Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vitaminer eller ej?...  (Læst 1808 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malene V

• Passiv bruger
Vitaminer eller ej?...
« Dato: 09 Oktober , 2012, 11:02 »
Jeg har kun haft høns siden midt på sommeren!

Jeg har søgt oplysninger om hvorvidt høns har behov for vitaminer eller andet tilskud. Jeg kan forstå, at det anbefales af de fleste! Derfor spurgte jeg til det, da jeg den anden dag var på foder-indkøb, men ekspedienten var ikke enig i dette  :o...
Hun fortalte, at det sådan set kun var "dem der udstillede" der gjorde dette - ØHH, sundhed og trivsel er vel ikke kun for udstillings-pipper  :P..
Jeg besluttede at jeg hellere ville høre jer herinde!

Mine høns får dagligt masser af frisk luft med græs under hønsefødderne, masser af frugt og grønt og selvfølgelig korn og æglægningsfoder...

Jeg vil jo nødigt at jeg skal ud at give dem alle halstørklæder på  ;D...

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Vitaminer eller ej?...
« Svar #1 Dato: 09 Oktober , 2012, 11:54 »
Om høns udstilles eller ej, skal de selvfølgelig have deres behov for vitaminer dækket. Men hvis de kommer ud, og kan rode i jorden og finde ting og sager, behøver de ikke vitaminer om sommeren. Måske om vinteren, hvis den bliver lang og hård, kan det være en god ide.

Offline Søren Roager

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 Oktober , 2012, 12:20 »
Jeg giver mine høns VISPUMIN en gang i mellem i blødfoderet... Det skader i hvert tilfælde ikke  ;)
Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 Oktober , 2012, 13:32 »
Der forskes mere i menneskers ernæring, end der gør i forhold til høns. Og langt de fleste undersøgelser tyder på, at mennesker under normale omstændigheder ikke har nogen målbar gavn af vitamintilskud.

Tvært imod er der mange mennesker som får for meget af nogle vitaminer. Og nogle vitaminer er direkte giftige, hvis man får for meget af dem. Mennesker kan faktisk godt dø af vitaminforgiftning, men oftere handler det om skader på organerne.

Mon ikke det samme gælder for høns. Hvis man stort set kun giver sine høns korn og piller. Eller hvis det er det eneste de får om vinteren. Så er det sikkert en god ide med vitamintilskud. Men ellers er det efter min mening bedre at give sine høns adgang til vitaminerne i naturlig form. Enten via foder eller adgang til naturen.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).