus. Når de selv vælger, bliver de ude.
mvh Steffen.
« Senest Redigeret: 01 December , 2012, 23:53 Fra Lundur »
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 01 December , 2012, 23:28 »
Mine gæs har, i de tolv år jeg har haft dem, fået de hele æbler i alle størrelser, lige fra jeg begynder at tynde ud om foråret, og når man ser hvor effektivt de tager store stykker af et hårdt umodent helt æble, eller gnaver barken af yngre træer og busker, så forstår man godt hvordan de bærer sig ad med at lave så grimme bidmærker, som jeg har set.

Jamen, så tror jeg da at jeg vil prøve at servere lidt æbler for mine gæs, nu hvor det kniber lidt med at finde grønt til dem.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marita

• Bruger
« Svar #12 Dato: 02 December , 2012, 11:30 »
Det kan du roligt gøre Pilegaarden, jeg har også opdaget, hvor meget gæssene elsker æbler. Tidligere havde vi hundredevis af kilo nedfaldsæbler hvert år, men i år - som hos os var et rigtig godt æbler - er alle nedfaldsæbler væk. Gæssene fandt hurtigt det lækre "ta' selv bord" og gik om bord i det.

Offline Niels Andersen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 03 December , 2012, 13:27 »
Mine gæs synes også at både jordskokker og gulerødder er et hit, og de finder fint ud af selv at gnave dem i stykker. Dejligt nemt :)