Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken hane skal blive?  (Læst 1138 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline CecilieB

• Passiv bruger
Hvilken hane skal blive?
« Dato: 08 Oktober , 2012, 22:22 »
Jeg fik tidligere på året hjælp herinde da jeg skulle sætte mine tvær. plyrock kyllinger sammen med mine isa brown høns. Det er gået fint, jeg endte med at bygge endnu et hus og de har gået på hver deres side af hegnet sommeren over. Nu er hegnet fjernet, hønerne er lidt efter de “små” men ikke noget der giver grund til bekymring. De har stadig hver deres hus, og det vil jeg gerne ud over.
Pt har jeg - på “kyllinge” siden - de er 4mdr., 3høns og 4 haner. Planen er at om 14 dage vil jeg være nede på 1 hane. Men hvilken hane skal blive?
Mine høns går selv ind om aftenen, jeg kommer ud ved 20 tiden og lukker af for natten. De sidste 5 aftener er en af hanerne begyndt at smutte ind med de to voksne høns, jeg har indtil videre hentet ham og sat ham ind til hans artsfæller. Jeg er bange for at hønerne hakker ham når de står op... Men umiddelbart tænker jeg at det må være ham der er den “største” Alle mine haner er lige store, der er ingen foreskel på dem, andet end det at den ene nu er begyndt at ville sove med de voksne damer ;) Har jeg ret i at det er ham jeg bør beholde?
Derudover, når tiden kommer og jeg skal overgå fra to til et hus, sætter jeg så bare de unge høns ind til de to gamle når aftenen nærmer sig og håber på det bedste?

Offline karoline

• Passiv bruger
Sv: Hvilken hane skal blive?
« Svar #1 Dato: 09 Oktober , 2012, 09:37 »
Hej.
Jeg kan ikke hjælpe dig med hvilken hane du skal beholde. Men jeg kan fortælle dig at da jeg skulle vælge vores nye hane, valgte jeg den der er tammest og mest social overfor os mennesker.

Mht at gå fra to til et hus:
Jeg havde 3 kyllinger som kom ind i min flok. De boede i en kegle-kompost-beholder i den ene ende af hønsegården som var lukket af. Efter noget tid lukkede jeg op, som du også skriver du har gjort. De 3 nye var hurtigt en del af flokken, men de gik stadig tilbage til deres eget hus om aftenen for at sove.
Efter at have sat dem ind til de andre et par aftner, lukkede jeg for deres hus, og de gik ind sammen med de andre uden problemer :D

Held og lykke med det

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR