Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Brabant høns?  (Læst 12424 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
Sv: Brabant høns?
« Svar #15 Dato: 08 Oktober , 2012, 12:30 »
HAHAHAAAA !!!

Jeg skriver brabanter i googles søgefelt og trykker på "billeder"...simpel simpel. Den kommer frem i nogle fantastiske farver altså *p sammen med en ualmindelig lækker hesterace ;)

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #16 Dato: 08 Oktober , 2012, 16:14 »
Hej Karina

Så ser jeg endelig nogle billeder af disse skønne høns. Den farve du har hedder Charmois hvidplettede, men kunne også blive omtalt, som gul hvidplettet.

De farver du selv er helt vilde med er Guld sortplettede og Citron sortplettede og også nogle rigtig smukke farver. Du kan se endnu flere farver inde på den toppedes hjemmeside.

Brabranter er ikke den mest ubredte race og det kan måske også ses på nogle af billederne hvor man kan se tydelige spor af at der har været Paduaner blandet ind over, måske som blodfornyelse. Det gælder dog ikke dine dyr Karina.

Ifølge farvebeskrivelsen skal du bruge hanen med den cremehvide hale fremfor hanen med den lædergule, da halen helst skal være cremehvid hvor det tillades med en svag lædergul søm, hvilket nok er nødvendigt for at de bibeholder den rigtige farve og tegning.
Kan også bedste lide ham med den cremehvide hale af andre årsager.

Lailaj
Du kan eventuelt få tilsendt nogle rugeæg hvis du virkelig brænder for racen, men ikke gider køre den lange tur. Ellers til Landsudstillingen i Fredericia kommer der Spidstoppede Appenzellere i både Guld sortplettet og Sølv sortplettet.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

karina dj

• Gæst
« Svar #17 Dato: 08 Oktober , 2012, 16:28 »
Tusind tak Frank for dit svar!

Er dog ærgerlig over at høre du dømmer den anden hane ude, jeg synes han er absolut den smukkeste af de 2...og han var osse den, der var tidligst udviklet...samt han er størst.
Som jeg har forstået det, prøver vores Burchardt (tysk hønsemand) at putte lidt størrelse i dem. Jeg husker at der blev brugt en anden race til at avle størrelse på, men ikke hvilken.

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #18 Dato: 08 Oktober , 2012, 16:41 »
Ja størrelse kan jeg ikke se ud fra billederne, men kan du få ham den mørke til at stå ligesom den lyse næste gang du tager et billed vil det også være nemmere at bedømme ham.

Noget du skal være opmærksom på i avlen med toppede racer, der ikke er de mest udbredte er at de ikke får skæve toppe eller skævt/drejet næb, som de somme tider godt kan have en tendens til.

Ellers skal du bare lave lidt kyllinger efter begge haner og så gemme det bedste fra hver til videravl og så med tiden få kombineret det bedste fra hver af de to haner. Det bedste ville nok være at få lidt flere høner hvis det kunne lade sig gøre.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

karina dj

• Gæst
« Svar #19 Dato: 08 Oktober , 2012, 16:59 »
Er de bedre?

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #20 Dato: 08 Oktober , 2012, 17:07 »
Det er nok ikke pga. toppen du skal gemme denne hane. Du skal i hvert fald sortere hårdt i kyllingerne i så tilfælde. Så selvom den anden ikke er så stor skal han hvis være førstevalget.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Zoro

• Gæst
« Svar #21 Dato: 08 Oktober , 2012, 17:40 »
For en god ordens skyld.

Man blods fornyere ofte " Branbanter " med " Greve Coeur " hvilket også var tilfældet med nogle af de rugeæg, som Mikkel fik med hjem til skole klassen af Burchardt.

NB: Desværre ser denne historie ud, som om at opdrætteren ikke har styr på tingene, men dette er langt fra tilfældet, idet  Burchardt tydeligt oplyste Mikkel om den blods fonyelse som han var igang med at udføre. ( Mikkel fik iøvrigt ganske få æg med hjem )

NB: Desværre følger oprindelses historien, ikke altid vores hønse trafik her på forum, med diverse billeder i forbindelse ved overdragelse og handel af Racefjerkræ.

Hilsen fra Jørn.

karina dj

• Gæst
« Svar #22 Dato: 08 Oktober , 2012, 17:55 »
Hej Jørn!  :) Godt at få dig på banen her!

Jeg håber da ikke denne historie har givet et billede af der ikke er styr på tingene ift Burchardts avl, jeg kan i hvert fald ikke se det i så fald! Det som der ikke er styr på er min hukommelse  ;) og det håber jeg er ganske tydeligt i indlægget. Og Franks bidrag til debatten er god hjælp for mig, til at vide hvem af de 2 haner jeg burde gå sammen med den ensomme høne.

Mikkel fik 10-12 æg med hjem og der var god befrugtning på dem, grunden til der kun er 3 tilbage, er jo det angreb han havde af coccidiose.

Og tak for den med Greve coeur, den vil jeg da kigge på  /o

Offline Lailaj

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 08 Oktober , 2012, 18:10 »
Jeg vil gerne høre om jeg evt kan købe æg fra brabanter hos denne Burchard?
Og evt hvordan?

Til Frank
Hvornår er der udstilling i Fredericia?
Og kan jeg evt købe appenzeller deroppe?

Dejligt at følge med i jeres erfaringer /o
Laila

Zoro

• Gæst
« Svar #24 Dato: 08 Oktober , 2012, 18:17 »
Hej Jørn!  :) Godt at få dig på banen her!

Jeg håber da ikke denne historie har givet et billede af der ikke er styr på tingene ift Burchardts avl, jeg kan i hvert fald ikke se det i så fald! Det som der ikke er styr på er min hukommelse  ;) og det håber jeg er ganske tydeligt i indlægget. Og Franks bidrag til debatten er god hjælp for mig, til at vide hvem af de 2 haner jeg burde gå sammen med den ensomme høne.

Mikkel fik 10-12 æg med hjem og der var god befrugtning på dem, grunden til der kun er 3 tilbage, er jo det angreb han havde af coccidiose.

Og tak for den med Greve coeur, den vil jeg da kigge på  /o

Godt nok Karina.

Du kan iøvrigt få nogle flere hvis du seriøst vil opdrætte og udstille dem, dette ønsker Burchardt meget da hans kondition ikke er på toppen længere.

NB: Han snakker tit om dig og om Bornholm, samt Svendsen og Snogebæk og dine skønne kiks.

Hilsen fra Jørn.

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #25 Dato: 08 Oktober , 2012, 18:30 »
Hvis der skulle blodfornyelse på Brabranter eller forbedres med en anden race fordi genpuljen er så lille ville jeg nok også vælge Creve Coeur, Eulenbart eller Thüringer Skæghøns.
Hvis man vælger at bruge Paduanere skal det ikke være de Gul hvidsømmede(Chamois), da de har en helt forkert tegning og det vil ødelægge mere end det vil gavne selvom farven er den rigtige. Så her skal man hellere bruge en ensfarvet sort eller hvid.
Hvis man krydser en Guld sortplettet uanset race med Chamois hvidplettet må disse ikke parres tilbage igen på Guld sortplettede, da det ødelægger Guldfarven og man kan få problemer med at holde den ren fremover. Så her er det kun til brug for den Chamois hvidplettede stamme.

Ellers må du have held og lykke med dem Karina for sjove og specielle er de.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

karina dj

• Gæst
« Svar #26 Dato: 08 Oktober , 2012, 18:36 »
Åh, jeg er glad for der var lidt nyt fra den gode og rare Burchardt. Jeg håber jo stadig han har mod på at komme til Bornholm, og jeg havde sådan håbet jeg kunne ta' gas på ham med en overraskelse af "brabanter...nu osse på Bornholm"... hans elskede ø  ;D Vi har endda talt om herhjemme, hvor hyggeligt det kunne være at ha ham siddende ude i haven i fred og ro i landlige omgivelser...med høns alle vegne! Hvis han seriøst er glad for rugkiks, sender jeg gladeligt en ration i ny og næ  :angel:

Jeg kommer aldrig til at udstille dem på noget plan, det er alt for ambitiøst for mig...jeg er netop ved at skære ned i ambitioner  ;) Den er jo ikke godkendt i DK! Men jeg ville da være glad, hvis det kunne være en race der tog sin plads her på gården. Og i den ambition ville jeg gøre alt hvad jeg kan for at avle korrekte typer  /o

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #27 Dato: 08 Oktober , 2012, 19:28 »
bonrholmer punk tjaa.. det skal vel gå galt på en klippeø

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
« Svar #28 Dato: 08 Oktober , 2012, 19:32 »
Jeg vil gerne høre om jeg evt kan købe æg fra brabanter hos denne Burchard?
Og evt hvordan?

Til Frank
Hvornår er der udstilling i Fredericia?
Og kan jeg evt købe appenzeller deroppe?

Dejligt at følge med i jeres erfaringer /o
Laila

Hej Laila.

Jeg får rugeæg fra Holland af Brabanter til foråret :-) Så du er mere end velkommen til at få nogle med... Jeg har snakket med en Hollænder, der er medlem af klubben for toppede høns. Han køre jævnligt til Holland, og han tager rugeæg med hjem til mig :-)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #29 Dato: 08 Oktober , 2012, 20:48 »
HAHAHAAAA !!!

Jeg skriver brabanter i googles søgefelt og trykker på "billeder"...simpel simpel. Den kommer frem i nogle fantastiske farver altså *p sammen med en ualmindelig lækker hesterace ;)

Det skal prøves. Jeg skrev brabant høns og det gav nogle helt andre billeder end jeg havde forestillet mig ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk