Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hanen mobber (tror jeg?)  (Læst 2170 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jumbojette

• Bruger
Hanen mobber (tror jeg?)
« Dato: 02 Oktober , 2012, 20:14 »
Jeg har fået en lillebitte hønseflok (1.4) dværg wyandotter.
De skulle starte æglægning i slutningen af november/starten af december - så de er ??? måneder nu.
Jeg har haft dem i en uges tid, de blev lukket ud i haven i fredags og stortrives i skoven. De løber ikke væk når jeg (eller børnene) kommer hen til dem, men er endnu ikke tamme nok til at blive klappet og håndfodret. Nå, alt det for at sige at jeg tror de er faldet til og glade for omgivelserne.
Nu hvor de har fået 7500 kvm at boltre sig på, er hanen begyndt at løbe efter hønerne. Den opfører sig lidt som en hund der snapper - gør udfald og jagter de stakkels damer på plads. Er det normalt? Jeg havde jo forestillet mig en rolig far der skraber korn frem til konerne og kalder når der er guf i farvandet. Og hvis det bare er teenage-nykker kan han vel stadig blive en god hane.
Han er i øvrigt også god ved mig/børn, så det er indtil videre kun hønsene han jagter.
1  sort/kobber maraner, 1 blå/kobber maran, 1 gøgespættet maran, 1 araucana, 1 maran/araucanakryds, 2 hvide æglæggere (går under navnet hippohøns), 1 dejlig sort/kobber maran hane.

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
Sv: Hanen mobber (tror jeg?)
« Svar #1 Dato: 02 Oktober , 2012, 21:00 »
Han lyder, som en fuldkommen normal hane :).
Han går og jager med dem, da han gerne vil ha samling på tropperne ;D. Sådan er det i naturen også. De skal gerne holde sammen, så alle kan høre, når hanen advarer om potentielle fare.
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 02 Oktober , 2012, 21:23 »
Han skal jo også lige finde ud af, hvordan man griber sådanne damer an, ligesom de skal afkode hvad det er han vil.
Hanen stepper sidelæns efter hønerne, når han vil træde dem, med mindre de selv lægger sig klar, og uanset hvad, så er det helt naturligt, men kan godt se lidt voldsomt ud, til alle har fundet fidusen
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline jumbojette

• Bruger
« Svar #3 Dato: 02 Oktober , 2012, 21:27 »
Tak for svar - jeg tror ikke damerne er klar til at han hopper på dem - men måske er han? Han har i hvertfald lært at gale i den sidste uges tid!  ;D
Han hopper i øvrigt heller ikke sidelæns men går direkte efter dem - men truer kun, han napper heldigvis ikke. Så det er nok for at holde styr på flokken, det virker bare så tilfældigt.
Han er også begyndt at gå forrest, til at starte med var det den modige høne der førte an.
Jeg regner med alt er som det skal være, og at min lille flok er sunde og glade!  :D
1  sort/kobber maraner, 1 blå/kobber maran, 1 gøgespættet maran, 1 araucana, 1 maran/araucanakryds, 2 hvide æglæggere (går under navnet hippohøns), 1 dejlig sort/kobber maran hane.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 03 Oktober , 2012, 09:50 »
Tak for svar - jeg tror ikke damerne er klar til at han hopper på dem - men måske er han? Han har i hvertfald lært at gale i den sidste uges tid!  ;D
Han hopper i øvrigt heller ikke sidelæns men går direkte efter dem - men truer kun, han napper heldigvis ikke. Så det er nok for at holde styr på flokken, det virker bare så tilfældigt.
Han er også begyndt at gå forrest, til at starte med var det den modige høne der førte an.
Jeg regner med alt er som det skal være, og at min lille flok er sunde og glade!  :D

Det lyder som en hormonelt forstyrret haneteenager ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk